سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

محمد سرابی: مدتی است شبکه‌های خبری تصویر‌های آوارگانی را از آفریقا نشان می‌دهند که در کنار جاده‌ها حرکت می‌کنند.

 جنگ داخلی کنگو، که از مردادماه دوباره شروع شده بود، باعث آوارگی 250هزار نفر در شرق این کشور شد که حداقل 60 درصد آنها کودکان هستند.

رهبران کشورها و اتحادیه‌های آفریقا برای حل مشکل جنگ‌های داخلی کنگو جلسه‌ای برگزار کردند، اما فرمانده شورشیان کنگو که به جلسه دعوت نشده بود، اعلام کرد که اگر در گفت‌وگوها شرکت نکند دولت کنگو را سرنگون می‌کند.

کشور روآندا دارای دو قوم بزرگ هوتو و توتسی است. درگیری این دو قوم  که بخش اصلی جمعیت روآندا را تشکیل می‌دهند، باعث خونریزی و کشتار بسیار زیادی در این کشور شده است. قسمتی از مردم کشور همسایه یعنی کنگو هم از این دو قبیله هستند. بنابر این درگیری‌ها به آنجا هم کشیده شده است.

شرق کشور کنگو به دلیل دور بودن از پایتخت و فقر مردم، دچار ناآرامی است. «لارنت نکوندا»، فرمانده گروهی از شبه نظامیان توتسی است و برای حمایت از آنها با شبه نظامیان «مای‌مای» ،که دشمن تونسی‌ها هستند، می‌جنگد .حدود 3 هفته قبل گروه نکوندا توانستند شهر «نیانزاله» را تصرف کنند و به 80 کیلومتری شهر بزرگ «گوما»، مرکز ایالت شرقی کنگو برسند.

نظامیان دولتی که در شهر نیانزاله مستقر بودند نتوانستند بیش از دو روز مقاومت کنند. بسیاری از سربازان دولتی مدت‌هاست که حقوق نگرفته‌اند و اسلحه و مهمات آنها هم برای مقابله با شبه‌نظامیان کافی نیست، مخصوصاً که گفته می‌شود گروه نکوندا سلاح‌های بیشتر و قوی‌تری دارند.

لارنت نکوندا

جمهوری دمکراتیک کنگو تا سال 1908 قسمتی از املاک «لئوپولد دوم»، پادشاه بلژیک محسوب می‌شد و از آن سال تا 1960 مستعمره‌ این کشور بود. در سال 1960 پاتریس لومومبا استقلال کنگو را که در آن زمان زئیر نامیده می‌شد، به دست آورد، ولی یک سال بعد به دست نظامیان بلژیکی و گروه‌های مخالف کشته شد. چند سال بعد یک نظامی به نام «موبوتو سه‌سه‌سکو» با کودتا قدرت را به دست گرفت و تا سال 1996 که با کودتای «لوران کابیلا» سرنگون شد، حکومت کرد و نام زئیر در همان سال به کنگو تغییر کرد. لوران کابیلا هم 6 سال بعد کشته شد و حکومت به پسرش «ژوزف کابیلا» رسید. ژوزف در انتخابات سال 2006 رسماً رئیس جمهور کنگو شد و حاضر به مذاکره با نکوندا نیست.کنگو 2 میلیون و 354 هزار کیلومتر مربع مساحت و 60 میلیون نفر جمعیت دارد که 7 میلیون نفر در پایتخت زندگی می‌کنند. جمهوری دمکراتیک کنگو به پایتختی کینشازا را نباید با کشور جمهوری کنگو یا کنگو برازاویل به پایتختی برازاویل اشتباه گرفت. کنگو برازاویل که همسایه شمال غربی کنگو است، تنها 342 هزار کیلومتر مربع مساحت و 4 میلیون نفر جمعیت دارد.

درگیری‌های شرق کنگو باعث قطع ارتباط این قسمت با بقیه کشور شده است. کشورهای اروپایی، خصوصاً فرانسه، تلاش می‌کنند راهی برای پایان جنگ داخلی پیدا کنند. سیاستمداران آفریقایی هم در کشور کنیا برای حل بحران کنگو  جلسه‌ای تشکیل دادند، ولی یک طرف درگیری یعنی گروه نکوندا، در این جلسه شرکت نداشت.

کد خبر 69791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز