تقلب در امتحانات برای بچه‌های دهه پنجاه و شصت طور دیگری بود. آن دوران که خبری از گوشی همراه، گیرنده‌های صوتی، ساعت‌های مچی پیشرفته و غیره نبود، دانش‌آموزان تنبل و درس نخوان برای گرفتن نمره قبولی راه پر تب‌وتابی پیش رو داشتند، اما حالا و با وجود امکانات مدرن، شیوه‌ها در این طریق توفیر پیدا کرده است!

راکت بازرسی

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : هرچند امکانات و تجهیزاتی که امروز در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد قابل مقایسه با بچه‌های دوران قدیم نیست، اما این را مطمئن باشید که کادر و کارکنان مدرسه دست روی دست نمی‌گذارند تا برخی از دانش‌آموزان با سوءاستفاده از این ابزارها و وسایل به مقصود و هدفشان برای تقلب در امتحانات برسند! بنابراین، به‌دنبال راهی‌اند که بتوانند به‌راحتی و مثل آب خوردن، دست متقلبان و افرادی را که وسایل ممنوعه با خود به مدرسه و یا سر جلسه امتحانات می‌آورند، رو کنند.

نام این تکنولوژی پیشرفته «راکت بازرسی» و یا «موبایل‌یاب» است که به قول معروف راه تقلب را برای همیشه به روی دانش‌آموزان متقلب مسدود و آمال و آرزوهای آنان را برای گرفتن نمره قبولی بدون تلاش و زحمت، نقش بر آب کرده است.

قیمت این دستگاه که عنوان وسیله کمک‌آموزشی به آن داده‌اند، از ٨٠٠ هزار تومان تا یک میلیون و ۵٠٠ هزار تومان، با توجه به مارک و قابلیت‌هایشان، متفاوت است. استفاده از «راکت بازرسی» در برخی از مدارس جنوب شهر و به‌ویژه در مدارس منطقه ١٨ رواج پیدا کرده والبته موافقان و مخالفانی هم دارد، اما در هر صورت و با توجه به نظر والدین و دانش‌آموزان، مزایای این دستگاه بیشتر از نقاط ضعفش است.

رواج استفاده از «راکت بازرسی» در مدارس | راه تقلب دانش‌آموزان در امتحانات مسدود شد!

«مهین-الف»، از معلمان شاغل در مدارس منطقه ١٨، در این‌ باره می‌گوید: «این وسیله کمک‌آموزشی کمک می‌کند تا فضای محل برگزاری امتحانات امن و به دور از هرگونه خطا باشد. با استفاده از «راکت بازرسی» امکان بردن وسایل ممنوعه مثل موبایل، گیرنده‌های صوتی، ماشین‌حساب، ساعت‌های هوشمند و... به داخل حوزه و محل برگزاری امتحانات به صفر می‌رسد و داوطلبان و دانش‌آموزان در یک فضای سالم و عادلانه به رقابت می‌پردازند.»

او اضافه می‌کند: «استفاده از راکت بازرسی در زمان برگزاری آزمون داوطلبان کنکور و امتحانات پایان‌ترم دانش‌آموزان باعث صرفه‌جویی در زمان و ورود به جلسه امتحان نیز می‌شود، چراکه برای بازرسی بدنی هر دانش‌آموز کمتر از ٣٠ ثانیه زمان نیاز داریم.»

مزیت دیگر «راکت بازرسی» سبک‌وزن بودن و راحتی حمل آن است. با این حال، استفاده از راکت بازرسی هنوز در کشور ما به صورت قانونی اجرایی نشده و به شکل محدود در ورودی مراکز برگزاری آزمون و یا برخی مدارس برای جلوگیری از تقلب استفاده می‌شود.

رواج استفاده از «راکت بازرسی» در مدارس | راه تقلب دانش‌آموزان در امتحانات مسدود شد!

نباید فراموش کنیم که برای دانش‌آموزان و یا دانشجویان دختر، به خاطر نوع پوشش سر، قابلیت مخفی‌سازی و ورود ابزاری مانند، گیرنده و هندزفری و یا فرستنده‌های صوتی وجود دارد و جلوگیری از ورود اشیای ممنوعه از سوی پرسنل به صورت فیزیکی و سنتی خیلی سخت‌ و زمان بر است. به همین دلیل می‌توان از تجهیزات بازرسی مدرن، نظیر این دستگاه‌ها، برای کنترل اوضاع استفاده کرد.

کد خبر 679868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • اکرمی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    7 5
    کاش دوران ما هم چنین چیزهایی بود وقتی زمان ما داخل کیفمون رو می گشتن احساس خیلی بدی پیدا می کردیم خوش به حال بچه های الان
  • کامیار IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    33 2
    بچه هایی که تو فکر تقلبن راه فرار از دست این دستگاه رو به هر حال پیدا میکنن آخه هوش بچه های تنبل رو دست کم نگیرید
  • وادی IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    22 4
    قیمتش چنده؟ متاسفانه امسال تقلب زیاد می کنن بچه ها دائم گوشی با خودشون میارن دونه دونه باید بگردیم بعد برن سر امتحان
  • علی میخ IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    12 1
    اگه بخایم تقلب کنیم وسایل مخلف وجود دارد از جمله: موبایل رو توی جوراب ته کف پا می زارم نت بر میدارم و با خودم می برم یه نفر دیگه رو به جای خودم می فرستم
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    13 1
    تو زمونه ای که دوربین مداربسته در هر دکان بقالی ده کوره ای نصب میشه تقلب کردن در کلاس یا حوزه امتحانی چطوری انجام میشه؟!! معلم من که در زمان امتحانات داخل کلاس موبایلش رو روی میزش با هولدر میگذاشت و تمام مدت امتحان فیلم میگرفت و راحت میرفت بیرون و هیچکس هم جرئت تقلب نداشت.
  • .... IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 0
    موبایلشون خاموش میکنند یاهزارکاردیگه هم میشود کردخخخخخخخ
  • ناشناس IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    8 0
    نیاز به گوشی ندارن والا برگه میارن یا برگه هاشونو عوض میکنن امروز جلو چشم مدیر مدرسه برگه هاشونو عوض کردن بچه ها ترسی ندارن دیگه