سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجمن پزشکی آمریکا حمایتش را از قانونی که استفاده از چربی‌های ترانس را در رستوران‌ها و نانوایی‌ها در سراسر این کشور ممنوع کند، اعلام کرد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز این انجمن که نماینده 240000 دکتر و دانشجوی پزشکی در آمریکا است، دوشنبه 10 نوامبر (20 آبان) اعلام کرد موضع ملایم‌تر قبلی‌اش در مورد توصیه به مردم در مورد کاهش استفاده از چربی‌های ترانس و روآوردن به چربی‌ها و روغن‌های سالمتر کنار می‌گذارد و خواستار ممنوعیت کلی چربی‌های ترانس می‌شود.

 دکتز مری آن مک‌کافری، عضو هیات مدیره AMA در این باره گفت: "ثابت‌شده است که چربی‌های ترانس میزان LDL (لیپوپروتئین با تراکم کم) یا کلسترول بد را در خون بالا می‌برند، و در عین حال کلسترول خوب یا HDL را کاهش می‌دهند، و به این ترتیب به میزان قابل‌توجهی خطر بیماری قلبی را می‌افزایند."

او افزود: "با حمایت از ممنوعیت کاربرد چربی‌های مصنوعی ترانس در رستوران‌ها و نانوایی‌ها ما می‌‌توانیم به بهبود کیفیت غذایی که آمریکایی‌ها می‌خورند و نهایتا به نجات جان آنها کمک کنیم."

 اعضای این انجمن که در شهر اورلاندو در فلوریدا با یکدیگر ملاقات کرده بودند، گفتند که جایگزین کردن چربی‌های ترانس از حداکثر تا 100000 مرگ زودرس در هر سال در آمریکا جلوگیری می‌کند.

چربی‌‌های ترانس هنگام افزودن هیدروژن به روغن گیاهی در فرآیندی که به آن هیدروژناسیون می‌گویند، تشکیل می‌‌شوند. این فرآیند روغن‌های گیاهی را مایع را مانند کره جامد می‌کند‌ و مانع تیزشدن آنها می‌شود- اما این فرآیند باعث می‌شود که روغن‌های گیاهی به همان اندازه کره یا چربی حیوانی برای سلامت شریان‌ها خطرناک شوند.

شهر نیویورک و ایالت کالیفرنیای آمریکا در ماه جولای 2008 استفاده از چربی‌های ترانس را ممنوع کردند.

کد خبر 68118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز