مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

یک سال پیش در چنین روزی (۱۹ آوریل)، یک وسیله پرنده برای اولین بار در دنیایی فراتر از زمین پرواز کرد.

نبوغ مریخ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، این وسیله نقلیه تاریخ‌ساز، بالگرد «نبوغ مریخ» ناسا بود که در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ با مریخ‌نورد استقامت برای نمونه‌برداری در داخل دهانه جزه‌رو سیاره سرخ فرود آمد. کمی بیش از دو ماه بعد، نبوغ ۱۸۰۰ گرمی نخستین  حمله خود را به آسمان مریخ انجام داد و در حدود ۱۰ فوت (۳ متر) بالای خاک قرمز رنگ از مکانی به نام «برادران رایت»، اوج گرفت.

با این سورتی پرواز ۳۹ ثانیه‌ای، نبوغ نشان داد که اکتشافات هوایی در مریخ امکان‌پذیر است. سیاره سرخ دارای اتمسفری معادل یک درصد چگالی زمین در سطح دریا است. این بالگرد کوچک، یک سال پس از نخستین پرواز خود، اکنون ۲۵ تجربه پرواز در مریخ را در کارنامه‌اش دارد.

جاکو کاراس، مهندس ارشد نبوغ که در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در جنوب کالیفرنیا مستقر است و مأموریت این بالگرد را مدیریت می‌کند، گفت: «این هنوز نوعی احساس سورئال است.»

بیشتر بخوانید:

او افزود: «فکر می‌کنم همه ما می‌گفتیم که اگر بتوانیم فقط یک پرواز را انجام دهیم و سالم فرود بیاییم، خودمان را خوش‌شانس می‌دانیم و اگر بتوانیم با ۵ پرواز به پایان آن پنجره آزمایشی فناوری اولیه ۳۰ روزه (روزهای مریخی) برسیم، بسیار فوق‌العاده خواهد بود. با این حال، اکنون اینجا بودن، یک سال بعد و با انجام ۲۵ پرواز، بیش از ۴۵ دقیقه در آسمان مریخ و فرود بر روی انواع مختلف زمین‌هایی که هرگز برای آن برنامه‌ریزی و طراحی نکرده بودیم، بسیار باورنکردنی است.»

کد خبر 671031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمان IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    ما هم همچنان پراید می سازیم