یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

گروه ورزشی: «اینجا همه می‌گویند شما می‌خواهید در پرسپولیس جای من را بگیرید. درست است؟»

 شاید باورش سخت باشد. اما این بخشی از گفت‌وگوی افشین قطبی با لوکا بوناچیچ است. شاید وقتی قطبی در پرواز امارات به تهران کاملا اتفاقی به بوناچیچ برخورد، برای پیگیری شایعه سرمربیگری لوکا در پرسپولیس چاره‌ای جز این نداشت که ماجرا را با خود لوکا در میان بگذارد. قطبی فصل سختی را پشت‌سر می‌گذارد.

او که سال گذشته پرسپولیس را به قهرمانی لیگ برتر رسانده است حالا باید بحران نتیجه‌گیری تیمش را حل کند. تعطیلی لیگ شاید این فرصت را در اختیار سرمربی پرسپولیس قرار داده است اما آخرین اتفاقات حاشیه‌ای در پرسپولیس به شایعه برکناری قطبی و مذاکره احتمالی مسئولان این باشگاه با لوکا بوناچیچ برمی‌گردد. شایعه‌ای که هرچند مورد تکذیب مسئولان باشگاه پرسپولیس قرار گرفت اما در یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی با واکنش صریح افشین قطبی همراه شد تا وی در اظهارنظری عجیب تاکید کند: «حاضرم همین امروز پرسپولیس را به لوکا بدهم.»

اما شاید این از اتفاقات فوتبال است که لوکا و قطبی در پرواز امارات به تهران یکدیگر را به طور اتفاقی ملاقات کنند. برای افشین قطبی سکوت و بسنده‌کردن به یک لبخند و احوالپرسی کار بسیار سختی بود. قطبی به لوکا گفت: «شما قصد دارید در پرسپولیس جایگزین من شوید؟ آمدنت به پرسپولیس واقعیت دارد؟» لوکا در جواب به قطبی گفته است: «من برای شما احترام خاصی قائلم. شما سال گذشته پرسپولیس را به قهرمانی لیگ‌برتر رساندید. از این گذشته پرسپولیس تیم‌بزرگی است.» سرمربی پرسپولیس پاسخی حرفه‌ای دریافت کرده بود. اما این پایان ماجرا نبود.

لوکا ادامه داد: «اگر در موقعیت شما بودم هیچ وقت از مربی دیگری نمی‌پرسیدم که آیا می‌خواهی جای من را بگیری؟ این کار می‌تواند روحیه تیم شما را به هم بریزد. پرسپولیس این پتانسیل را دارد که هر سال در جمع بهترین‌های آسیا قرار بگیرد. بنابراین در درجه اول آرامش خود شما مهم است » این ماجرای  مکالمه لوکا و افشین قطبی در پرواز امارات به تهران است که خود بوناچیچ آن را تعریف می کند.

 پایان لوکا و سپاهان

در حالی که حضور لوکا بوناچیچ در تهران توجه رسانه‌های داخلی را نسبت به سرمربی النصر جلب کرده است، عده‌ای اعتقاد داشتند مسئولان سپاهان در اندیشه جذب دوباره لوکا هستند. سفر محمدرضا ساکت به دبی که قرار بود محرمانه انجام شود نیز گویای این واقعیت بود که مدیرعامل باشگاه سپاهان روی جذب دوباره بوناچیچ اصرار دارد. اما روز گذشته آخرین خبرها حاکی از آن بود که به دلیل مخالفت مقامات بلندپایه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان ادامه مذاکره با لوکا منتفی شده است. لوکا در این باره گفت: «رابطه من و سپاهان موضوع تازه‌ای نیست اما در حال حاضر سرمربی النصر هستم و برای سپاهان نیز آرزوی موفقیت می‌کنم.»

از قرار معلوم بوناچیچ منتظر اتفاقات دیگری است. او با سپاهان به افتخارات زیادی دست پیدا کرده و حالا قصد دارد چالش جذاب‌تری را تجربه کند. وقتی لوکا سال گذشته در میانه فصل از سپاهان جدا شد، مدیرعامل باشگاه در مصاحبه‌ای تاکید کرد: «ثابت می‌کنیم که سپاهان فقط لوکا نیست.» اما در ادامه آنها موفق نشدند ادعای خود را به اثبات برسانند. لوکا در این خصوص می‌گوید: «فوتبال یک کار گروهی است. در سپاهان همه زحمت می‌کشیدند. سپاهان نه لوکا بود نه ساکت. یک تیم بود که تلاش می‌کرد و هر روز هم شرایط بهتری را به دست می‌آورد. این حرف درست است که سپاهان فقط لوکا نبود اما فقط ساکت هم نبود.

من طبق قراردادم این حق را داشتم که در میانه فصل از سپاهان جدا شوم. حتی از ژاپن نیز پیشنهادهایی داشتم که به آقای ساکت هم گفتم. او گفت در  سپاهان بمان. من قبول کردم. ما با هم دست دادیم و دوباره شروع کردیم اما در ادامه مشکلاتی پیش آمد.» بوناچیچ در توضیح مشکلاتی که به جدایی‌اش از سپاهان منجر شد، گفت: «5 امتیاز از سپاهان کسر شد. از بازی‌های خانگی نیز محروم شدیم. در ایران یک سری توقع دارند که هر اتفاقی می‌افتد، مربی واکنش نشان ندهد. من نمی‌توانستم از کنار این مشکلات به سادگی عبور کنم. چون برای موفقیت تیم زحمت کشیده بودم. من یک مربی هستم.

همه‌جای دنیا محرومیت‌هایی را برای تیم‌های خاطی در نظر می‌گیرند اما حکمی که درباره سپاهان اجرا شد واقعا عجیب بود. هیچکس هم برای حل آن دست به اقدام جدی نزد.» لوکا در پاسخ به این سئوال که چرا سپاهان سال گذشته به قهرمانی نرسید، تاکید کرد: «اولین مشکل این بود که همه فکر می‌کردند چون در فینال آسیا حاضر شده‌اند پس بهترین تیم هستند و دیگر هیچ ضعفی ندارند. از این گذشته بازیکنان مثل مدیریت باشگاه دچار سوء‌تفاهم شده بودند. هر کسی فکر می‌کرد خودش به تنهایی سپاهان را به فینال آسیا رسانده است. یکی دیگر از مشکلات هم این بود که مهره‌های تاثیرگذار سپاهان سال گذشته عملکرد ضعیفی داشتند. چون مربیان از بازیکنان کوچکتر بودند.»

 آیا لوکا به پرسپولیس می‌رسد؟

اگرچه عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس در مصاحبه‌ای گفت: «قطبی را اخراج نمی‌کنیم اما اگر هم قرار به جذب مربی خارجی باشد آن شخص لوکا نیست» با این حال ماجرای لوکا و پرسپولیس تمام‌شده به نظر نمی‌رسد. وی در این خصوص گفت: «ببینید، اینطور هم نیست که من چشم‌بسته به هر پیشنهادی پاسخ مثبت بدهم. اولا پرسپولیس مربی دارد. او موفق یا ناموفق کارش را ادامه می‌دهد. از این گذشته اگر مسئولان باشگاه پرسپولیس پیشنهادی بدهند من به آن فکر می‌کنم و شرط و شروطم را خواهم گفت.»

اما عضو هیات‌مدیره پرسپولیس گفته بود، بوناچیچ پتانسیل بالایی برای ایجاد دردسر دارد. لوکا در واکنش به این مسئله در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: «خوشبختانه طی چند سالی که در فوتبال ایران کار کردم، موفق شدم این موضوع را با رفتارم ثابت کنم که لوکا مربی بداخلاقی نیست. آیا از من بداخلاقی دیدید؟ آیا به کمیته انضباطی رفته‌ام؟ آیا با کسی درگیر شده‌ام؟ فقط یکبار در نیمه نهایی جام‌حذفی مقابل پرسپولیس اعتراض کردم و اخراج شدم. همه دیدند که به صورت عجیبی به دنبال کارت قرمز داور بازی بودم. می‌خواستم به تیمم شوک وارد کنم. این کار را انجام دادم و نتیجه مثبتی هم گرفتم. سپاهان در آن بازی پرسپولیس را 4 بر یک شکست داد.»

سرمربی النصر اما با صراحت موضوع حضور دوباره‌اش در فوتبال ایران را رد نمی‌کند. وی می‌گوید: «در فوتبال همیشه باید یک اتفاقاتی بیفتد. شما اینطور فکر نمی‌کنید؟»
لوکا همچنین در بخشی از گفت‌وگوی خود در مقام حمایت از علی دایی برآمده است؛ «دایی گزینه خوبی برای تیم‌ملی است. عده‌ای گفتند دایی تجربه ندارد. اما او نشان داد که کارش را بلد است. تجربه یعنی آرامش. دایی این آرامش را دارد و در تیم‌ملی تصمیمات مناسبی گرفته است. او بازیکن بزرگی بوده و شخصیت جالبی هم دارد.»

کد خبر 68457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز