یک استارت‌آپ در لس‌آنجلس که توسط یک مهندس روباتیک کهنه‌کار پروازهای فضایی تأسیس شده است، از نمونه اولیه و کامل خود برای یک ماه‌نورد نسل بعدی رونمایی کرد که به همان سرعت «کالسکه ماه» قدیمی ناسا است، اما برای انجام کارهای بیشتر طراحی شده است.

ماه نورد

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، استارت‌آپ «ونتوری آسترولب» عکس‌ها و ویدئویی را منتشر کرده که نشان می‌دهد وسیله نقلیه «لجستیک و اکتشاف انعطاف‌پذیر» (FLEX) در حال حرکت با سرنشیانش بر صحرای ناهموار کالیفرنیا در نزدیکی پارک ملی دره مرگ طی یک آزمایش میدانی ۵ روزه در ماه دسامبر است.

مدیران آسترولب می‌گویند که ماهنورد FLEX، با چهار چرخ و به اندازه یک خودرو برای استفاده در برنامه آرتمیس ناسا طراحی شده که هدف آن بازگرداندن انسان به ماه در اوایل سال ۲۰۲۵ و ایجاد یک مستعمره طولانی مدت در ماه به‌عنوان پیشگامی برای ارسال فضانوردان به مریخ است.

برخلاف «کالسکه‌ ماه» دوران آپولو در دهه ۱۹۷۰ یا نسل کنونی مریخ‌نوردهای روباتیک که برای انجام وظایف و آزمایش‌های تخصصی طراحی شده‌اند، FLEX به‌عنوان یک وسیله نقلیه همه منظوره طراحی شده است که می‌تواند توسط فضانوردان یا با کنترل از راه دور هدایت شود.

به گفته این شرکت، FLEX که حول یک سیستم محموله ماژولار الهام گرفته از حمل و نقل کانتینری معمولی ساخته شده، به اندازه کافی همه‌کاره است تا برای اکتشاف، تحویل محموله، ساخت سایت و سایر کارهای لجستیکی در ماه مورد استفاده قرار بگیرد.

جارت متیوز، بنیانگذار و مدیرعامل آسترولب در بیانیه‌ای که کاوشگر خود را در آن اعلام می‌کرد، گفت: «برای اینکه بشریت واقعا در مسیری پایدار در خارج از زمین زندگی کند و به فعالیت بپردازد، باید یک شبکه کارآمد و اقتصادی از سکوی پرتاب تا پایگاه نهایی وجود داشته باشد.»

متیوز افزود: «سایر شرکت‌های هوافضا طرح‌های مفهومی جدیدی از ماه‌نورد را اعلام کرده‌اند، اما تاکنون معتقدم، ما تنها کسانی هستیم که نمونه اولیه‌ای با این مقیاس و توانایی را تولید کرده‌ایم.»

اگر ناسا FLEX و پلتفرم ماژولار بار محموله آن را برای آرتمیس بپذیرد، اولین نمونه با قابلیت حمل مسافر در سطح ماه از زمان آپولو ۱۷، یعنی آخرین ماموریت از ۶ ماموریت اصلی سرنشین‌دار ایالات متحده به ماه که در دسامبر ۱۹۷۲ انجام شد، خواهد بود.

به گفته متیوز، این وسیله نقلیه با شارژ کامل باتری‌های خورشیدی خود، می‌تواند دو فضانورد را به مدت ۸ ساعت متوالی حمل کند و ظرفیت انرژی کافی برای زنده ماندن در سرمای شدید یک شب قمری تا ۳۰۰ ساعت در تاریکی مطلق، در قطب جنوبی ماه را دارد.

کد خبر 663280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha