سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اروپا به زودی وارد یک «دوره طولانی آرامش» در پاندمی کرونا می‌شود و شمار مرگ‌های ناشی از کرونا دارد به کفه می‌رسد.

Kluge

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس دکتر هانس کلوگ، مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه در یک ارزیابی خوش‌بینانه گفت که کشورهای اروپایی فرصت منحصربه‌فردی دارند که با توجه به سه عامل سرایت کووید-۱۹ را کنترل کنند: میزان بالای ایمنی به خاطر واکسیناسیون و عفونت طبیعی، گرایش ویروس به انتشار کمتر در آب‌وهوای گرمتر و شدت کمتر عفونت ناشی از سویه اُمیکرون.

کلوگ گفت: «این دوره ایمنی بالاتر را باید به عنوان آتش‌بسی دید که می‌تواند به صلح بادوام منتهی شود.»

کلوگ گفت با اتمام زمستان در اغلب نقاط اروپا در هفته‌های آینده و افت طبیعی انتقال ویروس، بهار آینده «امکانی برای برای دوره‌ای طولانی از آرامش و میزان بسیار بالاتر ایمنی جمعیت در مقابل افزایش دوباره انتشار بیماری» فراهم می‌کند.

کلوگ گفت اگر سویه دیگری ظهور کند، مقامات بهداشتی در اروپا باید بتوانند آن را در کنترل نگه‌دارند، به شرطی که واکسیناسیون و تزریق دوزهای یادآور واکسن به همراه مداخلات بهداشت عمومی دیگر ادامه یابد.

او همچنین گفت برای رسیدن به چنین وضعیتی لازم است واکسن‌ها کرونا در اختیار همه افراد در سراسر اروپا و کشورهای دیگر جهان قرار گیرند. دانشمندان به طور مکرر هشدار داده‌اند که اگر اکثریت جمعیت دنیا واکسینه نشوند، کروناویروس باز هم فرصت انتشار خواهد یافت و هر انتشاری  احتمال جهش‌یافتن آن به اشکال مرگبارتر و مسری‌تر را فراهم می‌کند.

چند کشور در اروپا از جمله انگلیس و دانمارک پس از گذشتن از اوج موج کرونای اُمیکرون، تقریبا همه محدودیت‌ها را کنار گذاشته‌اند. کشورهای دیگر اروپایی از جمله اسپانیا در حال بررسی این موضوع هستند که آیا از این به بعد کووید-۱۹ را به عنوان یک بیماری بوم‌گیر یا آندمیک در نظر بگیرند که می‌توان مانند آنفلوانزای فصلی آن را کنترل کرد.

در مقابل، تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در ژنو هشدار داده است که جهان هنوز فاصله بسیاری تا خروج از پاندمی یا عالمگیری کرونا دارد. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید حتی کشورهای با میزان بالای واکسیناسیون نباید تسلیم فشارهای سیاسی شوند همه محدودیت‌ها برای مهار شیوع کرونا یکباره کنار بگذارند.

کلوگ گفت در هفته گذشته ۱۲ میلیون مورد جدید کروناویروس در سراسر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت رخ داده است که بالاترین میزان عفونت در طول یک هفته در جریان پاندمی است. اما به گفته او، این اوج‌گیری عفونت‌ها که ناشی از سویه بسیار واگیر اُمیکرون بوده است، باعث افزایش قابل‌توجه در بستری شدن افراد در بخش مراقبت‌های ویژه نشده است.

کد خبر 654798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha