پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: عقب‌کشیدن ساعت در ابتدای پاییز ممکن است به قلب کمک کند.

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران سوئدی با بررسی 20 سال سوابق پزشکی در این کشور دریافته‌اند که شمار حملات قلبی در روز دوشنبه پس از تغییر ساعت پاییزی (که در یکشنبه  انجام می‌شود) احتمالا به این علت که افراد یک ساعت خواب بیشتر می‌خوابند، کاهش می‌یابد.

اما به نظر می‌رسد جلوکشیدن ساعت در بهار اثر معکوس داشته باشد. بررسی این پژوهشگران نشان داد که در طول هفته اول پس از به جلوکشیدن ساعت،به خصوص در سه ساعت اول، حملات قلبی بیشتری رخ داده است.

دکتر لوری موسکا، رئیس بخش پیشگیری از بیماری‌های قلبی در بیمارستان نیوریورک- پریسبیترین، که در این پژوهش شرکت نداشته است، در این باره گفت: "خواب - از طریق سازوکارهای مختلف - بر سلامت قلب و عروق ما اثر می‌گذارد. موسکا گفت: " این یافته‌ها نشان می‌دهند که"خواب نه تنها بر وضع ذهنی ما اثر می‌گذارد، ممکن است بر ابتلا یا عدم ابتلای ما به بیماری قلبی هم اثر داشته باشد."

نتایج این تحقیق را دکتر ایمره یانسکی از انستیتو کارولینسکای سوئد و دکتر ریچارد لیونگ از هیات ملی بهداشت و رفاه سوئد در نامه‌ای در  شماره پنج‌شنبه 30 اکتبر نشریه پزشکی نیوانگلند شرح داده‌‌اند.

 یانسکی گفت ایده این بررسی در تغییر ساعت بهاری گذشته، هنگامی که در تطبیق‌دادن خود با آن دچار اشکال شد، به ذهن او رسید. یانسکی که پژوهش‌های دیگری هم درباره رابطه خواب و سلامت انجام داده است، گفت: "سوار اتوبوس بودم، و کاملا خواب‌آلوده که فکر این تحقیق به فکرم رسید."

 این دو پژوهشگر از بایگانی جامعی که از موارد حملات قلبی در سوئد وجود دارد، استفاده کردند تا مشخص کنند که آیا اختلال خواب و ساعت درونی بدن به علت تغییر ساعت ممکن است اثری بر شمار حملات قلبی در فاصله سال‌های 1987 تا 2006 داشته باشد. آنها شمار حملات قلبی را در هر یک از هفت روز پس از تغییر ساعت با روزهای متناظر در دوهفته پیش و دوهفته پس از آن مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج نشان داد که در هفته پس از جلوکشیدن ساعت در بهار به طور میانگین 5 درصد شمار حملات قلبی رخ افزایش یافته است. در روزهای دوشنبه و چهارشنبه حملات قلبی 6 درصد و در روز سه‌شنبه 10 درصد افزایش یافته بود.

 در مقابل در هفته پس از عقب‌کشیدن ساعت در پاییز شمار حملات قلبی تقریبا بدون تغییر مانده بود، به جز روز دوشنبه که این شمار 5 درصد کاهش یافته بود.

این پژوهشگران می‌نویسند: "این امکان که یک ساعت خواب اضافی ممکن است در اولین روز کاری پس از تغییر ساعت پاییزی اثر حفاظتی بر قلب داشته باشد، بسیار جالب‌توجه است."

 پزشکان از مدت‌ها قبل می‌دانسته‌اند که روز دوشنبه (روز اول هفته) بدترین روز از لحاظ حملات قلبی است، و معمولا استرس آغاز هفته کاری و افزایش فعالیت را در این مورد مقصر می‌دانسته‌اند.

 پژوهشگران سوئدی گفتند که یافته‌های آنها دال بر این است که از دست رفتن جزئی خواب که به طور معمول در تعطیلات آخر هفته روی می‌دهد - افراد در یکشنبه شب دیرتر می‌خوابند و دوشنبه صبح زودتر از خواب بلند می‌شوند - نیز ممکن است در این افزایش حملات قلبی نقش داشته باشد.

سال گذشته یک بررسی بوسیله پژوهشگران آمریکایی نشان داد مرگ و میر افراد پیاده در ساعات شلوغی بعدازظهر در ماه نوامبر (پیش از تغییر ساعت پاییزی)  بیشتر از ماه اکتبر (پس از تغییر ساعت پاییزی) است که راننده‌ها و پیاده‌ها دارند خود را با تاریکی زودهنگام‌تر تطبیق می‌دهند.

 آنها گفتند که خطر مرگ و میر افراد پیاده در بهار هنگامی که ساعت‌ها به عقب کشیده می‌شود و روشنایی روز زودتر شروع می‌شود، کاهش می‌یابد.

نقشه کشورهای جهان از لحاظ تغییر ساعت

نقشه کشورهای جهان از لحاظ تغییر ساعت

آبی تغییر ساعت دارد

نارنجی قبلا تغییر ساعت داشته است

قرمز هیچگاه تغییر ساعت نداشته است

تغییر ساعت پاییزی در آمریکا در ساعت 2 بامداد به وقت ساحل شرقی روز یکشنبه 2 نوامبر انجام می‌شود. سوئد و بقیه کشورهای اروپایی هفته قبل تغییر ساعت را انجام داده‌اند.
به گفته این پژوهشگران 1.5 میلیارد نفر در دنیا در کشورهایی زندگی می‌کنند که در ابتدای بهار و پاییز تغییر ساعت انجام می‌دهند.

شمار حملات قلبی در سوئد در حد متوسطی است و ارتفاع این کشور از سطح دریا زیاد است، اما یانسکی گفت که انتظار دارد که تقریبا همین نتایج در کشورهای دیگر هم به دست آید.
 

خواب می‌‌تواند از طریق تغییرات در فشار خون، التهاب، لخته‌شدن خون، قند خون،  کلسترول و رگ‌های خونی بر قلب تاثیر بگذارد.

دکتر موسکا گفت علاوه بر  فقدان خواب، اضطراب ناشی از تغییرات در امور روزمره فرد نیز ممکن است نقشی در این افزایش حملات قلبی داشته باشد.

 دکتر رونالد چروین، رئیس مرکز اختلالات خواب دانشگاه میشیگان در این آمریکا را  "جامعه‌ای محروم از خواب" خواند و به مردم پیشنهاد کرد که از تغییر ساعت پاییزی استفاده کنند و یک ساعت بیشتر بخوابند.

 او پیشنهاد می‌کند افراد  برای تطبیق تدریجی با تغییر ساعت بهاری، از چند روز مانده به تغییر ساعت 15 دقیقه زودتر بخوابند و 15 دقیقه زودتر از خواب برخیزند.

 او افزود:‌"ما یک سوم  زندگی‌‌مان را در خواب می‌گذرانیم و افراد فراموش می‌کنند که خواب چه مقدار بر سلامتی آنها موثر است."‌

کد خبر 67066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز