گروه سیاسی: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با انتقاد شدید از اهانت به قرآن تصریح کرد:

 مسئولان در برابر اهانت‌کنندگان به قرآن موضع بگیرند، ما نیز در برابر آنها سکوت نخواهیم کرد.

به گزارش رسا، این مرجع تقلید، روز پنجشنبه در دیدار با طلاب، دانشجویان، سپاهیان و اقشار مختلف مردم گفت: اهانت به قرآن، دل علاقه‌مندان به قرآن را آتش زد.

وی به تشریح چگونگی اهانت به قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: همایشی که در تهران برای تشویق گردشگران تشکیل شده است؛

آنگونه که در اخبار و جراید نقل شده و حاضران در این جلسه نیز تأیید کرده‌اند؛ در آغاز این برنامه، قرائت قرآن در حالی خوانده ‌شده است که برای رساندن قرآن به قاری، گروهی از زنان با لباس محلی و دف‌زنان، قرآن را در داخل سینی گذاشته و به قاری ‌رساندند و پس از پایان قرائت قرآن، این حرکت را تکرار کردند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: هیچ فرد عاقلی چنین حرکتی را انجام نمی‌دهد، مملکت به چه سویی می‌رود؟ اگر بناست که کار خلاف شود، قرآن را از این مسائل جدا کنند.

وی تصریح کرد: اگر زمان شاه چنین حرکتی صورت می‌گرفت، فریاد همه بلند می‌شد، من نمی‌دانم، چرا با قرآن بازی می‌کنند! پایه و اساس جمهوری اسلامی براساس قرآن است، اگر با قرآن و دین اینگونه برخورد شود با دیگر مسائل چه برخوردی خواهد شد.

مکارم شیرازی ادامه داد: اگر این خبر منتشر نمی‌شد، به‌خود اجازه نمی‌دادم، این خبر را اعلام کنم، شرم‌آور است، من به‌عنوان خادم قرآن که تمام عمر خود را در راه قرآن و مطالعه آن گذاشته‌ام، ناچارم بگویم این مسئله پیش آمده شرم‌آور است‌.

وی تأکید کرد: مبادا این مسئله دوباره تکرار شود، مسئولان از انجام چنین عملی اعلام بیزاری کنند و در برابر آن موضع بگیرند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: غیرت اسلامی ما اجازه نمی‌دهد در برابر این حرکت خاموش بنشینیم. ما وظیفه داریم به مردم اعلام کنیم زیرا در برابر حفظ قرآن و دین مردم مسئولیم؛ بسیاری از مردم نسبت به سکوت در برابر این حرکت به ما گلایه کردند.

پاسخ میراث فرهنگی

سازمان میراث فرهنگی در واکنش به خبر پایگاه اینترنتی جهان، درباره مراسمی که در آن به ساحت قرآن کریم توهین شده است، به این پایگاه خبری پاسخ داد.

در بخشی از جوابیه سازمان میراث فرهنگی آمده است: اولاً خبر حرکات ریتمیک اصلاً صحت نداشته و ندارد و برنامه مذکور تواشیحی براساس سنت‌های کهن هموطنان غرب کشور از جمله کردستان است که اجرای آن با ذکر اسماء‌الله و مدح حضرت رسول‌الله‌ص همراه است.

لیکن آیا القای قصد ناشایست نویسنده پایگاه اینترنتی مذکور، به منزله توهین به باورها، سنت‌ها و آیین‌های مذهبی و مردمی غرب کشور که اتفاقاً بارها از رسانه ملی نیز پخش شده تلقی نمی‌شود؟

در پاسخ سازمان میراث فرهنگی تاکید شده است که هیچ‌یک از حاضران در همایش مذکور از دیدن این صحنه تعجب نکرده‌اند.

پایگاه خبری جهان نیز در ذیل این جوابیه به برخی بندهای آن پاسخ داده و درعین حال اعلام کرده است که فیلم این همایش را درصورت تکذیب مجدد مسئولان سازمان میراث فرهنگی، منتشر خواهد کرد.

دولت باید با مشایی برخورد کند

علیرضا زاکانی، اهانت صورت گرفته به کلام‌الله‌مجید در یکی از برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را غیرقابل دفاع دانست و خواستار برخورد دولت با مشایی شد.

نماینده تهران در گفت‌‏وگو با ایلنا، با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌‏تواند از این اقدام دفاع کرده و آن را مبتنی بر ارزش‌‏های اسلامی و انقلابی بخواند، افزود:‌ این کار بسیار زشتی بود و حتماً‌ باید با متولیان آن برخورد شود.

وی در پاسخ به اینکه این برخورد باید از سوی چه مرجعی انجام شود؟، گفت:‌ هم مدعی‌‏العموم باید با متخلفان برخورد کند و هم مجلس در راستای انجام وظایف نظارتی خود، موظف به برخورد در این زمینه است.

فراتر از همه اینها، دولت باید وارد عمل شود و به‌گونه‌‏ای برخورد کند تا دیگر شاهد چنین مسائل اسفناکی نباشیم و با چالش‌‏های این‌چنینی مواجه نشویم.

کد خبر 68325

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز