شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

«توبیاس هیل» اگر چه برای خوانندگان فارسی زبان نام چندان آشنایی نیست اما او نویسنده‌ای است که نامش دست‌کم سه بار در سال‌های 1997 - 2001 و 2008 به‌عنوان یکی از صاحبان قلم که مستعد دریافت جوایز ادبی معتبر در محافل و نشست‌های ادبی جهان است، انتخاب و معرفی شده است.

 هیل که در حال حاضر در لندن زندگی می‌کند اولین جایزه معتبر ادبی‌اش، جایزه قلم نقره‌ای مک‌میلان را در سال‌1997 برای مجموعه داستان «پوسته» از آن خود کرده است. این جایزه از جمله جوایز ادبی معتبری است که از سال 1921 در لندن به رمان‌نویسان، شاعران و نویسندگان مقالات ادبی در سراسر جهان اهدا شده است.

توبیاس هیل علاوه بر مجموعه داستان «پوسته» تا به امروز رمان‌هایی چون «قطار زیرزمینی» 1999،  «سنگ‌های عاشق»2001«رمزنویس»2003 را منتشر کرده و رمان «مخفی» را نیز به دست ناشر سپرده است که پیش‌بینی می‌شود در سال 2009 به بازار رمان‌ها و کتاب‌های ادبی عرضه شود. 

«سنگ‌های‌عاشق» هیل ازجمله معروف‌ترین آثار وی در کشورهای انگلیسی زبان به‌شمار می‌رود که به 7 زبان زنده دنیا در 11 کشور جهان ترجمه و منتشر شده است. با اقتباس از این رمان، فیلمی داستانی نیز توسط کمپانی «گراند فیلم» در انگلیس ساخته شده است. پس از این رمان،  «رمزنویس» هیل به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین رمان‌های وی در مطبوعات انگلیس انتخاب و معرفی شده است.

این نویسنده جوان که نوشتن را از عرصه مطبوعات و روزنامه‌نگاری کشورش آغاز کرده پیش از این ازجمله نویسندگان مطرح روزنامه‌های «ساندی تلگراف» و «ریچموند ریویو» بوده که در فاصله‌ای کوتاه فعالیت‌های ادبی‌اش را از این حوزه به عرصه رمان‌نویسی تغییر داده است. او هنوز برنامه‌ خود را در کنار نویسندگی به‌عنوان مجری‌‌- کارشناس بخش معرفی کتاب رادیو 4 بی‌بی‌سی حفظ کرده است.

توبیاس هیل تا امروز علاوه بر دریافت جایزه ادبی قلم نقره‌ای بنیاد مک‌میلان،  جوایزی چون جایزه ادبی ارک گرگوری وجایزه ادبی سنت‌جیمز را نیز از آن خود کرده و در سال جاری نیز به‌عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه ادبی تی.اس‌.الیوت در زمینه شعر در لیست این جایزه قرار گرفته است.

هیل در آخرین رمانش «مخفی» که سال آینده وارد بازار ادبی می‌شود،  داستانی اسرار آلود و پر هیجان را در شهری به نام ساپارتا ارائه می‌دهد که طرحی بسیار جذاب و گیرا دارد. او در این رمان در حقیقت قصه افرادی را طرح می‌کند که در دوری بسته گرفتار شده‌اند و هیچ راه‌نجاتی برای آنها وجود ندارد  و همواره بعد از عبور از مصائب و راه‌های گوناگون دوباره به نقطه اول باز می‌گردند. هیل،‌دلیل نگارش این رمان را که فضایی دلهره‌آور دارد،  تنها تکرار و بازآفرینی خاطرات و صحنه‌های ترسناکی که در دوران نوجوانی‌اش با مرور داستان‌ها و خاطرات تاریخی و دلهره‌آور برای او و دوستانش ایجاد می‌شد،  عنوان کرده است.

یکی از بارزترین ویژگی‌ آثار این نویسنده که در چند رمان نام‌برده نیز قابل بررسی  است، علاقه افراطی هیل به استفاده از رنگ‌ها،  صحنه‌ها و اتفاقات احساسی و هیجان آور است که بخشی از آن به سال‌های زندگی او در ژاپن و آشنایی با فرهنگ شرقی این منطقه باز می‌گردد.

کد خبر 67728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز