ترکیه بعد از گفت‌وگوها با فنلاند و سوئد در بروکسل اعلام کرد که اجلاس سران هفته آتی در مادرید مهلت نهایی برای تصمیم‌گیری عضویت دو کشور در ناتو نیست.

ناتو

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، آنچه که روسیه عملیات ویژه نظامی می‌خواند، ارائه شده اما از آنجایی‌که فرآیند تصمیم‌گیری در ناتو برای پذیرش عضو جدید باید به اتفاق آراء صورت بگیرد، مخالفت ترکیه مانع اصلی بر سر پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو شده است.

دلایل اصلی مخالفت ترکیه با پیوستن دو کشور، حمایت استکهلم و هلسینکی از شبه‌نظامیان کرد که مخالف حکومت مرکزی ترکیه بوده و دولت ترکیه هم آنها را به عنوان گروه‌ تروریستی می‌شناسد و همچنین تحریم‌های اعمال شده تسلیحاتی علیه ترکیه از سوی اعضای اتحادیه اروپا از جمله فنلاند و سوئد است.

 همینطور هفته پیش، ترکیه اعلام کرد اسنادی دریافتی از سوئد و ناتو در پاسخ به درخواست‌های مکتوب این کشور  همچنان بسیار دور از انتظارات این کشور است و هر مذاکره‌ای باید ابتدا به نگرانی‌های ترکیه رسیدگی کند.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری و مشاور ویژه ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل در کنار صدات اونال، معاون وزیر امور خارجه، گفت که آنکارا از سوئد انتظار دارد اقدامات فوری در قبال گروه شبه نظامی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در کشورش انجام دهد.

ابراهیم کالین با وجود  آنکه فضای مذاکرات در بروکسل با مقامات سوئد، فنلاند و ناتو را به عنوان یک فضای باز و صمیمانه توصیف کرد افزود: «ما خودمان را محدود به هیچ جدول زمانی نمی بینیم. سرعت و دامنه این فرآیند بستگی به نحوه و سرعت این کشورها در برآوردن انتظارات ترکیه دارد.»

پتری هاکاراینن، مشاور خارجی و امنیتی رئیس جمهور فنلاند و رئیس هیئت فنلاند در مذاکرات بروکسل نیز گفت که طرفین پیشرفت روشنی در مورد برخی موضوعات داشته اما او در عین حال افزود که رسیدن به درک دیگری به زمان نیاز دارد.

کد خبر 684944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha