طرح‌های ساخت یک تمدن یا حداقل یک مستعمره در مریخ یا ماه ایده‌ای دیرینه هم برای دانشمندان و هم برای کارآفرینان بوده است.

آجر

به گزارش همشهری آنلاین، در حالی که این ایده همواره وجود داشته، مساله حمل و نقل و لجستیک مشکل اصلی در این راه به حساب می‌آمده است، اما به نظر می‌رسد که شاید راه‌حل اساسی برای آن داشته باشیم.

مجموعه‌ای جدید از تجربیات نشان داده است که ترکیبی از غبار ماه یا مریخ و آب شور می‌تواند ماده مناسبی برای ایجاد ساختمان در فضا باشد.

برای تولید محصول مورد نظر، مخلوط باید در دمای بالا گرم شود تا ساختاری جامد شبیه به آجر ایجاد کند.

این مشاهدات توسط «راناجای گوش» و تیمش در دانشگاه مرکزی فلوریدا انجام شده است. آنها آزمایشی را انجام دادند تا ببینند آیا آجر ماحصل از گرد و غبار سنگ‌های ماه، می‌تواند برای ایجاد یک ساختار محکم استفاده شود یا خیر. با این حال، مشکل پیدا کردن منبع گرما برای پخت مناسب آنها هم در میان است.

البته این نخستین مقاله‌ای نیست که این پدیده را پیشنهاد می‌کند، زیرا تحقیقات منتشر شده در Materials Today Bio نشان می‌دهد که خون هم در واقع می‌تواند به‌عنوان یک عامل اتصال‌دهنده برای ایجاد ساختارهایی با غبار فضایی استفاده شود.

«آلد رابرتز»، مهندس مواد از دانشگاه منچستر گفت: «دانشمندان در تلاش برای توسعه فناوری‌های قابل دوام برای تولید مواد بتن‌مانند در سطح مریخ بوده‌اند، اما هرگز از این فکر نکردیم که پاسخ ممکن است، در درون خودمان باشد.»

بیشتر بخوانید:

در آینده، اگر امکان ایجاد سازه‌هایی در فضا وجود داشته باشد، حمل آجرها تقریباً غیرممکن خواهد بود و این یافته‌های جدید می‌تواند کلید ساخت تمدن جدید در فضا باشد.

کد خبر 679199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha