مدیرکل مطالعات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی هدف از اجرای رزمایش امنیت و آرامش را که در تهران آغاز شده، کسب آمادگی برای زمان احتمالی وقوع رخدادهای طبیعی دانست و گفت:

 این ذهنیت که برخی اجرای این رزمایش را موجب پلیسی شدن فضا می‌دانند، غلط است. ناجا در رزمایشی 6 روزه در تهران از 30 هزار نفر نیرو، شامل یگان‌های پلیس، واحدهای مستقر در تهران، پلیس افتخاری، پلیس یاران و نگهبانان محله استفاده می‌کند‌. 

از اهداف این رزمایش اجرای مراسم سان و رژه هوایی با حضور 50 فروند پرنده بال ثابت و متحرک، 4هزار دستگاه انواع خودرو و موتورسیکلت یگان‌های انتظامی، اجرای عملیات چتر ریزی و نمایش توانمندی نیروها، راهپیمایی تاکتیکی 10 قرارگاه پلیس تهران بزرگ در مسیر‌های دهگانه اعلام شده است‌.

همچنین گسترش و استقرار واحدهای گشتی و عملیاتی در میادین تهران، اجرای پدافند غیرعامل در کلانتری‌ها و مقرهای پلیس، عملیات امداد و نجات، انتقال کلانتری‌ها و واحدهای پلیس تخصصی به محل‌های از پیش تعیین شده همچون مدارس و مساجد، مقابله با اقدامات تروریستی احتمالی و مقابله با بحران‌های احتمالی و حوادث غیرمترقبه و طبیعی از دیگر برنامه‌های رزمایش امنیت و آرامش ناجا عنوان شده است.

بهرام بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: لازم است پلیس برای وضعیت‌های مختلف سناریوهای خاصی داشته باشد.

در تمام دنیا پلیس برای موقعیت‌ها و شرایط مختلف طرح‌های خاصی دارد و انجام رزمایش 6روزه امنیت و آرامش در تهران نیز در همین راستاست. 

وی افزود: در شرایط عادی پلیس کار معمول خود را انجام می‌دهد اما لازم است که آمادگی خود درزمان وقوع اتفاق‌های طبیعی یا غیرطبیعی - که شرایط را از حالت عادی خارج می‌کند- بالا ببرد.

بیات تصریح کرد: در نتیجه پلیس، خود را در این رزمایش به‌صورت تصنعی در شرایط وقوع حادثه قرار داده است تا میزان آمادگی نیروهای خود را مورد سنجش قرار دهد.

وی با اشاره به زلزله شهرستان بم خاطرنشان کرد: تنها مکانیسمی که در آن مقطع زمانی توانست اولین اخبار را از شرایط به‌وجود آمده به سازمان‌های مسئول بدهد سیستم پلیس بود که این اطلاع رسانی به واسطه زیرساخت‌های خاص اطلاع رسانی در ناجاست.

وی این رزمایش را فرصتی برای سنجیدن توان ناجا درصورت وقوع مشکلات احتمالی اعلام کرد و بیان داشت: در این رزمایش درصدد شناسایی میزان توان مساجد، ریش‌سفیدان محله‌ها، گروه‌های خاص و سازمان‌های مردم نهاد در زمان وقوع حادثه برای حفظ آرامش در جامعه نیز هستیم.

بیات با بیان اینکه   در زمان روی دادن اتفاق غیرمترقبه امکان اطلاع رسانی وجود ندارد، یادآور شد: مراحل رزمایش کنونی بر مبنای زمان وقوع حادثه برنامه‌ریزی شده است و نحوه اطلاع رسانی در این مورد با ظرفیت این زمان، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بیات با اشاره به اینکه می‌توانستیم با چاپ 3 میلیون بروشور آگاه‌سازی‌ را انجام دهیم، ابراز داشت: ملاک عمل ناجا در این رزمایش زمان روی دادن حادثه است که تمامی موارد اطلاع رسانی محدود خواهد شد و از این‌رو امکان عملی بررسی مشکلات در این رزمایش فراهم شد.

وی تاکید کرد: ناجا با توجه به نوع و حیطه وظایفش به‌دنبال کسب آمادگی بیشتر در زمان وقوع حادثه است

کد خبر 68147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز