مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹
۱ نفر

خطای بصری و درک متفاوت مغز ما از واقعیت پیرامونی برای همه یکسان نیست. امتحان کنید و بگویید در این تصویر چه می‌بینید؟

خطاي بصري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک‌تایمز، به این تصویر نگاه کنید و ببینید چه برداشتی از آن دارید. روانشناسان این خطای بصری را بر روی ۵۰ مرد و زن که دید طبیعی دارند، آزمایش کردند و با استفاده از یک ردیاب مادون قرمز دریافتند که هرچه پاسخ شرکت‌کنندگان به این تصویر شدیدتر باشد، مردمک چشم آنها قوی‌تر است. حال پاسخ خود را مرور کنید. آیا شما هم احساس کردید این حفره سیاه در حال رشد است؟

جالب این است: محققان دریافتند که برخی، حدود ۱۴ درصد، نمی‌توانند این حفره در حال گسترش را ببینند. توضیح اینکه، مردمک‌ها به طور ناخودآگاه خود را با نور محیط تنظیم می‌کنند، زمانی که هوا تاریک است برای گرفتن نور بیشتر گشاد می‌شوند، و وقتی روشن است برای جلوگیری از دریفات بیش از حد نور، منقبض می‌شوند. وقتی به این تصویر نگاه می‌کنید، حفره در حال بزرگ شدن نیست. اما تصور تیره شدن آن کافی است تا مردمک چشم شما پاسخ دهند.

محققان همچنین دریافتند که تأثیر این توهم در برابر رنگ‌های مختلف متفاوت است و زمانی که حفره در پس‌زمینه‌ای خاص قرار گیرد، قوی‌تر خواهد بود. حال به این تصویر نگاه کنید و برداشت خود را بگویید؛ کدام رنگ شدت گسترش حفره را بیشتر می‌کند؟

یک تست بصری ویروسی | از این تصویر چه حسی پیدا می‌کنید؟

دکتر دیل پوروز، نوروبیولوژیست که در حوزه ادراک بصری در دانشگاه دوک مطالعه می‌کند، گفت: این مطالعه نشان داد «یک نشانه فیزیولوژیکی در پاسخ به درک گسترش حفره به شکلی هوشمندانه وجود دارد، با این حال این مطالعه به مشکلی اساسی اشاره می‌کند که همه حیوانات، از جمله انسان‌ها، با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.»

یک دوربین می‌تواند مستقیما میزان نوری را که می‌گیرد اندازه‌گیری کند، اما «ما آن دستگاه فیزیکی را نداریم، ما هیچ ابزار اندازه‌گیری ای برای جهان نداریم.» با این حال چشم ما به مغز متصل است و وقتی چشم با صحنه‌ای روبرو می‌شود، مغز شروع به تجزیه و تحلیل آنچه می‌بیند می‌کند و یک سناریوی محتمل می‌سازد و با آن سازگار می‌شود.»

دکتر پوروز گفت: «این به آن معناست که هر چیزی که ما درک می‌کنیم لزوما با واقعیت فیزیکی جهان سازگار نیست؛ هر چیزی! چه طول خط، رنگ، روشنایی و ...»

► پاسخ سوال دوم - کدام رنگ شدت گسترش حفره را بیشتر می‌کند؟- : سرخابی

کد خبر 681625
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha