سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

سرنخ‌های کلیدی و مهمی وجود دارند که شما را در زمینه انتخاب محصولات مناسب برای پوست‌های حساس راهنمایی می‌کنند تا بتوانید پوست سالم، شاداب و پاکیزه‌ای داشته باشید.

پوست - کرم دست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سلامت، پیدا کردن محصولات مناسب و باکیفیت برای مراقبت از پوست‌های حساس می‌تواند به مساله چالش‌برانگیزی در زندگی تبدیل شود. ممکن است که فرمول‌ها و ترکیبات شیمیایی گوناگون دارای اثربخشی چشمگیری برای دوستان شما باشند، اما به‌راحتی پوست‌های حساس را به خشکی، خارش یا حتی شکل‌گیری جوش‌های پوستی دچار کنند.

اگر واقعا پوست حساسی داشته باشید، تقریبا غیرممکن است که بدون امتحان کردن یک محصول بتوانید از ایمن بودن آن برای پوست خودتان مطمئن شوید. با این‌حال، سرنخ‌های کلیدی و مهمی هم وجود دارند که شما را در زمینه انتخاب محصولات مناسب برای پوست‌های حساس راهنمایی می‌کنند تا بتوانید پوست سالم، شاداب و پاکیزه‌ای داشته باشید.

تسکین التهاب 

پاک‌کننده‌های غلیظ یا لایه‌بردارهای سنگین به‌راحتی می‌توانند التهابات پوستی را در پوست‌های حساس افزایش دهند و باعث مشکلاتی مثل قرمزی، خشکی، سفتی و... پوست‌های حساس شوند. اگر شما هم دچار چنین مشکلاتی شده‌اید، باید محصولات غلیظ و سنگین را کنار بگذارید و از محصولاتی استفاده کنید که به‌جای تشدید التهابات پوستی واقعا به تسکین این التهابات کمک می‌کنند.

بهتر است با یک مرطوب‌کننده ملایم و ضدحساسیت یا ضدآلرژی (hypoallergenic) شروع کنید (یک بار در ساعات صبح و یک بار در ساعات شب) تا هم مانع از خشکی پوست شوید و هم از پوست‌ حساس خودتان در برابر عناصر آسیب‌زا محافظت کرده باشید.

اگر همچنان با تحریکات پوستی مواجه شدید، ‌پاک‌کننده‌ها یا شوینده‌های غیرصابونی (soap-free) را امتحان کنید و همچنین از کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد بدون نسخه کمک بگیرید که دقیقا برای کاهش التهاب طراحی شده است. البته به یاد داشته باشید که این کرم نباید به‌صورت روزانه استفاده شود، بلکه صرفا باید به مواقعی محدود شود که التهاب به سطح شدید می‌رسد.

پیدا کردن ترکیبات التیام‌بخش

بعضی از ترکیبات واقعا با پوست‌های حساس ملایم‌تر رفتار می‌کنند. آلوئه‌ورا یکی از همین ترکیبات طبیعی و ضدالتهاب است که می‌تواند در بعضی موارد به‌جای کرم هیدروکورتیزون استفاده شود و مهم‌ترین ویژگی‌اش این است که میزان آب را در بیرونی‌ترین لایه پوست افزایش می‌دهد.

روغن جوجوبا هم حاوی ترکیبات ضدالتهابی و التیام‌بخش است، اما این ترکیبات دارای اثربخشی یکسانی برای همه افراد نیستند. به‌علاوه، بهتر است که همیشه مقدار بسیار کمی از هر محصول جدید را روی قسمت کوچکی از پوست گردن امتحان کنید تا قبل از استفاده کامل از محصول حتما احتمال برانگیختگی تحریکات پوستی یا واکنش‌های آلرژیک را زیر نظر بگیرید.

راهنمای انتخاب بهترین محصول برای پوست‌های حساس

دوری از روایح و ترکیبات معطر 

روایح و ترکیبات معطر که در بیشتر محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شوند، یکی از دلایل اصلی ابتلا به درماتیت تماسی و تحریکات پوستی کلی هستند. پس اگر حتی محصول مورد نظرتان با بوی بسیار شگفت‌انگیزش شما را شیفته خودش کرده و پوست شما هم واقعا حساس است، در صورت داشتن روایح و ترکیبات معطر حتما باید از به‌کارگیری آن محصول صرف‌نظر کنید.

در صورت امکان از محصولات حاوی این ترکیبات هم دور بمانید، زیرا باعث تحریکات پوستی می‌شوند: الکل، رتینوئیدها، ‌اسیدهای آلفاهیدروکسی و ترکیبات آنتی‌باکتریال. بهترین کار هم این است که دنبال محصولاتی با برچسب بدون روایح (fragrance-free) یا مناسب برای پوست حساس (sensitive skin) بگردید.

انتخاب محصولات ساده 

بهترین محصولات برای پوست‌های حساس فقط حاوی چند ترکیب اساسی و ساده هستند. پس حتما برچسب محصولات را بخوانید و به ترکیبات ساده توجه کنید. برای مثال، گلیسرین یکی از ترکیبات نرم‌کننده اساسی است که لطافت و صافی مطلوبی به پوست می‌دهد، بدون این‌که باعث تحریکات پوستی شود.

در صورت امکان هم تعداد محصولات انتخاب‌شده برای روتین مراقبت از پوست را به حداقل برسانید. محصولات چندکاره هم گزینه‌های مناسبی هستند، مانند مرطوب‌کننده‌های حاوی ترکیبات روشن‌کننده. استفاده منظم و استاندارد از محصولات ضدآفتاب دارای SPF مناسب هم برای پوست‌های حساس بسیار ضروری است.

کد خبر 678306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha