همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه با تاکید بر وجود آسیب در نظام بانکی و مالی کشور خواستار اصلاح این نظام‌ها و تلاش همگانی برای تحقق بهداشت قضایی شد

به گزارش پایگاه خبری قوه قضائیه، آیت الله هاشمی شاهرودی در دیدار قضات و کارکنان دادگستری استان اصفهان در شهرستان کاشان با تقدیراز زحمات مدیران،قضات و کارکنان دستگاه قضایی گفت: همه دستاوردها و نوآوری های دستگاه قضایی مرهون تلاش همکاران قضایی و دیگر مسئولان نظام است.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما هنوز تا مقصد نهایی راه داریم و نباید به آنچه تاکنون به دست آورده‌ایم، قانع باشیم.

آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان اینکه هنوز تا رسیدن به مقصد مورد انتظار فاصله زیادی وجود دارد، گفت: نباید کارهای صورت گرفته موجب اوج شود و همواره باید به بحث توسعه قضایی به عنوان کاری مهم و کلیدی توجه داشت.

رئیس قوه قضاییه با تأکید براینکه مقاصد و موانع توسعه قضایی را باید همواره مد نظر داشت گفت: همواره با معیارها باید خود را محک بزنیم و به سمتی حرکت کنیم که در نهایت موجب رضایتمندی مردم شود.

آیت الله هاشمی شاهروی با تأکید براینکه برای رسیدن به توسعه قضایی2 وظیفه مهم داریم گفت: اصلاح درون قوه قضاییه و توسعه دادن تشکیلات قضایی به عنوان وظیفه اول باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه  اصلاح لوایح و قوانین، استفاده از برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که ورودی پرونده‌ها را کمتر می‌کند، پیش‌گیری از جرائم ،استفاده از فناوری های نوین را از وظایف درونی قوه قضاییه دانست و گفت: این انجام این کارها در واقع درمان قضایی است.

آیت الله هاشمی شاهرودی با تأکید براینکه دستگاه قضایی به تنهایی برای رسیدن به توسعه قضایی کافی نیست، گفت:‌ در توسعه قضایی ما باید مقاصد نظام قضایی اسلامی یعنی گسترش عدالت و احیای حقوق عامه را مد نظر قرار دهیم.

رئیس قوه قضائیه افزود: بخش اصلی از تأمین حقوق مردم این است که ما نگذاریم در جامعه اختلاف شکل بگیرد و دعواها گسترش یابد.

رئیس قوه قضاییه با تأکید براینکه مقصود از توسعه قضایی گسترش امنیت و عدالت در جامعه است، گفت: در جامعه‌ای توسعه قضایی محقق شده است که هیچگونه ظلمی در آن بوقوع نمی‌پیوندد.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت:  20 هزار شورای حل اختلاف در سراسر کشور تأسیس  و حدود پنج میلیون پرونده نیز در آنجا رسیدگی می‌شود و این حجم ورودی پرونده در یک جامعه 70 میلیونی نشان از بیماری حقوقی است.

رئیس قوه قضائیه خواستار علاج تخلفات اداری کشور شد و گفت: این کار تنها توسط دستگاه قضایی صورت نخواهد گرفت بلکه دیگر دستگاهها نیز در این رابطه مسئولیت دارند.

رئیس قوه قضائیه با تأکید براینکه نظام بانکی و مالی کشور باید اصلاح شود، گفت:‌ پرونده‌های چک در کشور ناشی از ضعف نظام بانکی است و برای جلوگیری از تخلفات چک باید نظام ها اصلاح شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اینکه کشور به سمت ناامنی حقوقی می‌رود گفت: این مشکل باید به عنوان یک دغدغه عمومی مدنظر قرار گیرد و دستگاه قضایی و اجرایی جلوی شکل‌گیری چنین ساختاری را در جامعه بگیرد و تمامی مؤسسات باید کارهای مربوط به بهداشت حقوقی را انجام بدهند.

کد خبر 67801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز