سازمان جهانی بهداشت می‌گوید موج شیوع اُمیکرون که از غرب به شرق اروپا در حرکت است، ممکن است نیمی از جمعیت این منطقه را در دو ماه آینده مبتلا کند.

COVID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین هانس کلوگ، رئیس منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت در هفته اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۷ میلیون مورد عفونت کرونا در این منطقه ثبت شده است که نسبت به هفته قبل افزایشی دو برابری نشان می‌دهد و در ۲۶ کشور هر هفته بیش از یک درصد جمعیت به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند.

کلوگ گفت سویه اُمیکرون در ۵۰ کشور از ۵۳ کشور منطقه گزارش شده و در اروپای غربی به سویه غالب بدل شده است. او گفت: «با این میزان، بیش از ۵۰ درصد جمعیت در منطقه در شش تا هشت هفته آینده دچار عفونت با اُمیکرون خواهند شد»- یعنی مقیاسی از سرایت که تا به حال بی‌سابقه بوده است.

کلوگ پیش‌بینی کرد این موج شیوع در جاهایی که میزان واکسیناسیون پایین‌تر است، مانند اروپای مرکزی و شرقی بیشترین مرگ‌ومیر را ایجاد کند و گفت درباره حرکت اُمیکرون به شرق «بسیار نگران» است.

او گفت: «ما هنوز اثر کامل این موج را در کشورهایی که میزان واکسیناسیون در آنها پایین‌تر است، مشاهده نکرده‌ایم و در این کشورها بیماری شدیدتری در افراد واکسینه‌نشده مشاهده خواهیم کرد.»

به گفته او، در دانمارک که موارد اُمیکرون در هفته‌های اخیر رشدی انفجاری داشت، میزان‌های بستری شدن بیماران واکسینه‌نشده در هفته کریسمس شش برابر بیشتر از افراد کاملا واکسینه‌شده بود.

در همین حال، آمریکا با ۱۳۲۶۴۶ مورد بستری در بخش‌های بیمارستانی رکورد جدید برای شمار افراد بستری به علت کووید-۱۹ به جای گذاشت. 

این رقم که همزمان با انتشار سویه بسیار واگیر اُمیکرون در سراسر این کشور است، رکورد قبلی ۱۳۲۰۶۱ مورد را شکسته است که در ماه ژانویه سال پیش ثبت شد. شمار موارد بستری در آمریکای از اواخر ماه دسامبر به طور مداوم در حال افزایش بوده است و در سه هفته اخیر که سویه اُمیکرون جای سویه دلتا را به عنوان سویه غالب گرفته است، دو برابر شده است.

کد خبر 649430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha