گروه بورس: در شرایطی که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هفته گذشته از تعویق در عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس خبر داد

 آخرین اخبار دریافتی حاکی از آن است که مراحل پذیرش سهام 2 شرکت ذوب آهن اصفهان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در حال اتمام است.

به گزارش همشهری، هفته گذشته علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: این سازمان در توافقی با وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌دلیل نامساعد بودن شرایط بازار، عرضه سهام شرکت‌های دولتی را به تعویق انداخته است.

این خبر باعث بروز واکنش‌های متفاوتی شد و حتی منجر به بروز سوء برداشت‌هایی از سوی شرکت‌های دولتی شد به‌طوری که برخی شرکت‌های دولتی با این برداشت که دیگر شرکتی در بورس پذیرش نخواهد شد روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را متوقف شده تلقی کردند.

اما روز گذشته بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پذیرش سهام شرکت‌ها در بورس همچنان ادامه دارد.

پذیرش ذوب آهن

در چنین شرایطی روز گذشته مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان از آماده بودن این شرکت برای عرضه سهام در بورس خبرداد.

بهرام سبحانی در این باره به همشهری گفت:تمام مراحل پذیرش شرکت ذوب‌آهن در بورس انجام شده و این شرکت آماده عرضه سهام در بورس است.

او افزود: ما تمام شروطی را که بورس برای پذیرش ذوب آهن گذاشته بود، انجام دادیم ودر حال حاضر کار دیگری برای انجام مرحله پذیرش باقی نمانده است.

او در پاسخ به این پرسش که سهام این شرکت چه زمانی در بورس واگذار خواهد شد، عنوان کرد: این موضوع بستگی به تصمیم بورس و سازمان خصوصی‌سازی‌ دارد اما با توجه به نامساعد بودن شرایط بازار و وضعیت قیمت‌های جهانی فولاد، به‌نظر می‌رسد عرضه سهام شرکت ذوب آهن اصفهان تا مناسب شدن شرایط اقتصاد جهانی و قیمت‌ها به تعویق بیفتد.

به گفته او، تاکنون قیمت‌های جهانی فولاد تا سقف 50 درصد کاهش داشته است. بورس تهران پیش از این 8 شرط را برای پذیرش شرکت ذوب آهن در بورس در نظر گرفته بود.

مراحل پذیرش

در همین زمینه مجید نورزی، مدیر پذیرش شرکت بورس درباره عرضه سهام این شرکت در بورس گفت:مراحل پذیرش سهام شرکت ذوب آهن روبه پایان است و این شرکت به‌زودی آماده عرضه در بورس است.

او همچنین از اتمام مراحل پذیرش سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در بورس خبر داد و  افزود: مراحل پذیرش سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه نیز به اتمام رسیده واین شرکت پس از برگزاری مجمع و اصلاح اساسنامه اش برای درج و عرضه در بورس آماده است. 

ادامه پذیرش شرکت‌ها

اما به‌دنبال اظهارات رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد تعویق عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس و ایجاد شائبه‌هایی از سوی برخی مدیران شرکت‌های دولتی مبنی بر توقف خصوصی‌سازی،‌ روز گذشته بورس تهران اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: با عنایت به تصمیمات اتخاذ شده درباره عرضه‌های سهام شرکت‌های دولتی در بورس به‌تناسب شرایط بازار، به اطلاع کلیه شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری می‌رساند که فرایند پذیرش آنها در بورس طبق برنامه زمانبندی قبلی اجرا خواهد شد و این شرکت‌ها می‌توانند از فرصت حاضر برای آماده‌سازی‌ حوزه‌های انسانی، مهندسی و فناوری، اقتصادی، بازار، مالی و سیستم‌های اطلاعاتی و شفافیت اطلاعاتی بهره‌برداری بهینه کنند.

این گزارش می‌افزاید:پذیرش در بورس مستلزم احراز شرایطی است که یک‌شبه قابل حصول نیست و ستادهای اصل44 وزارتخانه‌ها و شرکت‌های مادرتخصصی و مدیران شرکت‌های مشمول واگذاری به‌خوبی واقفند که انتقال از یک ساختار دولتی به ساختار خصوصی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و عزم جدی است. این فرایند زمانبروبسیارکارشناسی و تخصصی است

کد خبر 67701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز