شهرک امید در شمال شرق تهران، یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین شهرک‌های مسکونی کشور است که برای نخستین بار در خاورمیانه موفق به دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی ایزو ۹۰۰۱ در مدیریت کیفیت و ایزو ۱۴۰۰۱ در سلامت محیط زیست و تندیس طلایی GIC انگلستان شده است.

شهرک امید

همشهری آنلاین- پریسا نوری: برای ارایه این گواهینامه، در سال ۱۳۸۸ روسای سامانه‌ها و سازمان‌های اطلاعات جغرافیایی و مکانی (GIC) از ۳۵ کشور جهان به ایران آمدند و پس از بازدید از شهرک آن را واجد شرایط دریافت ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۹۰۰۱ دانسته و این گواهینامه‌ها را همراه با تندیس طلایی به هیات مدیره شهرک اهدا کردند.

تیمسار «نصرت‌الله وزیری» رئیس وقت هیات مدیره شهرک امید دراین‌باره می‌گوید: «در همایشی که سال ۱۳۸۸ با حضور نمایندگان مجلس و چندتن از وزرا و مقامات بلندپایه کشوری و هیات ۳۵ نفره روسای GIC کشورهای مختلف در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، شهرک امید گواهینامه ایزو ۹۰۰۱  در مدیریت کیفیت را دریافت کرد و پس از بازدید ۶ ساعته هیات میهمان از شهرک با توجه به فضای سبز ایجاد شده، سیستم تصفیه فاضلاب شهرک که آب تصفیه شده را برای آبیاری فضای سبز تأمین می‌کرد، آن را واجد دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ در مدیریت کیفیت محیط‌زیست دانسته و این گواهینامه را صادر کردند و در نتیجه شهرک امید برای اولین بار در خاورمیانه هر دو گواهینامه مدیریت کیفیت و مدیریت کیفیت محیط‌زیست را دریافت کرده‌است.»

رعایت اصول استاندارد در ساخت و جانمایی برج‌ها، مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله ۸ ریشتری، بهینه‌سازی مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف سوخت و انرژی در واحدهای مسکونی و آبیاری فضای سبز وسیع شهرک با تصفیه پساب شهرک، از جمله دلایل ارایه این گواهینامه‌ها عنوان شده است.

 نخستین شهرک استاندارد خاورمیانه کجاست؟  | مقاوم در برابر زلزله 8 ریشتری

تولد یک شهرک

استانداردترین شهرک خاورمیانه، در یکی از خوش آب و هواترین نقاط تهران و در دل دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد و از ضلع غرب و سمت شمال به جنگل‌های سرسبز لویزان مشرف است. همین ویژگی‌ها بود که سبب شد در سال ۱۳۵۴ کلنگ ساخت شهرکی مجهز و لوکس برای اسکان کارکنان گارد شاهنشاهی در این نقطه خوش آب و هوا به زمین بخورد. طراحی و ساخت شهرک به یک شرکت فرانسوی سپرده شد و تا سال ۱۳۵۷ پیشرفت خوبی هم داشت به‌طوری که در عرض ۳ سال، ۷۰‌درصد کار انجام شد و برج‌ها قد علم کرده بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی و انحلال گارد، پیمانکار فرانسوی از ایران رفت و کار ساخت شهرک متوقف شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت مسکن تکمیل پروژه شهرک امید را به وزارت دفاع واگذار کرد و در سال ۱۳۶۳ مالکیت پروژه به شرکت تعاونی مسکن امید وابسته به لشکر ۲۱ حمزه واگذار شد. پروژه عمرانی مطابق نقشه قبلی پس از توقفی ۵ ساله مجدداً از سر گرفته و سرانجام از اواخر سال ۱۳۶۸ کار واگذاری آپارتمان‌ها و اسکان ساکنان این شهرک آغاز شد.

مقاومت ۸ ریشتری

شهرک امید ۷۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۴۰ هزار هکتار آن فضای سبز است و هزار و ۹۶۴ واحد مسکونی در ۱۸ برج ۱۴ تا ۱۸ طبقه و همچنین ۵۴ خانه ویلایی دارد. این شهرک به دلیل دسترسی مناسب به بزرگراه‌های شهر، جانمایی فوق‌العاده برج‌های مسکونی و به کارگیری استانداردهای لازم و روز دنیا در طراحی این برج‌ها و مقاومت واحدها در برابر زلزله تا ۸ ریشتر، تقریباً منحصربه‌فرد است.

فاضلاب شهرک امید، به صورت منظم توسط یک سامانه، فاضلاب داخلی، سازماندهی شده و دو تصفیه‌خانه شرقی و غربی، فاضلاب شهرک را تصفیه کرده و آبیاری فضای سبز را تأمین می‌کنند. قنات شهرک امید، از معدود قنات‌های زنده و جاری تهران است که از کوهپایه‌های البرز سرچشمه گرفته و به شهرک امید ختم می‌شود.

 نخستین شهرک استاندارد خاورمیانه کجاست؟  | مقاوم در برابر زلزله 8 ریشتری

کد خبر 678408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha