محمد سرابی: در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا کسی که برنده می‌شود پیروزی خود را اعلام نمی‌کند، بلکه همیشه منتظر می‌ماند تا رقیبش به او تبریک بگوید.

   در انتخابات امسال بعد از شروع رأی‌گیری و شمارش تعداد امتیازهای هیأت انتخاباتی ایالت‌ها (الکترال) مشخص شد که باراک اوباما خیلی بیشتر از جان مک‌کین رأی آورده است و پیام تبریک مک‌کین هم نشان داد که اولین رئیس جمهور سیاهپوست تاریخ آمریکا انتخاب شده است.

   باراک حسین اوباما، چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکاست. او در اوت(مرداد) 1961 در هونولولو هاوایی به دنیا آمد. پدرش که او هم باراک حسین اوباما نام داشت، دانشجوی دانشگاهی در هاوایی بود که در آنجا با «آن‌دونهام» ازدواج کرد. پدر اوباما، اهل کنیا و مادرش سفیدپوست اهل ایالت کانزاس آمریکا بودند. بعد از دو سال آنها از هم جدا شدند و پدر باراک به کنیا برگشت. مدتی بعد مادر اوباما با «لئوسوئنورو» که اهل اندونزی بود، ازدواج کرد و خانواده آنها به جاکارتا رفتند. اوباما تا 10 سالگی در اندونزی زندگی کرد. او زمانی که به دانشگاه رفت، ابتدا در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل تحصیل کرد و بعد از آن هم به تحصیل در رشته حقوق مدنی پرداخت.

در سال 2004 باراک اوباما به عنوان سناتور از ایالت ایلینویز به مجلس سنا راه پیدا کرد و از همان هنگام فعالیت‌های جدی سیاسی را آغاز کرد. پدر اوباما در سال 1982 در حادثه تصادف خودرو کشته شد. اکنون تعدادی از اقوام پدری اوباما در کنیا زندگی می‌کنند. کشوری که از جمله فقیرترین کشورهای آفریقا محسوب می‌شود. کنیایی‌ها به همین دلیل از پیروزی او در انتخابات خوشحال هستند. آن قدر که رئیس‌جمهور کنیا یک روز را به این مناسبت تعطیل کرد.

اوباما و خانواده‌اش بعد از پیروزی در انتخابات

   اوباما از حزب دمکرات به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی شده بود. دو حزب بزرگ و قدیمی دمکرات و جمهوری‌خواه قسمت اصلی قدرت سیاسی آمریکا را در دست دارند و رئیس جمهورها از بین این دو حزب انتخاب می‌شوند. به همین دلیل رقابت‌های ریاست جمهوری در آمریکا همیشه بین دو نفر است. کارشناسان سیاسی پیش‌بینی می‌کردند که بعد از شکست سیاست‌های جنگی و اقتصادی بوش از حزب جمهوری‌خواه، احتمال پیروز شدن کاندیدای دمکرات‌ها زیاد باشد.

   اوباما مسیحی پروتستان است و دو دختر ده و هفت ساله دارد. او در تبلیغات انتخاباتی از «تغییر» حرف می‌زد و الان همه منتظر هستند تا ببینند اوباما چه تغییری در وضعیت مردم آمریکا ایجاد می‌کند وگرنه برخی کارشناسان معتقدند در سیاست‌های کلان آمریکا در خصوص دیگر کشورها و در شیوه‌ها و نگاه دولت این کشور نسبت به مسائل جهانی تغییر اساسی و زیادی رخ نخواهد داد. باید منتظر ماند و دید...

کد خبر 68012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز