کره شمالی با تایید کردن نخستین عفونت کرونا در این کشور پس از ادعای عاری از ویروس کرونا بودن از شروع پاندمی تاکنون، سطح اقدامات ضد همه‌گیری در این کشور را به حداکثر رساند.

North Korea

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز خبرگزاری مرکزی کره اعلام کرد آزمایش‌های نمونه‌های گردآوری‌شده در روز یکشنبه از شمار نامشخصی از افراد مبتلا به تب در شهر پیونگ‌یانگ پایتخت کره شمالی ثابت کرد که آنها به سویه اُمیکرون کرونا مبتلا هستند و این وضعیت را «وخیم‌ترین مورد اضطراری برای دولت» نامید.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از همه شهرها و مناطق در این کشور خواست در پاسخ به این وضعیت قرنطینه عمومی برقرار کنند.

اصرار کره شمالی در این باره که تا به حال هیچ موردی از عفونت با کروناویروس نداشته است، با تردید بین‌المللی روبرو بوده است و کارشناسان می‌گویند پذیرش نخستین موارد کرونا نشان می‌دهد که موقعیت وخیمی وجود دارد.

دومینیک فریزر، دستیار پژوهشی در «انستیتو سیاست جامعه آسیا» در شهر سیدنی استرالیا می‌گوید: «به احتمال بسیار زیاد آنها قبلا مواردی از کووید داشته‌اند، بنابراین به نظر من، پرسش اصلی این است که چرا اکنون آن را اعلام کرده‌اند؟»

کره شمالی تا به حال از دریافت واکسن کرونا از طریق چند اقدام از جمله برنامه اشتراک جهانی واکسن «کوواکس» و نیز از چین، روسیه و کره جنوبی خودداری کرده است  و تصور می‌شود جمعیت ۲۶ میلیون نفری آن عمدتا در مقابل کروناویروس فاقد ایمنی باشند.

خبرگزاری مرکزی کره گزارش کرد که کیم در جلسه پنجشنبه کمیته مرکزی «حزب کارگران» حاکم بر این کشور گفته است همه واحدهای کاری منفرد باید ایزوله شوند و اقدامات ضدعفونی کردن برای پیشگیری از انتشار ویروس تشدید شود و افزود کره شمالی «مطمئنا بر وضعیت ناگهانی فعلی غلبه خواهد کرد.»  او گفت اقدامات ضد همه‌گیری نباید بر کار اقتصاد یا دفاع ملی تاثیری بگذارد و مقامات باید «مشکلات را به حداقل برسانند.»

کرونا به کمبود غذایی اضافه می‌شود

دکتر جونگ جائه- هون، استاد کالج پزشکی گاچون در کره جنوبی گفت کره شمالی با توجه به واگیری بالای سویه  اُمیکرون احتمالا در آستانه شیوع تمام عیار کرونا است.

به گفته جونگ، گرچه اُمیکرن در جاهای دیگر جهان میزان مرگ‌ومیر پایین‌تری نسبت به سایر سویه‌های ویروس داشته است، اما این امر تا حدی به علت واکسیناسیون و ایمنی کسب‌شده از طریق عفونت‌های قبلی و نیز دسترسی با مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت بوده است.

او گفت که اگر نبود موارد کرونا در کره شمالی تا به حال را باور کنیم، شمار اندکی از مردم از طریق عفونت ایمنی کسب کرده‌اند، بنابراین «به نظر من آسیب ناشی از کرونا در کره شمالی بسیار وخیم خواهد بود.»

به گفته فریزر، کره شمالی کروناویروس را از شروع پاندمی «بسیار جدی» گرفت و مرزهایش را به طور کامل بست و همه دادوستدش با چین، مهمترین شریک تجاری‌اش را مگر تا همین اواخر متوقف کرد. این اقدامات شوک بزرگتری به اقتصاد این کشور وارد آورد که در نتیجه سال‌ها سوءمدیریت و تحریم‌های به رهبری آمریکا بر سر سلاح‌های هسته‌ای و برنامه موشکی کره شمالی در رکود قرار دارد.

فریزر گفت این شیوع می‌تواند امیدهای کره شمالی برای از سرگیری دوباره تجارت را بر باد دهد و کمبود غذایی را که کیم سال گذشته درباره آن هشدار داده بود، بدتر کند.

او گفت: «این شیوع برای موقعیت غذایی در آنجا هولناک است. ذخیره غلات واقعا پایین است و آنها را در سال ۲۰۲۲ هیچ ذخیره غله‌ای نداشته‌اند. میزان برداشت سال گذشته خوب بود، اما از هم اکنون افرادی در جنگل‌ها به دنبال آذوقه هستند و مردمی هستند که فقط یک وعده در روز غذا می‌خورند.»

فریزر گفت کره شمالی احتمالا محدودیت‌های کرونا را با رویکردی که او آن را «چین به علاوه» نامید، یعنی سیاستی حتی سخت‌تر آنچه در قرنطینه فعلی در شانگهای اجرا شده است، شدیدتر خواهد کرد.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، شماری از کشورها نخستین موارد کرونایشان را تا همین اواخر در جریان پاندمی گزارش نکردند، به خصوص کشورهای جزایر دوردست در اقیانوس آرام که دست کم یکی از آنها «تووالو» هنوز عاری از کووید است. کشور بسته ترکمنستان در آسیای مرکزی نیز هم مدعی است هیچ مورد کرونایی ثبت نکرده است، اما کارشناسان خارجی در این مورد تردید دارند.

کد خبر 675958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha