دولت بایدن دارد آماده تصمیم‌گیری درباره ارائه سیستم‌های موشکی پیشرفته دوربرد به اوکراین می‌شود که در صدر تقاضاهای مقامات این کشور قرار دارد.

MLRS

به گزارش همشهری آنلاین سی‌ان‌ان از قول چند مقام آمریکایی نوشت که دولت بایدن دارد به ارسال این سیستم‌ها به عنوان بخشی از یک بسته بزرگتر کمک نظامی و امنیتی به اوکراین که ممکن است به زودی در هفته آینده اعلام شود، تمایل پیدا می‌کند.

آمریکا در آستانه تایید ارسال سیستم‌های موشکی دوربرد به اوکراین است
«سیستم‌ راکت‌انداز چندگانه» یا MLRS 

مقامات اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور در هفته‌های اخیر از آمریکا و متحدانش خواسته‌اند که «سیستم‌ راکت‌انداز چندگانه» یا MLRS در اختیار آنها قرار دهد. این سیستم‌های موشکی ساخت آمریکا می‌تواند مجموعه‌ای از موشک‌ها تا برد صدها کیلومتر پرتاب کنند- بردی که بسیار بیشتر از هر سیستم موشکی موجود در اوکراین است- و اوکراینی‌ها معتقدند می‌تواند نتیجه جنگ را عوض کند.

آمریکا در آستانه تایید ارسال سیستم‌های موشکی دوربرد به اوکراین است
«سیستم راکتی توپخانه‌ای با تحرک بالا» یا HIMRS

یک سیستم دیگر که اوکراینی‌ها خواستار آن هستند، «سیستم راکتی توپخانه‌ای با تحرک بالا» یا HIMRS است که یک سیستم سبک‌تر چرخدار است که می‌تواند شمار زیادی از انواع مشابه مهمات را مانند MLRS شلیک کند.

اما دولت بایدن هفته‌هاست که به خاطر نگرانی ابراز شده در «شورای امنیت ملی» آمریکا درباره اینکه ممکن است اوکراین از سلاح‌های جدید برای حملات تهاجمی درون روسیه استفاده کند، از ارسال این سلاح‌ها صرف‌نظر کرده است.

روس‌ها هم روز جمعه پس از گزارش‌های اولیه درباره احتمال ارسال این سلاح‌ها، هشدار دادند که دسترسی اوکراین به این سیستم‌های موشکی به معنای عبور آمریکا از خط قرمز خواهد بود.

اولگا اسکابیوا، مجری معروف تلویزیون روسیه، در شوی پرطرفدارش در شبکه دولتی «روسیا-۱» گفت: «آمریکا قصد دارد درباره موضوع ارائه این سلاح‌ها به اوکراین در هفته آینده به بحث بپردازد. در لحظه کنونی این موضوع مورد توجه دولت رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد. بنابراین ما دیگر حتی درباره سلاح‌های تاکتیکی صحبت نمی‌کنیم، ما درباره سلاح‌های عملیاتی- تاکتیکی صحبت می‌کنیم.»

او افزود: ‌«MLRS آمریکا می‌تواند گلوله‌ها تا فاصله ۵۰۰ کیلومتری پرتاب کند. اگر آمریکایی این کار را انجام دهند، به روشنی از خط قرمز عبور خواهند کرد و اقدامشان پاسخ بسیار سخت روسیه را به دنبال خواهد داشت.»

با اینکه اسکابیوا سخنگوی کرملین نیست، دیدگاه‌هایشان اغلب بازتاب‌دهند تفکر رسمی است.

لیندسی گراهام،‌ سناتور جمهوری‌خواه هم روز جمعه در توئیتی از اینکه دولت بایدن در دادن این سیستم‌های موشکی به اوکراین تعلل می‌کند، ابراز ناامیدی کرد.

جان کیربی، سخنگوی پنتاگون در روز جمعه گفت هنوز تصمیم نهایی درباره ارسال MLRS گرفته نشده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند موضوع ارسال این سیستم‌های موشکی در راس موضوعات مورد بحث در دو جلسه کاخ سفید در سطح معاونان وزرا بوده است و در این جلسات همان نگرانی که از ابتدای جنگ مطرح بود، بیان شده است- اینکه ارسال فزاینده سلاح‌های سنگین به اوکراین باعث تحریک روسیه به انجام اقدام تلافی‌جویانه بر ضد آمریکا شود.

یک موضوع مورد بحث عمده، برد طولانی این سیستم‌های راکت‌انداز است. MLRS و گونه سبک‌تر آن HIMARS  می‌تواند بسته به نوع مهمات بردی تا ۳۰۰ کیلومتر داشته باشند. این سیستم‌ها از روی وسایل متحرک به سوی اهداف زمینی شلیک می‌شوند و به اوکراینی‌ها امکان حمله بسیار آسانتر به اهدافی درون روسیه را می‌دهند.

اوکراین قبلا بارها آتشباری به آن سوی مرز درون روسیه انجام داده است و مقامات اوکراینی انجام این اقدام را نه رد و نه تکذیب کرده‌اند. مقامات روسی به طور علنی گفته‌اند که هر تهدیدی بر ضد قلمرویشان به معنای تشدید عمده منازعه است و کشورهای غربی با تداوم ارسال سلاح به اوکراین خودشان را به هدف مشروع در این جنگ بدل می‌کنند.

یک نگرانی عمده دیگر در دولت بایدن این است که آیا آمریکا می‌تواند از پس خارج کردن این همه سلاح‌ پیشرفته از ذخایر نظامی‌اش برآید یا نه.

نگرانی‌های مشابهی هنگام بحث درباره فراهم آوردن اوکراین با جت‌های جنگنده میگ-۲۹ از طریق لهستان ابراز شده بود و نهایتا امریکا حاضر به ارسال جت‌های جدید به لهستان نشد تا این کشور امکان فرستادن میگ‌های دوران شوروی‌اش به اوکراین را پیدا کند.

این مباحثات درباره MLRS شبیه مباحثاتی که پیش از تصمیم آمریکا برای فرستادن توپ‌های سنگین‌تر و دوربردتر هویترز به اوکراین در ماه گذشته در گرفته بود که می‌توانند بردی تا ۲۵ کیلومتر داشته باشند.

یک راه‌حل بینابینی می‌تواند ارسال سیستم‌های راکت‌انداز کوتاه‌بردتر باشد. مقامات آمریکایی می‌گویند برای آموزش نیروهای اوکراینی با این سیستم‌های راکت‌انداز حدود دو هفته کافی خواهد بود.

ارسال هر کدام از این سلاح‌های پیشرفته‌تر که ذخایرشان در آمریکا چندان زیاد نیست، شامل بازبینی اثرات بالقوه این اقدام بر آمادگی نظامی آمریکا هم خواهد بود.

مقامات پنتاگون هفته پیش با مدیرعامل شرکت لاکهید مارتین دیدار کردند تا با او درباره تامین و افزایش تولید MLRS مذاکره کنند. بریتانیا هم در حال بررسی درباره احتمال ارسال این سلاح‌ها به اوکراین است.

ناامیدی طرف اوکراینی هم از عدم تصمیم‌گیری آمریکا درباره این باره در هفته‌های اخیر افزایش یافته است، چرا که به اعتقاد آنها هنگامی که آمریکا این سیستم‌ها را ارسال کند، سایر کشورها هم از آمریکا پیروی خواهند کرد.

کد خبر 679639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha