مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸
۰ نفر

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افزایش دمای کره زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی می‌تواند میزان خواب افراد را در هر سال کاهش دهد. این موضوع به‌طور عمومی بر سطح سلامت مردم تاثیر منفی خواهد داشت.

مشكلات خواب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سیناپرس، تا کنون تاثیرات متعدد و مخرب تغییرات آب و هوایی شناسایی شده بود، ولی مطالعات جدید نشان می‌دهد گرمایش زمین در روند خواب افراد نیز اختلال ایجاد می‌کند.

کلتون مینور، سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه کپنهاگ در رابطه با این موضوع گفت: در این مطالعه، ما اولین شواهدی را در مقیاس جهانی ارائه می‌کنیم که نشان می‌دهد دمای گرمتر از حد متوسط، خواب انسان را از کم می‌کند. ما دریافتیم که این روند عمدتاً با تأخیر در هنگام خواب افراد و با تسریع در هنگام بیدار شدن در هوای گرم اتفاق می‌افتد.

پژوهشگران برای بررسی این موضوع از داده‌های مچ ‌بندهای ردیابی خواب استفاده کردند که بیش از ۴۷ هزار بزرگسال در ۶۸ کشورو در تمامی قاره‌ها به جز قطب جنوب را شامل می‌شد.

با تجزیه و تحلیل بیش از هفت میلیون رکورد خواب، محققان دریافتند که در شب‌های بسیار گرم با دمای بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد، خواب افرادبه طور متوسط ۱۴ دقیقه کاهش پیدا می کند. بر اساس این مطالعه، احتمال داشتن کمتر از هفت ساعت خواب نیز زمانی که دما از ۲۵ درجه سانتیگراد فراتر رفت، افزایش می‌یابد.

مینور در این رابطه توضیح داد: با بررسی فصل‌ها، جمعیت‌ شناسی و شرایط آب ‌و هوایی مختلف، به وضح مشخص است که گرم‌تر شدن دمای محیط، به ‌طور مداوم خواب را از بین می‌برد و متعاقبا با گرم ‌تر شدن دما، میزان از دست دادن خواب به تدریج افزایش می‌یابد.

این مطالعه همچنین نشان داد که زنان، سالمندان و افرادی که در کشورهای گرمتر یا درآمد کم زندگی می‌کنند بیشتر تحت تاثیر این مساله قرار دارند.

به گفته محققان، تا سال ۲۰۹۹، افزایش دمای کره زمین می‌تواند منجر به از دست دادن میانگین ۵۰ تا ۵۸ ساعت خواب افراد در سال شود که این موضوع بستگی به افزایش یا تثبیت غلظت گازهای گلخانه‌ای اتمسفر تا پایان قرن دارد.

آنها همچنین پیشنهاد می‌کنند که از دست دادن خواب به صورت گسترده ممکن است به سایر عوارض سلامتی منجر شود و تنها یکی از بسیاری از تأثیرات بالقوه‌ای است که تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر زندگی ما داشته باشد، اگر تلاش‌ها برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای به طور گسترده اتخاذ نشود.

مینور در ادامه توضیحاتش می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد که خواب، یک فرآیند ترمیمی ضروری برای سلامتی و بهره‌ وری انسان بوده و این روند ممکن است در اثر گرم شدن زمین آسیب ببیند. شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی One Earth منتشر شده است.

کد خبر 677871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha