گروه اجتماعی: آیت‌الله هاشمی شاهرودی، در همایش شوراهای عالی استان‌ها با تاکید بر ضرورت توجه جدی به موضوع سلامت حقوقی در جامعه از تشکیل یک میلیون پرونده چک در سال خبر داد و گفت: متأسفانه پیشگیری‌های لازم برای تشکیل نشدن چنین پرونده‌هایی صورت نگرفته است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه تشکیل شوراهای حل اختلاف و مشارکت دادن مردم در امور، توفیق خوبی را نصیب دستگاه قضائی کرده است، افزود: با این‌ حال روند افزایش جرایم و پرونده‌ها به‌گونه‌ای است که احساس می‌کنیم کل سیستم مدیریتی کشور در رابطه با حقوق مردم دچار نوعی بیماری است.

آیت‌الله شاهرودی تاکید کرد: تا وقتی که جلوی تکثیر ویروس‌های اجتماعی که به حقوق اجتماعی مردم و امنیت مالی، حقوقی، ملکی، اقتصادی و اداری آنان آسیب می‌زند، گرفته نشود، تکثیر دادگاه‌ها و شوراها مانند این است که انسان کار بهداشت بدن را رها کند و تنها بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را افزایش دهد.

رئیس قوه قضائیه بر ضرورت اصلاح ساختارهای اداری‌ شکل‌گیری حقوق مردم، مانند: بانک‌ها، شهرداری‌ها، گمرک، بیمه، وزارت اقتصاد و سایر مراکز اشاره و تصریح کرد: تا زمانی که این ساختارها اصلاح نشود، باید شاهد افزایش ورودی پرونده به دستگاه قضائی باشیم.

آیت‌الله شاهرودی، خواستار توجه جدی دولت و مجلس به بهداشت قضائی و تلاش برای بهبود روش‌ها و کارآمد کردن امور شد و اظهار داشت: قوه قضائیه در لایحه آیین دادرسی، دادگاه‌های تخصصی را پیش‌بینی کرده است که درصورت تصویب، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه در خاتمه با اشاره به اهمیت نقش شوراها در نظام اسلامی یادآور شد: شوراها در سیستم مدیریت اسلامی تعادل را ایجاد می‌‌کنند تا دستگاه‌های حاکمیتی یکه و تنها نتازند و در این میان، کسی باشد که اگر دستگاه حاکمیتی و مدیریتی- ولو بر حسب مصالح - بخواهد بیش از حد اعمال محدودیت کند، از آن طرف نیز کسی باشد که حقوق مردم را دنبال کند تا تعادل در مدیریت حفظ شود.

 

کد خبر 67714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز