ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین با توجه به افزایش بهای مواد غذایی، آفریقا را در جنگ با روسیه یک گروگان توصیف کرد.

زلنسکی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، با توجه به ادامه بحران جنگ اوکراین و روسیه که موجب افزایش قیمت غلات، روغن خوراکی و کود کشاورزی شده، آفریقا در این میان از همه مناطق جهان با شدت بیشتری آسیب‌پذیرتر است.

روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را در اختیار دارند و روسیه صادرکننده جهانی کود و اوکراین صادرکننده عمده ذرت و روغن آفتابگردان است.

زلنسکی در یک سخنرانی برای رهبران اتحادیه آفریقا گفت که این قاره در شرایطی گرفتار شده که باعث آن نبوده است.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی در دفتر مجمع اتحادیه آفریقا گفت: «من  شما را در  یک حالت اضطراری خطاب می‌کنم، زمانی که جنگ داریم. در یک شرایط اضطراری برای کل جهان، زمانی که آفریقا واقعاً گروگان گرفته می شود. گروگان کسانی که جنگ علیه دولت ما را آغاز کردند.» زلنسکی در ادامه افزود: « این جنگ ممکن است که از شما و کشورهای‌تان بسیار دور باشد ولی افزایش فاجعه بار قیمت مواد غذایی اثرات جنگ را به خانه میلیون‌ها خانواده آفریقایی آورده است.»

روسیه در مقابل اتهامات اوکراین و غرب را نسبت به مقصر شناختن روسیه در افزایش بهای قیمت غلات و گندم و به طور کلی مواد غذایی در جهان به ویژه در مناطق فقیر جهان نشین آفریقا را رد می‌کند. روسیه محاصره بنادر اوکراین را به عنوان مانعی در صادرات غلات از اوکراین به عنوان دلیل افزایش بهای قیمت مواد غذایی قبول نداشته و می‌گوید افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و سوخت به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه است که در  پی حمله ۲۴ فوریه روسیه علیه اوکراین اعمال شده و  روسیه خود آن را عملیات نظامی ویژه می‌نامد.

در عین حال، مکی سال، رییس‌جمهوری سنگال گفت که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه روسیه با ممکن شدن صادرات غلات اوکراینی به منظور کاهش بحران جهانی غذا که به‌ویژه آفریقا را تحت تأثیر قرار داده، موافق است.

همینطور مکی سال که رئیس اتحادیه آفریقا نیز هست در روز دوشنبه  پس از سخنرانی زلنسکی در توییتر گفت این قاره همچنان متعهد به احترام به قوانین بین‌المللی، حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها و تجارت آزاد است.

کد خبر 685229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha