همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه گفت که هرچه انسان بیشتر با کلام قرآن آشنا شود، آن را بخواند و در آن تدبیر و تامل کند، حجاب‌های بیشتری از مقابلش برطرف می‌شود، قلب، روح و باطنش سعه‌ بیشتری پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی با حضور در افتتاحیه دومین دوره‌ مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، با تبریک ولادت امام رضا(ع)، و بیان این‌که " پیامبر عظیم‌الشان اسلام در حدیث مسلم و متواتر معروف به ثقلین، قرآن و عترت را دو ثقل و تکیه‌گاه اصلی اسلام در تاریخ بشریت بیان کرده است" تصریح کرد: معانی و معارف بلندی در حدیث ثقلین وجود دارد و هنوز ابعاد و اعماق آن درست کشف، توضیح و تبیین نشده است و شاید هم نشود؛ مگر به مرور زمان.

وی با اشاره به این‌که "منشاء و سرچشمه هر دو ثقل در عالم، وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) بوده است" ادامه داد: اگر وجود کامل و بی‌نظیر آن رحمت الهی و آن عقل اول و قلب بی‌نظیر نبود هیچ موجود و مخلوق دیگری این توانمندی و ظرفیت را نداشت که منشاء و مرکز شکل‌گیری این دو ثقل باشد.

وی خاطرنشان کرد: مسلمانان، انسان‌های مومن و صالح در تاریخ هرچه از رشد، تمدن، پیشرفت، کمال و ترقی داشتند مرقون این دو ثقل بوده است. همان طور که امام راحل نیز فرمودند که مسلمانان هرچه دارند، از قرآن دارند. ما هر چه داریم از قرآن و عترت داریم.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر این‌که "هرچه مسلمانان دارند از قرآن و عترت بوده و این عین حقیقت است" ادامه داد: هدایت، رشد معنوی و فکری با عنایت خاص الهی از وجود پیامبر اکرم(ص) سرچشمه گرفته و تاثیر آن در ساخت انسان‌ها و رشد زندگی آنان هم در بعد خرد و هم در بعد کلان وجود است.

شاهرودی تصریح کرد: این‌که کلام خدا به پیامبر اسلام نازل و بعد در اختیار انسان‌ها قرار گرفته است، فیض بسیار بالایی است که خداوند انسان‌ها را مخاطب الفاظ خود قرار داده است. منزلت بزرگی است که خداوند به بشریت داده و این ارتباط را با عالم ملکوتی و عالم غیب به وسیله قرآن فراهم کرده است که مستقیم مخاطب وحی قرار می‌گیرند.

وی گفت: این‌که انسان بتواند ارتباط مستقیم با کلام خدا برقرار کند، مقام بسیار شرافتمندانه‌ای است. اگر این ثقل اکبر نازل نشده بود ما ارتباط مستقیم با کلام خدا نداشتیم.

هاشمی‌ شاهرودی ‌با تاکید بر این‌که "هرچه مورد نیاز مردم است در قرآن وجود دارد" یادآور شد: در هر زمینه‌ای که مورد نیاز جوامع انسانی است در قرآن نسخه‌ای برای آن است؛‌ زیرا قرآن کتاب ساخت انسان و حرکت دادن او به سوی کمالات بلند است.

وی خاطرنشان کرد: هرچه انسان بیشتر با کلام قرآن آشنا شود، آن را بخواند و در آن تدبیر و تامل کند حجاب‌های بیشتری از مقابلش برطرف می‌شود و فرازهای بیشتری را درک می‌کند و قلب، روح و باطنش سعه‌ بیشتری پیدا خواهد کرد. به همین جهت هم تاکید شده که آیات قرآن با زیبایی، ترتیب، تامل و تفکر و تعقل خوانده شود تا محتویات آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا سبب کاهش غفلت و افزایش بینش در انسان می‌شود.

وی قرآن را ثقلی احیاگر دانست و افزود: امروز نیز شاهد هستیم که قرآن چگونه جوانان جهان اسلام را به حرکت درآورده است و به اندازه‌ای قرآن پرعظمت است که هرچه درباره آن صحبت کنیم حتی نمی‌توانیم یک بعد از ابعاد آن را بیان کنیم.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر این‌که " دانش‌آموزان و دانشجویان به همان اندازه که به حفظ قرآن می‌پردازند،‌ باید به معانی آن نیز توجه داشته باشند"‌ افزود: این مسوولیت بخش‌های آموزشی و تربیتی است و قطعا یکی از مسائلی که آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار دهد این است که در آموزش نوجوانان به یادگیری حداقل معانی تحت‌الفظی آن توجه شود.

هاشمی شاهرودی ادامه داد: همچنین عموم مردم نیز که سواد خواندن و نوشتن دارند و به نوعی فرهنگی محسوب می‌شوند باید هنگامی که قرآن را می‌خوانند معانی آن را نیز درک کنند.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: هرچه در یادگیری این موضوع کوتاهی کنیم دیرتر به قله‌های بلند اهداف اسلامی و مقاصد بلند جامعه مدنی خواهیم رسید.

وی با یادآوری این‌که " قدرت بسیار زیادی در دو ثقل قرآن و عترت نهفته است" خاطرنشان کرد: مسوولان مسوولیت دارند که به مسائل قرآنی توجه کنند و قطعا در این راه فقط حفظ و تلاوت قرآن کفایت نمی‌کند و در این راستا درک و فهم معانی آن نیز حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که "تکیه‌گاه رسانه‌های ما باید قرآن باشد"‌ افزود: در تمام بخش‌ها باید این‌گونه باشد و باید بر روی این مساله کار شود هرچه بتوانیم در این زمینه رشد کنیم به جامعه‌ ایده‌آل اسلامی نزدیک‌تر می‌شویم.

وی در پایان با اشاره به شخصیت امام راحل یادآور شد: امام راحل با تلاوت و تدبیر در قرآن به این جایگاه عظیم رسید.

در این مراسم که از سوی جهاد دانشگاهی برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی معاون اول قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین ایزدپناه رییس شورای اطلاع‌رسانی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین رازینی رییس دیوان عدالت اداری و امیری رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز حضور داشتند.

کد خبر 68054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز