همشهری آنلاین: مدیرعامل راه‌آهن شهری تهران و حومه گفت: هیات ویژه نمایندگان ریاست جمهوری در آیین‌نامه جدید، برداشت مترو و شهرداری‌ها از حساب ذخیره ارزی را رد کرده است.

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی چهارشنبه (15 آبان) در حاشیه همایش دو روزه آموزش ارزیابی و عملکرد ویژه مدیران و اعضای هسته‌های تابعه هیئت مرکزی گزینش استانداری‌های سراسر کشور، شهرداری‌های تهران و مشهد و سازمان ثبت احوال و شرکت مترو در جمع خبرنگاران، با تاکید بر این که هیئت ویژه ریاست جمهوری در آیین‌نامه جدید استفاده شهرداری‌ها را از حساب ذخیره ارزی رد کرده است، تاکید کرد: این آیین‌نامه خلاف نظر مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و شورای شهر تهران بوده است و هنوز نمایندگان مجلس از آن بی‌اطلاع هستند و فرصت واکنش نسبت به آن را نداشتند.

مدیر عامل راه‌آهن شهری تهران و حومه توضیح داد: متروی تهران بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی برای بیش از 5/3 میلیارد دلار فاینانس باقیمانده از دولت هشتم و نهم مجوز دارد، اخیرا نیز مجوز استفاده از حساب ذخیره ارزی را از مجلس شورای اسلامی و شورای اقتصاد دریافت کرده، اما متاسفانه برخی ناهماهنگی‌ها و بی‌اطلاعی‌ها زمینه‌های تاخیر در برداشت از حساب را فراهم می‌کند.

وی افزود: علت پیشنهاد‌ استفاده مترو از فاینانس در سال‌های گذشته درآمد پایین کشور از محل فروش نفت بود و در نتیجه دولت هشتم و حتی دولت نهم، مترو را در اولویت استفاده از فاینانس قرار داد، ضمن این که متروی تهران سابقه خوبی در استفاده از فایناس داشته است که در دوره دو دولت قبل بیشترین اقدامات انجام شده در خطوط مترو با اعتبارات فاینانس بوده است، اما متاسفانه در دو سه سال اخیر به دلیل برخی مسائل زمینه فاینانس فراهم نشده است.

هاشمی ادامه داد: خوشبختانه افزایش قیمت نفت تا 130 دلار در سال جاری و نیز درآمد مناسب نفت در سال گذشته که تا متوسط درآمد نفتی 112 دلار هم رسیده است، درآمد ارزی مناسبی را برای کشور ایجاد کرده و در چنین شرایطی یکی از اولویت‌های اصلی برداشت از حساب ذخیره ارزی توسط متروی تهران خواهد بود. در چنین شرایطی شهردار تهران با رایزنی مکرر با مجلس شورای اسلامی موافقت مجلس را برای برداشت شهرداری‌ها از حساب ذخیره ارزی گرفت و این موضوع در مجلس به تصویب رسید.

وی با بیان این که قانون برداشت از حساب از ذخیره ارزی اساسا برای شهرداری تهران پیش‌بینی شده و تاکنون شهرداری‌های دیگر مدعی برداشت از حساب نیستند، اضافه کرد: سقف برداشت از این سقف برای شهرداری‌ها 10 میلیارد دلار بوده است، اما متروی تهران معادل 5/1 میلیارد دلار که سهم فاینانس در دولت نهم است، را در اردیبهشت ماه امسال درخواست کرده و سرپرست وزارت کشور در دوره مسئولیت خود با این موضوع موافقت کرده بود.

مدیر عامل راه‌آهن شهری تهران و حومه یادآورشد: مهدی هاشمی که در آن زمان مسئولیت سرپرستی وزارت کشور را بر عهده داشت، تاکید کرد که چون این پول باید بازپرداخت شود، نیاز به مصوبه شورای شهر تهران دارد و ما نیز در همین راستا پس از اخذ مصوبه نامه‌ای را به شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و مسئولان دیگر به وزارت کشور ارائه کردیم که خوشبختانه مجددا امضا و مورد تایید قرار گرفت و به دولت رفت.

وی تصریح کرد: متاسفانه همزمان با ارسال این درخواست به دولت، هیئت امنای ذخیره ارزی منحل شد و مشخص نبود تصمیم‌گیری در مورد برداشت از حساب ذخیره ارزی باید توسط چه ارگانی صورت گیرد، اما خوشبختانه قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف هیات امنای حساب ذخیره ارزی را روشن و آن‌ها را ابقا کرد، اما نامه درخواست استفاده از حساب، در هیات دولت ماند و پس از مدتی این نامه به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ارسال شد.

هاشمی خاطر نشان کرد: سردار رویانیان نیز به عنوان رئیس ستاد اعلام کرد که هیئت ویژه نمایندگان ریاست جمهوری باید در مورد این موضوع تصمیم‌گیری کند.

وی در پاسخ به این سوال که این پروسه طولانی در نهایت به چه نتیجه‌ای رسیده است، تصریح کرد: متاسفانه یکی از مشکلات دولت نهم همین تعدد ستادهایی است که توسط دولت، تشکیل شده و قاعدتا باید در جهت حمایت از حمل و نقل قرار گیرد، اما مانع از حمایت شده‌اند و به جای این که با تشکیل جلسه، استفاده از حساب ذخیره ارزی را در راستای توسعه حمل و نقل گسترش داده و تسهیل کنند، آیین‌نامه را گذرانده‌اند که دوباره همه اقدامات را به هم ریخته و در شرایط فعلی شهرداری نمی‌تواند از حساب ذخیره ارزی استفاده کند.

مدیرعامل راه‌آهن شهری تهران و حومه اظهار کرد: گلایه ما از رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است که به جای این که یار ما باشند، مانع کار شده‌اند.

وی گفت: مذاکراتی در هفته گذشته با سردار رویانیان داشته‌ایم و پیگیری‌های نیز توسط وی صورت گرفته، اما نگران هستیم که نتیجه این پیگیری‌ها به آخر سال برسد و نتوانیم به موقع از حساب ذخیره ارزی استفاده کنیم.

هاشمی تاکید کرد: خوشبختانه این تعلل و تاخیر انگیزه سیاسی ندارد و به دلیل ندانم کاری است.

 وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با زمان اضافه شدن قطارهای جدید به خط تهران ـ کرج و خط یک و دو، گفت: 160 واگن و 38 لوکوموتیو برای خط تهران ـ کرج سفارش داده شده که در مجموع 19 قطار از طریق آن‌ها کامل می‌شود.

مدیر عامل راه‌آهن شهری تهران و حومه اظهار کرد: به جز 26 واگن مابقی این واگن‌ها در داخل کشور آماده خواهد شد و در حال حاضر کارخانه واگن سازی فتح آباد در حال ساخت این واگن‌هاست. البته قرار بود همه واگن‌ها در داخل کشور تولید شود، اما به دلیل آن که خط تهران ـ کرج نیاز جدی دارد، از شرکت تولیدکننده خواستیم که 26 واگن را زودتر تحویل دهد و خوشبختانه 16 واگن از این تعداد آماده شده و در حال حمل به سمت ایران است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد این که شهردار تهران اعلام کرده که واگن‌ها در بندرعباس است، گفت: شهردار تهران درست گفته است و باید واگن‌ها تا این تاریخ به بندرعباس می‌رسید، اما به دلیل آن که کشتی حمل کننده مستقیما به بندرعباس نیامده حدود 15 روز تاخیر دارد.

هاشمی اظهار امیدواری کرد که این 16 واگن دو طبقه تا اواخر آذر ماه در خط تهران ـ‌ کرج آماده جابجایی مسافر ‌باشد و مابقی آن طی یک سال آینده در واگن سازی تهران ساخته شود.

وی تصریح کرد: با اضافه شدن واگن‌های جدید به خط تهران ـ کرج، سرفاصله قطار در این خط به پنج دقیقه کاهش می‌یابد.

مدیر عامل راه‌آهن شهری تهران و حومه مچنین خاطر نشان کرد: 455 واگن یک طبقه نیز برای خطوط درونشهری در حال آماده‌سازی در واگن سازی پارس است و مواد اولیه آن‌ها خریداری شده و در حال ساخت بدنه هستند.

وی یادآورشد: اولین نمونه از قطارهای جدید تا اواخر سال وارد خط می‌شود و از آن پس هر ماه دو قطار جدید وارد خطوط خواهد شد.

هاشمی اضافه کرد: در داخل قطارهای جدید امکان نصب دوربین‌های مداربسته وجود دارد و از این طریق می‌توان برخی تخلفات همچون جیب‌بری و دست‌فروشی را کنترل کرد.

وی همچنین در جریان این همایش ادامه داد: در حال حاضر 500 نفر در شرکت مادر تخصصی مترو، سه هزار و 600 نفر در شرکت بهره‌برداری، 140 نفر در شرکت مهندسی بهرو و تعداد قابل توجهی نیز در شرکت واگن سازی تهران مشغول به کار هستند و در مجموع چهار هزار و 500 نفر نیروی متخصص در شرکت متروی تهران فعال هستند.

 در این همایش همچنین مدیر هسته گزینش شرکت متروی تهران گفت: آموزش در همه زمینه‌ها خصوصا در بخش دوایر گزینش و تامین نیروی انسانی محور توسعه هر نظام است و آموزش نیروی انسانی عامل توسعه همه جانبه بوده و زمینه توسعه را هموار می‌کند. اگر مدیران ما در داخل و خارج از کشور پاسدار ارزش‌های اسلام باشند، کیفیت و توانمندی نیروهایشان بسیار بالا خواهد بود و سلامت دستگاه حفظ می‌شود .

در این دوره آموزشی دو روزه که زیر نظر هیات مرکزی گزینش وزارت کشور توسط شرکت مترو برگزار شده، 80 نفر از گزینشگران شامل، مدیران اعضا و هسته‌های گزینش استانداردهای سراسر کشور، شهرداری‌های تهران و مشهد، سازمان ثبت احوال کشور و شرکت مترو شرکت دارند.

کد خبر 67568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز