ماجرا از یک پیام صوتی شروع شد که به دستمان رسید: «متخصص سرطان هستم. کارم مشاوره و درمان رایگان سرطان و بستری بیماران در بیمارستان فیروزگر با رادیوتراپی رایگان است. ما چند پزشک متخصص در زمینه‌های مربوط به سرطان با هم جمع شدیم تا بیماران مبتلا به سرطان را درمان و کیفیت زندگی‌شان را بالا ببریم.  پول به کسی نمی‌دهیم، پول هم از کسی نمی‌گیریم.»

طب تسكيني

همشهری آنلاین - نصیبه سجادی: رد صدا را که گرفتیم به بیمارستان فیروزگر رسیدیم؛ جایی در منطقه ۶؛ بخش طب تسکینی (مکسا) موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان. همه چیز صحت دارد. در این بخش بیماران مبتلا به سرطان بستری و صفر تا صد خدمات از معاینه، مشاوره تا تهیه دارو، شیمی‌درمانی و ... رایگان و بدون گرفتن کوچک‌ترین هزینه‌ای برایشان ارائه می‌شود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

بیماران سرطانی اینجا رایگان درمان و حمایت می‌شوند

انتقال تجربه از آلمان به ایران

سال‌ها پیش مادری به بیماری سرطان مبتلا می‌شود و پزشکان از او قطع امید و به خانواده‌ بیمار توصیه می‌کنند که او را به خانه ببرند تا روزهای آخر را کنار عزیزان‌شان سپری کند. اما خانواده به توصیه پزشکان عمل نمی‌کند و مادر برای ادامه درمان راهی آلمان می‌شود. آنجا نیز امید واهی به خانواده نمی‌دهند، ولی کادر درمان و مشاوران لحظه‌ای رهایش نمی‌کنند و با دارو درمانی و ارائه مشاوره‌های موثر، تحمل درد و پذیرش بیماری را برای او آسان می‌کنند.

با این حال مادر از دنیا می‌رود و رهاورد سفر او، آمدن همان امکانات و خدمات درمانی و مشاوره‌ای به ایران می‌شود؛ خدمات و امکاناتی که در کشور آلمان به مادر و دیگر مبتلایان به سرطان ارائه شده تا با کمترین درد و سختی بیماری و روند درمان را طی کنند.

«سلیمان کوهساری» مدیر طب تسکینی مکسا شعبه بیمارستان فیروزگر، با بیان این موضوع، ماجرای شکل‌گیری اولین مرکز طب تسکینی در ایران را چنین ادامه می‌دهد: «دکتر «عبدالرحیم حزینی» پدر طب تسکینی ایران بعد از مدتی از آلمان به ایران آمد تا چنین امکاناتی را در کشور راه‌اندازی کند و خیر (کسی که مادرش را بر اثر بیماری از دست داد) نیز همه هزینه‌ها را از خرید تجهیزات، دارو، دادن حقوق کارکنان و پزشکان تمام و کمال تقبل کرده است. قدم‌های اولیه به آرامی ولی محکم برداشته و نتیجه‌اش راه‌اندازی مرکز کنترل سرطان ایرانیان یا همان مکسا می‌شود. این امکان ابتدا در شهر اصفهان و بعد در تهران ایجاد می‌شود تا مبتلایان هم دغدغه مالی نداشته باشند و هم در حین درمان خود را تنها و رهاشده نبینند.»

همراهی بیماران

سال ۱۳۹۲ اولین مرکز طب تسکینی در بیمارستان فیروزگر راه‌اندازی و پذیرش بیمار در اینجا شروع شده است. کوهساری می‌گوید: «ابتدای راه‌اندازی مکسا، آنکولوژها، مقاومت شدیدی نشان می‌دادند و گمان می‌کردند که می‌خواهیم در کارشان دخالت کنیم و مانع شیمی‌درمانی و دارو درمانی بیماران مبتلا به سرطان شویم. بعد از دیدن نتایج کار و اینکه طب تسکینی حتی می‌تواند کار درمان را برای آنها نیز راحت کند، خودشان نیز به ما مریض معرفی کردند و مکسا را به عنوان بخشی ازپروسه درمان مبتلایان به سرطان پذیرفتند.»

مدیر طب تسکینی مکسا شعبه بیمارستان فیروزگر می‌افزاید: «به قول دکتر حزینی کسی که مبتلا به سرطان می‌شود با این هزینه‌های کمرشکن، بیماری هم به جانش می‌زند هم به مالش. طب تسکینی می‌خواهد که همین فشار را از روی بیمار بردارد. یعنی بیمار دغدغه مالی نداشته باشد، همچنین خود را در حین درمان تنها نبیند.»

او ادامه می‌دهد: «اولویت ما در مرکز کنترل سرطان ایرانیان، پذیرش مادران مبتلاست، ولی اگر جای خالی داشته باشیم بیماران دیگر را هم پذیرش می‌کنیم و دارو را اگر در بیمارستان باشد رایگان در اختیارش قرار می‌دهیم و اگر موجود نباشد از خیرانی که با آنها در ارتباطیم می‌خواهیم که برای‌مان تهیه کنند. مریض که به این مجموعه مراجعه می‌کند، معاینه، بستری و مشاوره می‌شود بعد ما همه امکانات را همراه با تیم پزشکی و پرستار به خانه او می‌بریم و تسکین و کنترل درد را در منزل (هوم کر) انجام می‌دهیم.»

بیماران سرطانی اینجا رایگان درمان و حمایت می‌شوند

شادی‌ درمانی تا مشاوره‌های روان‌شناسی

ارتقای کیفیت زندگی از اهداف اصلی مد نظر در این بخش برای بیماران مبتلا به سرطان است. کوهساری می‌گوید: «هدف ما این است که کیفیت زندگی بیمار را بالا ببریم. بیماری که سرطان گرید ۴  (درجه۴) دارد، شیمی‌درمانی‌اش قطع شده خب درد دارد، خستگی، حالت تهوع و موارد دیگر که نباید رها شود. متخصص طب درد مرتب او را معاینه می‌کند. برای دردش دارو تجویز می‌کند. متخصص تغذیه و متخصصان دیگر هم به کمک می‌آیند تا بیمار روزهای بستری را با عزت نفس طی کند. سوالاتی برای بیمار پیش می آید اینکه چرا من مبتلا شدم و...اینجا مشاور یا روان‌شناس او را آرام می‌کنند. برخی مواقع هم افراد شناخته شده‌ای که مردم آنها را دوست دارند اینجا می‌آیند با بیماران دیدار می‌کنند یا گروه‌هایی هستند که برنامه‌های شادی اجرا می‌کنند که همه در روحیه دادن به مریض‌ها موثر است.» 

مدیر طب تسکینی مکسا شعبه بیمارستان فیروزگر ادامه می‌دهد: «مواردی بوده بیمار مبتلا به سرطان که گفته دوست دارد لحظه‌های باقیمانده را در خانه سپری کند، ولی برخی خانواده‌ها از روی احساسات چون می‌خواهند هر کاری می‌توانند برای عزیزشان انجام دهند با اصرار او را در بیمارستان دیگر بستری می‌کنند. زندگی‌شان را می‌فروشند و خرج مریض‌شان می‌کنند و نتیجه نمی‌گیرند. طب تسکینی می‌خواهد کار به اینجا کشیده نشود و خانواده‌ها بهترین تصمیم را بگیرند. معمولا بیمارانی که اینجا بستری می‌شوند و خدمات صادقانه پزشکان و پرستاران را می‌بینند بعدها می‌آیند و از ما تشکر می‌کنند و حتی یکی از خیران ما می‌شوند.»

«حسن کریمی» که ۲ سال پیش پدر مبتلا به سرطانش در مکسا پذیرش شده، درباره خدمات این مرکز معتقد است: «پزشک از ادامه درمان پدرم قطع امید کرده بود، خیلی هم هزینه درمانش کرده بودیم، دیگر از همه جا خسته و ناامید بودیم که یکی از دوستان اینجا را معرفی کرد. در اوج درماندگی بیمارمان را اینجا بستری کردیم. پزشکان مختصص در حوزه‌های مختلف با دلسوزی به او رسیدگی کردند و به ما مشاوره می‌دادند که چه کنیم، چه دارویی مصرف کنیم، به تغذیه‌اش می‌رسیدند. شیمی‌درمانی هم در مواقع لازم انجام می‌شد. با توجه به وضعیت بیماری‌اش شاید بیشتر از ۳ روز هم اینجا بستری بود. بعد تیم پزشکی همراه با پرستار و مشاور با امکانات بستری مثل تخت، تشک مواج، اکسیژن‌ساز و ... به خانه آمد و در منزل به او رسیدگی کردند. همه این خدمات هم رایگان انجام شد. درست است که پدرم از دنیا رفت، ولی خوشحالم که روزهای آخر خوب زندگی کرد.»

بیماران سرطانی اینجا رایگان درمان و حمایت می‌شوند

 دست خیران را می‌فشاریم

راه‌اندازی مرکز طب تسکینی اولین بار سال ۱۳۸۸ در اصفهان کلید خورده و بعد در تهران اجرا شده‌است، اکنون نیز شهرهای اصفهان، کاشان، مشهد، قم، یزد، کرمان از مرکز طب تسکینی برخوردار هستند. تهران هم بخش بستری هم بخش خدمات در منزل دارد. کوهساری می‌گوید: «از همه ایران بیمار پذیرش می‌کنیم، البته طبیعی است که فقط در تهران خدمات در منزل داشته باشیم. شرط ما در پذیرش بیماران نیاز مالی نیست. هیچ شرطی برای ارائه خدمات نداریم. هدف ما ارائه مشاوره و خدمات درمانی به همه بیماران به صورت صادقانه است.»

مدیر طب تسکینی مکسا شعبه بیمارستان فیروزگر، تأکید می‌کند:‌ «بیمار بستری از بالاترین نقطه تهران داشتیم که بعدها خودش شده خیر ما و هزینه‌های دارو و تجهیزات سایر بیماران را تقبل کرده است. فردی بوده که ۶۰۰ میلیون هزینه دارو و تجهیزات یک مریض را تقبل کرده که ما اصلا او را ندیده‌ایم.»

با این وجود به باور کوهساری گرانی‌ها فشار را روی خیران هم زیاد کرده و این بخش برای ارائه خدمات کیفی و کمی به بیمارانش نیازمند یاری سبز همه مردمی است که دوست دارند کار خیرشان را با دیگران به اشتراک بگذرانند. او می‌گوید: «ما اینجا به کسی نه پول می‌دهیم نه از کسی پول می‌گیریم. هر چه را هست تبدیل به خدمات می‌کنیم و به بیمارانی ارائه می‌دهیم که به این بخش پناه آورده‌اند تا کیفیت زندگی‌شان بالا برود و کنار عزیزان‌شان با عزت نفس و آبرومند روزگار بگذرانند.»

کد خبر 683434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • real IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 0
    انشا الله شفای همه بیماران
  • meiti IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 0
    باید همه جا باشه این مکان ها
  • شمس IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 0
    امیدوار کنندس
  • شاهین صمیمی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 0
    این حمایت ها باید بیشتر بشه
  • سودابه IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 0
    بسیار آموزنده. بود ممنون از زحمات شما
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 0
    خدا همه‌ی مریضارو شفا بده
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 1
    امیدوارم هم‌تعدادشون در سطح کشور بیشتر بشه و هم کیفیت خدماتشون
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 1
    واقعا جای خوشحالی داره
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    0 0
    امیدوارم اینجور جاها بیشتر شه تا حدالقل یه باری از رو دوش این عزیزان برداشته شه
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 0
    خدا هیشکی و بیمار نکنه
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 1
    خدا کنه در حد خرف نباشه بری ببینی خبری نیس