مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

حمیدرضا محمدیان: در هفته‌ای که گذشت، روید‌ادی قابل تأمل در کلانشهر تهران رخ‌داد که توجه سازمان‌های جهانی را به یک شهرک مسکونی در تهران جلب کرد.

«شهرک امید» که تا قبل از این به دلیل دسترسی مناسب به بزرگراه‌های شهر، جانمایی فوق‌العاده برج‌های مسکونی و مقاومت واحدها در برابر زلزله تا 8ریشتر، شهرکی شاخص به شمار می‌آمد با تلاش مسئولان آن که بیشتر از بازنشستگان رده بالای ارتش هستند به عنوان اولین شهرک مسکونی در خاورمیانه موفق به دریافت گواهینامه بین‌المللی ایزو9001 و تندیس طلایی GIC شد.

رعایت اصول ساخت مسکن، قوانین مالی ساختمان، مقاوم‌سازی، بهینه‌سازی مصرف انرژی به منظور جلوگیری از اتلاف سوخت و انرژی در 1946 واحدمسکونی این شهرک از جمله دلایل انتخاب این شهرک از سوی GIC است. نهاد بین‌المللی GIC انگلستان با استفاده از روش‌های علمی و مدیریتی روز دنیا و تحقیقات مستمر در راستای توسعه  و بهبود کیفی عملکردی از شرکت‌هایی که در توسعه مستمرکیفی می‌کوشند با اعطای Quality award و معرفی سالانه Top Ten تقدیر می‌کند.

این جایزه، هدیه‌ای ارزنده در مسیری سخت به سازمان‌هایی است که توانسته‌ا‌ند در آزمون کیفیت، بالاترین امتیازات را در معیارهای عمومی و تخصصی کسب کنند تا در سطح جهان بدرخشند. نخستین‌بار در کشور  یک شهرک مسکونی به این افتخار نایل آمد که طی مراسمی با عنوان اجلاس بین‌المللی کیفیت در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما با حضور نمایندگان 35کشور جهان، تندیس طلایی GIC به شهرک امید تعلق گرفت. این جایزه در حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، نمایندگان مجلس و وزیر تعاون در حالی به شهرک امید اعطا شد که این محدوده گرانبها از شهر ما پس از دریافت گواهینامه ایزو 9001 در انتظار دریافت گواهینامه محیط‌زیست است.

تلاش برای ارائه خدمات شهری

«نصراله وزیری»، مدیر عامل شهرک امید، لیست بلند بالایی از خدمات شهری ارائه شده در این محدوده گرانبها از کلانشهر تهران را برمی‌شمرد که جای آن در بسیاری از شهرک‌های شهر ما خالی است. فضاهای آموزشی و فرهنگی شهرک، شامل مدارس تمامی مقاطع تحصیلی از مهدکودک تا دبیرستان- به جز دبیرستان پسرانه- به علاوه کتابخانه 30هزار جلدی، آموزشگاه‌های کنکور، زبان، طراحی و نقاشی و موسیقی، خانه سلامت و مرکز مشاوره حقوقی است.

فضاهای ورزشی شهرک را هم زمین اسکیت، تنیس، سالن‌های والیبال و بسکتبال، بدنسازی، استخر و سونا تشکیل می‌دهند. البته زمین‌های ورزشی روباز والیبال، بسکتبال و فوتبال نیز در همسایگی بیشتر برج‌های 18گانه ساخته شده‌اند. در شهرک امید، ساختمان پزشکان،‌ مسجد، اورژانس، شعبه چند بانک، تعمیرگاه و کارواش خودرو، شعبه پست و 76 واحد تجاری فعالیت دارند و مبلمان شهری شهرک در کنار پارک‌بازی مجهز کودکان و آبنماهای زیبا، فضای مناسبی برای تفریح ایجاد کرده است. شهرک امید یک سالن اجتماعات 350 نفری هم دارد که در آن همایش‌ها، سمینارها، کنسرت و نمایش برگزار می‌شود. به این ترتیب نیاز اهالی به انجام سفرهای درون شهری به حداقل می‌رسد.

حرف اول؛ رعایت حقوق شهروندی و امنیت

بی‌شک، احساس امنیت و آرامش نسبت به زندگی در محوطه‌های عمومی و آپارتمان‌ها جز با بسترسازی فرهنگی و رعایت حقوق شهروندی حاصل نمی‌شود.

در شهرک امید جلسات هماهنگی و تشریحی حقوق آپارتمان نشینی و شهروندی به طور مداوم برگزار می‌شود و روش‌ها و دستورالعمل‌ها به صورت کتابچه‌هایی شامل فرهنگ‌آپارتمان‌نشینی و شهرنشینی، قانون تملک آپارتمان‌ها، اصلاح الگوی مصرف و حقوق شهروندی به تعداد واحدهای مسکونی منتشر و در اختیار عموم ساکنان قرار می‌گیرد، نمود این اقدامات، همکاری عمومی ساکنان در بهبود شرایط عمومی شهرک است. به عنوان نمونه 90درصد سکنه از لامپ کم مصرف استفاده می‌کنند از سوی دیگر، این شهرک از امن‌ترین محدوده‌های زندگی به حساب می‌آید؛ علاوه بر نظارت کلانتری 126؛ شهرک امید از پلیس محله و نگهبانان مستقر در مداخل ورودی برج‌های 18گانه و درب‌های ورودی شهرک بهره‌می‌برد. در کنار این اقدامات گشتی‌های سواره نیز امنیت شهرک را کنترل می‌کنند که مجموعه‌ای 80نفره را شامل می‌شود. تمام برج‌ها، پارکینگ‌ها، آسانسورها و فضا‌های عمومی نیز مجهز به دوربین مداربسته هستند تا آرامش، حکمفرما شود.

یک شهرک سبز

در شهرک امید فضای سبز به تراس‌ها و دیوارها راه پیدا کرده تا نمای عمومی شهرک چشم‌نوازتر   به نظر برسد. مسیر بادهایی که در شهر ما می‌وزند از جنوب‌غربی به سمت شمال‌شرق است، بنابراین آلاینده‌ها هم به این ترتیب جابه‌جا می‌شوند. نصرت‌اله وزیری، مدیرعامل شهرک می‌گوید:«سعی کردیم با ایجاد فضای سبز در تمامی فضاها به بهبود هوای این محدوده کمک کنیم. حدود 40هکتار از عرصه 46/72 هکتاری شهرک، زیرپوشش انواع درخت، درختچه و گل است که آبیاری قطره‌ای می‌شوند و در تمامی 1946 واحدمسکونی، برج‌های 18گانه هم فلاور باکس‌هایی جانمایی شده است.

توسعه فضای سبز در این شهرک، اختلاف دما و فرحبخش بودن آن نسبت به بیرون از محیط شهرک ‌سبب شده تا سبزینگی شهرک به نماسازی عمومی آن ارجحیت پیدا کند و هوای خوب در کنار محیط پاک و عاری از آلودگی محیطی، گرایش به زندگی سالم را زمینه‌ساز شود.»همجواری شهرک با جنگل لویزان و وجود گونه‌های مقاوم 4فصل، تنها قسمتی از نقاط مثبت این شهرک در زمینه فضای سبز است.

مظهر «قنات کوثر» نیز در شهرک امید واقع شده و مدیران این شهرک با لایروبی مسیر رشته چاه‌های قنات و احیای آن، بیشترین میزان آب مورد نیاز فضای سبز را از این راه تهیه می‌کنند. علاوه بر این، دستگاه‌های تصفیه فاضلاب شهرک امید به گونه‌ای طراحی و اجرا شده‌اند که تمامی آب ورودی به تصفیه‌خانه بعد از انجام عمل تصفیه، دوباره با لوله‌کشی‌های مجزا از آب قنات به چرخه آبیاری فضای سبز شهرک وارد می‌شوند. از سوی دیگر پسماندهای ناشی از این تصفیه پس از مراحل گندزدایی و کلرزنی به عنوان کود در محوطه فضای سبز شهرک امید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مجموعه امکانات و مزایای شهرک امید این زمینه را فراهم آورد که نماینده انحصاری GIC انگلستان در ایران، پس از بررسی‌های همه جانبه، این شهرک را شایسته دریافت گواهینامه ایزو تشخیص دهد.  این شهرک پس از دریافت گواهینامه ایزو 9001 اکنون در حال اخذ گواهینامه ایزو 1401 محیط‌زیست است که به گفته کارشناسان تا پایان دی ماه موفق به دریافت آن خواهد شد.

کد خبر 98630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز