پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
۱ نفر

مقام بهداشتی ایالت ماساچوست آمریکا روز چهارشنبه اعلام کردند که یک مورد آبله میمونی را تایید کرده‌اند، نخستین مورد از عفونت با این ویروس نادر که در سال ۲۰۲۲ در آمریکا شناسایی شده است.

virus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس اداره بهداشت عمومی ایالت ماساچوست می‌گوید این عفونت در یک فرد بزرگسال یافت شده است که اخیرا به کانادا سفر کرده بود و مقامات بهداشتی در حال بررسی این موضوع هستند این مورد عفونت به شیوع‌های کوچک اخیر در اروپا ربطی دارد یا نه. پزشکان «بیمارستان عمومی ماساچوست» می‌گویند این بیمار سابقه مسافرت به محل‌های با شیوع بالای آبله میمونی را دارد.

آبله میمونی معمولا در آفریقا یافت می‌شود و موارد نادری ابتلا به آن در کشورهای دیگر اغلب به مسافرت به این قاره ارتباط ارد.

اداره بهداشت عمومی ماساچوست در تلاش است افرادی را شناسایی کند که ممکن است با این مرد در هنگام واگیر بودن عفونت او در تماس بوده‌اند. این مقامات می‌گویند این بیماری خطری برای بهداشت عمومی ندارد.

این مرد که ساکن ایالت ماساچوست است، از ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) در بیمارستان عمومی ماساچوست بستری است. او در وضعیت ایزوله است و شرایط پایداری دارد. این بیمارستان می‌گوید آبله میمونی آنقدر نادر است که شش روز طول کشید تا به کمک «مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا» (CDC) توانست بیماری این مرد را تشخیص دهد.

آبله میمونی ممکن است با علائمی شبیه به آنفلوآنزا شروع شود و بعد ضایعاتی پوستی روی بدن ظهور کنند. اغلب موارد عفونت بین دو تا چهار هفته طول می‌کشند. آبله میمونی به سادگی میان انسان‌ها منتشر نمی‌شود و به همین دلیل است که این همه توجه به این مورد شناسایی‌شده بیماری می‌شود، زیرا این مرد در تماس با حیوان یا در جریان سفر به ویروس آلوده نشده است، بلکه ظاهرا از طریق تماس انسان به انسان ویروس به او منتقل شده است.

دکتر ساریمر سانچز، رئیس بخش بیماری‌های عفونی کمیسیون بهداشت عمومی شهر بوستون در ایالت ماساچوست می‌گوید: «انتقال انسان به انسان در این مورد واقعا از طریق تماس نزدیک رخ داده است. تماس نزدیک از طریق قطرک‌های تنفسی و تماس طولانی مدت چهره به چهره و نیز تماس مستقیم با ضایعات پوستی یا تماس مستقیم به ملحفه آلوده یا لباس آلوده‌شده با ضایعات.»

CDC چندین خوشه آبله میمونی را که در طول دو هفته گذشته در پرتغال، اسپانیا و بریتانیا رخ داده است، دنبال می‌کند. در این کشورها به طور معمول موارد آبله میمونی رخ نمی‌دهند CDC می‌گوید هنوز روشن نیست افراد در این خوشه‌ها چطور در معرض آبله میمونی قرار گرفته‌اند، اما این موارد شامل مردان همجنسگرا هم می‌شود.

آمریکا در سال ۲۰۲۱ دو مورد آبله میمونی یکی در ایالت تگزاس و دیگری در ایالت مریلند در افرادی داشت که سفر اخیری به نیجریه داشتند.

موارد مشکوک آبله میمونی در ایالت کبک کانادا

سی‌بی‌سی نیوز گزارش داد که مقامات بهداشتی ایالت کبک کانادا هم در حال بررسی چندین مورد مشکوک به آبله میمونی به دنبال گزارش‌های مشابه در آمریکا و اروپا هستند و این احتمال مطرح شده است که شیوع وسیع‌تری از این بیماری در سطح جهانی در حال رخ دادن باشد.

مقامات بهداشت عمومی مونترال مرکز ایالت کبک در حال بررسی دست کم ۱۳ مورد مشکوک شناسایی‌شده بوسیله پزشکان در این شهر به دنبال تشخیص‌های به عمل آمده در سه کلینیک تخصصی عفونت‌های منتقل‌شونده از راه جنسی و خون هستند. تایید آزمایشگاهی این موارد در جریان است و انتظار می‌رود در روزهای آینده نتایج اعلام شود.

وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی کبک نیز در بیانیه‌ای در عصر چهارشنبه اعلام کردند مطلع شده‌اند که یک شخص با عفونت تاییدشده آبله میمونی به این ایالت سفر کرده بود، اما این وزارت گفت هنوز نمی‌تواند بروز موارد بیشتر بیماری را تایید کند و در حال بررسی گزارش‌ها درباره ۲۰ نفر با ضایعات تناسلی است که ممکن است با این بیماری مرتبط باشد.

آمریکا نخستین مورد آبله میمونی خود را در مردی که اخیرا به کانادا سفر کرده بود، اعلام کردند و مقامات بهداشتی در اروپا نیز چندین مورد  ابتلا با این بیماری عفونی نادر را در این هفته گزارش کردند.

«آبله میمونی» پس از بریتانیا به اسپانیا و پرتغال رسید

کد خبر 677594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha