یک مقام سازمان جهانی بهداشت می‌گوید پاندمی کرونا پس از دو سال دارد وارد «مرحله جدیدی» می‌شود و انتشار سویه اُمیکرون ممکن است زمینه را برای بازگشت به حالت عادی در ماه‌های بعدی آماده کند.

pandemic

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه دکتر هانس کلوگ، رئیس منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه گفت سویه اُمیکرون کرونا می‌تواند تا ماه مارس ۶۰ درصد اروپایی‌ها را مبتلا کند و پس از فروکش کردن موج اُمیکرون، «برای چند هفته یا چند ماه ایمنی جهانی ناشی از واکسیناسیون یا عفونت‌های طبیعی به وجود خواهد آمد» و از طرف دیگر فرا رسیدن فصل‌ گرم هم میزان سرایت را کاهش خواهد داد.

کلوگ با ابراز امیدواری درباره پایان یافتن «مرحله اضطراری» پاندمی در سال ۲۰۲۲  گفت: «پیش‌بینی ما این است که دوره‌ای آرام از لحاظ انتشار کووید-۱۹ رخ خواهد داد و به سوی پایان سال ۲۰۲۲ ممکن است شیوع کرونا بازگردد، اما لزوما در مقیاس پاندمیک نخواهد بود.»

آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا نیز روز یکشنبه در مصاحبه‌ای ابراز خوش‌بینی کرد و گفت شمار موارد عفونت کرونا در بخش‌های از این کشور به شکل «نسبتا سریعی» در حال پایین آمدن است و «اوضاع خوب به نظر می‌رسد.»

فاوچی گفت که اگر روند فعلی کاهش در شمار موارد عفونت در نواحی مانند شمال شرق این کشور ادامه یابد، باید انتظار فروکش کردن موج کرونای اُمیکرون را در سراسر آمریکا داشت.

اداره منطقه آفریقای سازمان جهانی بهداشت هم هفته گذشته اعلام کرد که موارد کرونا در این منطقه به شدت افت کرده و شمار مرگ‌ها هم برای نخستین بار از هنگامی که موج چهارم کرونای اُمیکرون به اوج خود رسید، کاهش یافته است.

هنوز ممکن است سویه‌های دیگری ظهور کنند

سویه اُمیکرون که بررسی‌ها نشان داده‌اند واگیرتر از سویه دلتا است،  اما عموما بیماری خفیف‌تری به خصوص در میان افراد واکسینه‌شده ایجاد می‌کند، این امید را برانگیخته است که کووید۱-۹ از حالت پاندمی یا عالمگیری خارج شود و به شکل یک بیماری آندمیک یا بومی قابل‌کنترل مانند آنفلوانزای فصلی درآید.

اما کلوگ هشدار داد که هنوز خیلی زود است که کووید-۱۹ یک بیماری آندمیک شمرده شود.

کلوگ گفت که وقتی می‌توان یک بیماری را آندمیک یا بومی شمرد که بتوان سیر آینده را با اطمینان پیش‌بینی کرد، اما «این ویروس‌ چند بار ما را غافلگیر کرده است، بنابراین باید بسیار مراقب باشیم.»

او هشدار داد که حتی با وجود انتشار بسیار گسترده اُمیکرون در جهان، هنوز ممکن است سویه‌های جدید کروناویروس بروز کنند.

کد خبر 652469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha