سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی بعد از ۲ سال وقفه به دلیل شیوع کرونا آغاز به کار کرد که یکی از ناشران فعال در این رویداد فرهنگی یعنی نشر مروارید روی شیشه ویترین فروشگاهش در خیابان انقلاب آگهی حراج کتاب‌ها به دلیل تعطیلی این واحد نصب کرده‌ است.

انتشارات مروارید

علی خوشتراش-همشهری آنلاین: مروارید یکی از خوشنام‌ترین و فعال‌ترین نشرهای عمومی کشور است که بیشتر در حوزه شعر و ادبیات روز و علوم اجتماعی  فعالیت دارد و آثار تالیفی و ترجمه نویسندگان و مترجمان  این حوزه‌ها را با کیفیتی عالی منتشر می‌کند.

اغلب مخاطبان و دوستداران ادبیات نشانی سرراست فروشگاه این انتشاراتی در خیابان انقلاب را خوب به یاد دارند که ایستادن جلوی ویترین و قفسه‌های این فروشگاه و خرید کتاب بخشی از خاطراتشان را رغم زده است، اما حالا این فروشگاه بعد از چند دهه فعالیت فرهنگی و عرضه کتاب‌های بسیار اکنون بنا به دلیل برخی مشکلات در آستانه تعطیلی قرار دارد.

تصاویر | فروشگاه انتشارات مرواید بعد از ۶۰ فعالیت بسته می‌شود | مدیر نشر مروارید: اداره فروشگاه و انتشارات دو امر کاملا مجزا هستند

تاریخچه فعالیت نشر مروارید

انتشارات مروارید در سال ۱۳۴۰  ازسوی مجید روشنگر، فریدون نیکنام، منوچهر حسن‌زاده و زنده یاد پرویز علی‌بیگ با سرمایهٔ اولیهٔ ۱۰ هزار تومان در دفتری در خیابان نادری راه‌اندازی شد. گفتنی است مجید روشنگر در آن زمان مدیر سازمان کتاب‌های جیبی نیز بود.

این انتشاراتی کارش را با انتشار کتاب‌های شعر و ادبیات روز و علوم اجتماعی شروع کرد و در تمامی زمینه‌ها از جمله شعر و داستان ایرانی و خارجی، طنز، مدیریت و روانشناسی همچنان فعالیت دارد و در جذب مخاطب بسیار موفق است. به طوری که از افتخارات این بنگاه فرهنگی این است که هرسال ۸۰ درصد از کتاب‌های منتشر شده آن مربوط به چاب مجدد کتاب‌هاست که  تاکنون از ۲ تا بیش از ۴۰ بار تجدید چاپ شده اند. انتشارات مروارید سوای انتشار آثار نویسندگان، شاعران و مترجمان حرفه‌ای را دنبال می‌کند، حمایت از مولفان جوان و مستعد را در برنامه‌های خود دنبال می‌کند.

اولین آثار منتشر شده از سوی نشر مروارید

تصاویر | فروشگاه انتشارات مرواید بعد از ۶۰ فعالیت بسته می‌شود | مدیر نشر مروارید: اداره فروشگاه و انتشارات دو امر کاملا مجزا هستند

نخستین کتابی که از سوی این انتشارات چاپ و روانه بازار کتاب شد، رمان «دلشکسته» اثر «ناتانیل وست»  به ترجمهٔ عبدالله توکل بود. چاپ  مجموعه شعری از بیژن جلالی دومین اثری بود این بنگاه فرهنگی روانه بازار کتاب کرد. در سال  ۱۳۴۱ با افتتاح فروشگاهی روبه‌روی دانشگاه تهران در خیابان انقلاب به نام خانه کتاب عرضه مستقیم تولیدات این انتشاراتی و نشرهای دیگر را آغاز کرد. در سال ۱۳۴۲  هم انتشار مجموعه شعر تولدی دیگر فروغ فرخزاد به شهرت این نشر افزود.

فروشگاه به دلیل پاره مشکلات تعطیل می‌شود

مدیر مسئول نشر مروارید در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: فروشگاه انتشارات مروارید که مخاطبان و دوستداران کتابخوانی با آن خاطراتی زیادی دارند در آستانه تعطیلی قرار دارد.

منوچهر حسن‌زاده درباره علت تعطیلی گفت: اداره فروشگاه کتاب و مدیریت موسسه انتشاراتی دو امر کاملا مجزا و متفاوتی هستند. در واقع نوع کارها با هم فرق می‌کند و همین مساله سبب می‌شود تا کارها به خوبی پیش نروند و در نهایت متضرر شویم. از سوی در گذشته دوست و همکار عزیزمان زنده یاد علی بیگ مدیریت فروشگاه را به نحو احسن بر عهده داشت که بعد از فقدان این همکار  مشکلاتی در این رابطه به وجود آمد که در نهایت تصمیم گرفته شد فروشگاه تعطیل شود.

حسن‌زاده با بیان اینکه شاید این تعطیلی هم به سرانجام نرسد بیان کرد: هنوز فروشگاه فعال است و کتاب‌های مجود درقفسه‌های با ۲۵ درصد تخفیف در حال عرضه به مشتریان است. ازسوی دیگر ما اعلام کردیم نیروهای جوان و دوستداران فعالیت در این حوزه اگر مایل هستند می‌توانیم اختیارات اداره فروشگاه را به صورت قانونی و تنظیم قرارداد به آنها بسپاریم. اگر در این مدت کسی این مسئولیت را قبول کند بی‌شک فروشگاه تعطیل نخواهد شد، در غیر اینصورت ناچاریم این فروشگاه را که ۶۰ سال در عرضه انواع کتاب فعالیت داشت تعطیل کنیم.

تصاویر | فروشگاه انتشارات مرواید بعد از ۶۰ فعالیت بسته می‌شود | مدیر نشر مروارید: اداره فروشگاه و انتشارات دو امر کاملا مجزا هستند

ادامه فعالیت نشر و شرکت در نمایشگاه کتاب

مدیر مسئول نشر مروارید درباره سرنوشت انتشارات مروارید هم گفت: فعالیت این انتشاراتی همچنان به قوت خود باقی است و براساس برنامه‌ریزی‌هایی که کرده‌ایم پرتوان‌تر و قوی‌تر به چاپ و نشر آثار نویسندگان، شاعران و مترجمان خواهیم پرداخت.

حسن‌زاده بیان کرد: انتشارات مروارید در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور فعال دارد و دوستدارن و مخاطبان این موسسه می‌توانند از غرفه این بنگاه فرهنگی در نمایشگاه مذکور بازدید کنند.

کد خبر 675661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha