مطالعه جدید نشان می‌دهد که پروتئین بیشتری از گوشت نسبت به محصولات گیاهی در بدن انسان دریافت می‌شود.

مواد پروتئيني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سیناپرس، پروتئین‌های حیوانی و گیاهی هر دو ویژگی‌های مفیدی دارند. هر نوع نیز دارای معایبی هستند. به جای تمرکز بر مصرف یکی یا دیگری، ممکن است بهتر باشد روی خوردن یک رژیم غذایی متنوع و غنی از پروتئین‌های گیاهی با مواد مغذی متراکم و پروتئین‌های حیوانی بدون چربی تمرکز کنید.

جایگزین‌های گیاهی برای گوشت اغلب با گیاهان حاوی مقادیر بالایی پروتئین ساخته می‌شوند که به صورت پودر درآمده و با چاشنی مخلوط می‌شوند. سپس این مخلوط حرارت داده شده، مرطوب شده و به شکل نهایی درمی‌آیند.

ربکا تران، متخصص تغذیه بالینی، تورنس، توضیح داد: پپتیدهای موجود در رژیم غذایی ما می‌توانند به طور طبیعی در غذاهایی که می‌خوریم در دسترس باشند یا از پروتئین های بزرگ‌تر که توسط آنزیم‌های گوارشی در بدن به پپتیدها و اسیدهای آمینه تجزیه می‌شوند به دست آیند.

وی افزود: پپتیدها دارای بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی ضروری مانند خواص ضد التهابی، ضد فشار خون، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی هستند. محققان در کار خود از یک فرمول اولیه شامل پروتئین‌های سویا و گندم استفاده کردند. با این حال، پروتئین‌ها را می‌توان از سایر حبوبات، که اینها شامل لوبیا چشم بلبلی، نخود، عدس، و پروتئین های غلات، که دارای انواع فواید تغذیه‌ای است، تهیه کرد.

پروتئین‌هایی که میزان جذب بالاتری در بدن دارند | جایگزین‌های گوشت گیاهی چقدر سالم هستند؟

جایگزین‌های گوشت گیاهی در حال حاضر چقدر سالم هستند؟

در واقع، اکثر این برندهای جایگزین گوشت گیاهی با تبلیغات محصولاتشان به‌ عنوان طعمی تقریباً مشابه با پروتئین‌های حیوانی، مشتریان را به سمت خود جذب کرده‌اند. در حالی که دارای پروتئین بالا و چربی اشباع شده و کلسترول پایین‌اند.

برای این جایگزین‌های گوشتی که طعمی شبیه به محصولات حیوانی داشته باشند، اغلب از محافظه‌کننده برای نگه داشتن پروتئین‌های گیاهی و تقلید بافت گوشت استفاده می‌شود. این افزودنی‌ها باعث می‌شود که غذا نسبت به سایر جایگزین‌های گوشتی که با غذاهای گیاهی کامل مانند لوبیا، برنج، قارچ و سبزیجات تهیه می‌شوند، سالم‌تر شود. همچنین، بسیاری از این جایگزین‌های گوشت فرآوری‌شده می‌توانند سرشار از سدیم باشند و برخی از آنها با روغن‌هایی مانند روغن نارگیل یا روغن پالم که سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند، ساخته می‌شوند.

► منابع غنی از پروتئین‌های حیوانی عبارتند از:

  •  تخم مرغ

  • ماهی و غذای دریایی

  •  گوشت بدون چربی

  •  طیور

  • محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر

به طور کلی، منابع پروتئین حیوانی سایر مواد مغذی مهم از جمله ویتامین B۱۲ و نوعی آهن به نام آهن هِم را نیز تامین می‌کنند. آهن هِم راحت‌تر از آهن موجود در غذاهای گیاهی که به عنوان آهن غیر هم شناخته می‌شود جذب می‌شود.

به خاطر داشته باشید که برخی از پروتئین‌های حیوانی نسبت به بقیه مواد مغذی کمتری دارند. به عنوان مثال، محصولات حیوانی فوق فرآوری شده مانند هات داگ و ناگت مرغ سرشار از چربی‌های ناسالم و سدیم هستند و برای سلامت کلی ایده آل نیستند. در عوض، منابع مغذی پروتئین حیوانی مانند تخم مرغ کامل، ماهی آزاد، مرغ، بوقلمون و صدف را انتخاب کنید.

منابع زیادی از پروتئین‌های گیاهی وجود دارد، مانند لوبیا، آجیل، حبوبات، سویا، گندم، نان، برنج، مخمر تغذیه‌ای و دانه‌های شاهدانه.

تیم محققین در حال کار بر روی این جایگزین‌های بالقوه برای یافتن فرمول‌ها و شرایط پردازش بهینه‌اند. هدف آنها دستیابی به محصولاتی با خواص ارگانولپتیکی، تغذیه‌ای مطلوب و همچنین قیمت مناسب است.

کد خبر 685811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha