ایلان ماسک در حساب کاربری توییترش، برای بار دوم خودش را شخصیت ابرانسان کتاب کمیک واچمن یا نگهبانان مقایسه کرده است. این ادعای ابرانسان چقدر می‌تواند خطرناک باشد و چه کسی می‌تواند در صورت لزوم جلوی ایلان ماسک را بگیرد؟

ایلان ماسک و دکتر منهتن

به گزارش همشهری آنلاین، شخصیت دکتر منهتن یکی از قدرتمندترین شخصیت‌ها در دنیای کمیک‌ها است، اما او آن‌طور که بسیاری فکر می‌کنند، قهرمان نیست. گرچه این شخصیت در آغاز کارهای قهرمانانه انجام می‌دهد، اما به سرعت متوجه می‌شود که انسان‌ها چقدر شدید در حال صدمه زدن به خود هستند. او در زمان مناسب، تصمیم می‌گیرد به سیارات مختلف سفر و خود را از بقیه جهان جدا کند. 

ایلان ماسک، به دلیل مهارتش در بنیان‌گذاری شرکت‌های متعدد در تلاش برای پیشرفت بشر، تصور می‌کند که به دکتر منهتن شبیه است. اما او باید بسیار مراقب باشد که در ورطه هولناکی نیفتد که خدایان دنیای کمیک در آن سقوط کردند. این اولین باری نیست که ایلان ماسک در توییترش تصویر دکتر منهتن را پست می‌کند. او اولین بار این کار را در سال ۲۰۲۱ و در زمینه‌ای بسیار متفاوت انجام داد. 

در نوامبر ۲۰۲۱، ایلان ماسک تصویر دکتر منهتن را در خلوت، در حالی که روی سیاره‌ای خالی از سکنه به دنیا پشت کرده، منتشر کرد. این بار او تصویری مشابه منتشر کرده است، اما دکتر منهتن در این تصویر مستقیما رو به بشریت دارد. کاملا واضح است که عقده  ابرانسان هنوز سر جایش است، اما ماسک باید توجه کند که دکتر منهتن از زندگی انسانی دل کند و نسبت به آن بی‌اعتنا شد و توجه خود را معطوف به جهان هستی کرد. 

عکس | ادعای خدایی ایلان ماسک در توییتر | چه کسی جلوی نابودی بشر به دست ماسک می‌ایستد؟
تصویر دکتر منهتن، یکی از اصلی‌ترین شخصیت‌های کمیک واچمن اثر آلن مور. ایلان ماسک این تصویر را بدون هیچ توضیحی توییت کرد. 

در ماه‌های اخیر، ایلان ماسک همین میزان بی‌توجهی را به چیزهایی را به چیزهایی نشان داده است که قبلا به آن اهمیت می‌داد. باید به خاطر داشت که قدرت مطلق، یقینا باعث فساد می‌شود و دلیلی ندارد که ماسک از قاعده مستثنی باشد.  اما آیا ایلان می‌تواند روزی به نقطه‌ای از قدرت برسد که رقیب دکتر منهتن شود؟

ما در مورد دکتر منهتن، موجودی بینا به همه چیز و کاملا توانا حرف می‌زنیم که می‌تواند حیات را هر جور که می‌خواهد، خلق کند. او در آن واحد همه جا حضور دارد و زندگی در همه فضا-زمان‌ها را هم‌زمان تجربه می‌کند. اساسا دکتر منهتن در کمیک آلن مور  ابرانسان است. ایلان ماسک با این موجود فاصله زیادی دارد و احتمالا هرگز به چنین جایی نخواهد رسید، اما قطعا از طریق ایجاد شرکت‌های متعدد می‌تواند به جایگه  ابرانسان در واقعیت دنیای ما نزدیک شود. 

اگر حواسش را جمع نکند، آن علاقه به فروتنی که آن‌قدر به آن می‌بالد، ناگهان ناپدید می‌شود و این قدرت را خواهد داشت که همه چیز را تخریب کند و از بین ببرد. با فرض کردن خود به عنوان دکتر منهتن، او باید واقعا تحت کنترل باشد. 

دکتر منهتن (Doctor Manhattan) با نام اصلی جاناتان آسترمن، یک شخصیت داستانی کمیک، مخلوق آلن مورد و طراح دیو گیبنز است. این شخصیت برای اولین بار در شماره اول از مجموعه مینی‌سریال واچمن در سپتامبر ۱۹۸۶ حضور پیدا کرد. 

دکتر منهتن، در ابتدا فیزیکدان علوم هسته‌ای بود که در سال ۱۹۵۹ پس از اینکه به طور اتفاقی در دستگاهی در آزمایشگاه فیزیک گیر می‌افتد، بر اثر تابش امواج از بین می‌رود و به یکباره، اما به شکلی دیگر و با قدرت‌هایی خارق‌العاده بازسازی می‌شود. او تنها شخصیت در کمیک نگهبانان یا واچمِن (Watchmen) است که توانایی‌های ابرانسانی دارد. 

در فیلم نگهبانان (Watchmen ۲۰۰۹) به کارگردانی زک اسنایدر، بیلی کروداپ نقش دکتر منهتن را بازی کرد. بر اساس این کمیک در سال ۲۰۱۹، شبکه اچ‌بی‌او سریالی پخش کرد که شخصیت دکتر منهتن نیز به عنوان شخصیت اصلی در آن حضور داشت. 

واکنش‌ها  به توییت ماسک تا حد زیادی انتقادی بوده است و بسیاری معتقدند که این غول فناوری با مقایسه خود با منهتن، نشان داده که اساسا هم شخصیت منهتن و هم کتاب آلن مور را اشتباه درک کرده است.

منبع: ترجمه از MARKA با تغییر. 

کد خبر 680036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha