فضانوردان ژاپنی در ماموریت‌های آرتمیس ناسا به ماه ارسال خواهند شد.

ژاپن در ماه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به همراه جو بایدن رییس جمهوری آمریکا طی نشست روز دوشنبه خود در توکیو وعده مذکور را تایید کردند. قرار است یک فضانورد ژاپنی از ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی‌شده موسوم به دروازه ماه دیدن کند. رهبران ژاپن و آمریکا تایید کردند که هر دوی آنها یک آرزوی مشترک دارند و آن هم ارسال اولین فضانورد ژاپنی به ماه است.

بنا به یک سند تفصیلی از کاخ سفید، مشارکت فضایی ژاپن و آمریکا فقط بخشی از توافق دو کشور برای همکاری در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل نظیر شبکه‌های سلولی 5G تا امنیت سایبری و دیگر همکاری‌های علمی و فناوری است.

کیشیدا در مراسم روز تحلیف خود در ماه اکتبر وعده بازنگری سیاست فضایی ژاپن و ارسال یک فضانورد ژاپنی به ماه را داده بود. صعود ژاپن به مدار ماه موجب پیگیری بیشتر برنامه‌های برجسته فضایی چند سال اخیر و گسترش دامه اکتشافی این کشور خواهد شد.

برداشت یک نمونه از یک سیارک و ارسال آن به زمین توسط جاکسا (JAXA)، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن در دسامبر سال ۲۰۲۰ نمونه‌ای از سوابق فعالیت‌های ژاپن در عرصه فضایی است. جاکسا همچنین یک شریک قدیمی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) محسوب می‌شود. فعالیت این آژانس در ایستگاه فضایی بین‌المللی به خاطره آزمایشگاه فضایی کیبو و  فناوری بازوی روباتیک خود معروف است. همچنین کوئیچی واکاتا، یک فضانورد کهنه‌کار، نخستین ژاپنی خواهد بود که به ماموریت اسپیس‌ایکس دراگن ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌پیوندد.

بیشتر بخوانید:

ژاپن تنها کشوری نیست که متضمن وعده افزایش همکاری‌های فضایی شده، آمریکا در حال گسترش فعالیت فضایی خود در آسیا است. بایدن در دیدار خود با یون سونگ یول، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی توافق کرده است که دو کشور همکاری در همه بخش‌های فضایی را گسترش بدهند.

جاکسا به‌دنبال تجدید قوای فضانوردان خود است. ژاپن‌تایمز گزارش داد که آژانس اولین آگهی استخدام خود را پس از ۱۳ سال در سال ۲۰۲۱  اعلام کرد و رکورد ۴۱۲۷ متقاضی را به ثبت رساند.

کد خبر 678902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha