شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: صدها هزار نفر در درگیری بین سربازان دولتی و شورشیان در جمهوری دموکراتیک کنگو بی‌خانمان شده‌اند

congodr

جنگ در تپه‌های کیو شمالی در شرق این کشور شدیدتراست چون دولت مواضع شورشی‌ها را با خمپاره هدف گرفته است.

دولت جمهوری دموکراتیک کنگو می‌گوید نیروهایش به شورشی‌ها در شرق نزدیک‌تر شده‌اند.این در حالی است که بسیاری از پناهندگان به سمت کشورهای همسایه، رواندا و اوگاندا رفته‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (یو ان ایچ سی آر) اعلام کرد حدود 300هزار نفر به‌خاطر جنگ از انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان از ماه نوامبر به بعد بی‌خانمان شده‌اند.

بیش از 8 هزار نفر پناهنده در 3 ماه گذشته وارد خاک رواندا شدند. پیش از این نیز 55 هزار پناهنده اهل کنگو در این کشور بودند.

آنوک برونی از یو ان ایچ سی ار گفت: "اولین چالش یک سرپناه است چون اردوگاه پر شده و جایی ندارد."

30هزار نفر دیگر هم این ماه به اوگاندا رفتند.در این کشور 175 هزار پناهنده از همسایه‌های مختلفش زندگی می‌کنند.

یک عضو ارشد کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اظهار داشت: "میزان بی‌خانمانی که در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده می‌شود همین الان هم فاجعه‌آمیز است. درگیری در آنجا با دسترسی کمتر به امدادگران و داوطلبان کارهای بشردوستانه همراه شده و بدین ترتیب هزاران نفر بدون کمک و محافظ مانده‌اند و حالا مردم محتاج کمک و امنیت به  کشورهای همسایه رفته‌اند."

سازمان ملل نگران است مبادا این درگیری سبب تشدید خشونت‌ها و درگیر شدن دیگر گروه‌های شورشی را در منطقه به‌دنبال داشته باشد.

ارتش از اواخر آوریل در سرزمین ماسیسی، در شمال‌غربی گوما با شورشی‌ها درحال جنگ است. این شورشی‌ها جنگ‌جویانی بودند که طی یک معاهده صلح در سال 2009 به خدمت ارتش ملی درآمدند اما بعد بنا به اظهارات خودشان به دلیل شرایط بسیار بد پناهنده شدند.

آنها یک گروه نظامی جدید به نام جنبش 23 مارس (ام23) تشکیل داده‌اند که از اعضای پیشین شورشی‌های کنگره ملی برای دفاع از خلق (سی ان دی پی) تشکیل شده است.

فرمانده پیشین سی ان دی پی، بوسکو نتاگاندا  به رهبری آشوب و شورش متهم است.

نتاگاندا از سوی دیوان بین‌المللی کیفری به اتهام جنایت جنگی به‌خاطر استفاده از کودکان سرباز تحت تعقیب است

کد خبر 171041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز