شمار موارد آبله میمونی همچنان در کشورهایی خارج از آفریقا که بیماری در آن شیوع بوم‌گیر دارد- در حال افزایش است و کشورها با استفاده از ردیابی تماس، ایزوله کردن و واکسیناسیون هدفمند در حال مقابله با انتشار این ویروس هستند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین مقامات بهداشتی جهانی تا به حال بیش از ۲۰۰ مورد ثابت‌شده و مشکوک این بیمار ویروسی معمولا خفیف را در ۱۹ کشور شناسایی کرده‌اند. سویه‌ای از ویروس آبله میمونی که در شیوع اخیر دخیل است (سویه آفریقای غربی) میزان کشندگی حدود یک درصد دارد، گرچه تا به حال موردی از مرگ به علت آن گزارش نشده است.

واکسن‌ها و داروهای گوناگونی برای برای مقابله با آبله میمونی در دسترس است:

واکسن‌ها

ویروس‌های آبله (انسانی) و آبله میمونی خویشاوندی نزدیکی دارند و به گفته سازمان جهانی بهداشت نسل اول واکسن‌های آبله ظاهر تا ۸۵ درصد در پیشگیری از آبله میمونی هم موثر هستند.

در حال حاضر دو واکسن آبله در دسترس است.

یکی واکسنی که شرکت دانمارکی «باوارین نوردیک» ساخته است و با نام‌های تجاری Jynneos، Imvamune یا Imvanex بسته کشورهای گوناگون در دسترس است.

این واکسن حاوی شکل ضعیف‌شده «ویروس واکسینیا» است که شباهت زیادی به ویروس‌های آبله و آبله میمونی دارد، اما آسیب‌زا نیست. این شکل تغییریافته ویروس واکسینیا در انسان‌ها بیماری ایجاد نمی‌کند و نمی‌تواند در سلول‌های انسانی تکثیر شود.

این واکسن در آمریکا برای هر دوی آبله و آبله میمونی تایید شده است. اتحادیه اروپا آن را برای آبله تایید کرده است، گرچه پزشکان آن را به صورت خارج از مجوز برای آبله میمونی هم به کار می‌برند. شرکت باوارین نوردیک احتمالا خواستار گسترش مجوز این واکسن در اتحادیه اروپا خواهد شد تا آبله میمونی را هم دربرگیرد.

عوارض جانبی گزارش‌شده این واکسن شامل در و تورم در محل تزریق و نیز سردرد و خستگی هستند.

واکسن دیگر که قدیمی‌تر است بوسیله شرکت Emergent Biosolutions ساخته می‌شود و نام آن ACAM2000 است.

این واکسن هم حاوی ویروس واکسینیا است، اما ویروس به کار رفته در این واکسن واگیر است و می‌تواند در انسان‌ها تکثیر کند. در نتیجه ویروس واکسن می‌تواند از دریافت‌کننده واکسن به افراد واکسینه‌نشده که در تماس نزدیک با محل واکسیناسیون بوده‌اند، منتقل شود.

این واکسن قدیمی‌تر جدا از عوارض شایع سایر واکسن‌ها مانند درد در محل تزریق و  خستگی، ممکن است به طور بالقوه در موارد نادری باعث عوارض شدیدی از جمله التهاب قلب، نابینایی و مرگ شود.

این واکسن همچنین برای برخی از گروه‌ها از جمله افراد دچار نقص دستگاه ایمنی قابل‌استفاده نیست.

ACAM2000 در آمریکا برای افراد در معرض خطر بالای عفونت آبله تایید شده است، اما در اروپا مجوز نگرفته است.

داروهای ضد ویروسی

علائم آبله میمونی که شامل تب، سردرد، بزرگی غدد لنفاو، دانه‌ها و تاول‌های پوستی پر از چرک شاخص بیماری ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشند و اغلب به خودی خود بهبود پیدا می‌کنند.

بیماران مایعات اضافی و درمان برای جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی ثانوی دریافت می‌کنند. یک داروی ضد ویروسی بهنام «تکوویریمات» با نام تجاری TPOXX ساخت شرکت «سیگا تکنولوجیز» در آمریکا و اتحادیه اروپا برای درمان آبله مجوز گرفته است، مجوز این دارو در اروپا شامل بیماری‌های آبله میمونی و آبله گاوی هم می‌شود.

یک داروی دیگر به نام «برینسیدوفوویر» با نام تجاری Tembexa ساخت شرکت چیمیرکس در آمریکا برای درمان آبله مجوز گرفته است. هنوز روشن نیست که آیا این دارو در افراد دارای عفونت آبله میمونی هم موثر است یا نه.

هر دو داروی TPOXXو Tebbexa بر اساس بررسی‌ها در حیوانات که نشان‌دهنده اثربخشی احتمالی آنها بوده‌اند، مجوز گرفته‌اند، چرا که هنگامی که این داروها ساخته شدند،‌ بیماری آبله در انسان‌ها از طریق واکسیناسیون جمعی ریشه‌کن شده بود.

سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۹۸۰ آبله را جزء بیماری‌های ریشه‌کن‌شده طبقه‌بندی می‌کند، اما نگرانی‌های درازمدتی وجود داشته است که این ویروس به عنوان سلاح میکروبی مورد استفاده قرار گیرد و به همین علت کشورها به ذخیره واکسن‌های آن دست زده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت ۲.۴ میلیون دوز واکسن آبله مربوط به سال‌های پایانی برنامه ریشه‌کنی این بیماری را در مقرش در سوئیس نگهداری می‌کند. این سازمان همچنین از کشورهای اهداکننده  برای تامین بیش از ۳۱ میلیون دوز اضافی واکسن قول گرفته است.

مقامات آمریکایی می‌گویند بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن باوارین نوردیک در ذخیره ملی این کشور وجود دارد و انتظار دارند در هفته‌های آینده این میزان را به سرعت افزایش دهند. آمریکا همچنین ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن ACAM2000 را در اختیار دارد.

آلمان گفته است که ۴۰۰۰۰ دوز واکسن آبله شرکت باوارین نوردیک را سفارش داده است تا برای واکسینه کردن تماس‌های افراد مبتلا آماده باشد.

کشورهای دیگر از جمله انگلیس و فرانسه نیز واکسن را برای افراد در تماس نزدیک با افراد دارای عفونت و کارکنان مراقبت بهداشتی ارائه یا توصیه می‌کنند.

شرکت باوارین نوردیک ظرفیت تولید سالانه ۳۰ میلیون دوز واکسن را دارد و چندین کشور برای خریدن واکسن با آن وارد مذاکره شده‌اند.

کد خبر 679192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha