هفته‌نامه‌ی دوچرخه: اگر شما هم مثل «ایرج طهماسب» و مهمان‌هایش در برنامه‌ی «مهمونی» از نیش پشه‌ی خانه‌تان در امان نیستید، بد نیست بدانید مطالعات جدید دانشمندان دانشگاه واشنگتن، نشان می‌دهد پشه‌ها به سمت رنگ‌های خاصی جذب می‌شوند و از برخی رنگ‌ها دوری می‌کنند.

دوچرخه

به گزارش سایت روزنامه‌ی «دیلی‌میل» و به نقل از مجله‌ی علمی «ارتباطات طبیعت» (Nature Communications)، براساس این مطالعات، پشه‌ها به سمت رنگ‌های قرمز، نارنجی، سیاه و فیروزه‌ای جذب می‌شوند و از رنگ‌هایی مثل سبز، بنفش، آبی و سفید دوری می‌کنند. به همین دلیل است که پشه‌ها میزبان خود را پیدا می‌کنند، چون پوست انسان بدون در نظر گرفتن رنگ‌دانه‌ها، از خود سیگنال‌های قرمز و نارنجی ساطع می‌کند.

به گزارش سایت خبرآنلاین، «جفری ریفل» (Jeffrey Riffell) استاد زیست‌شناسی دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد پشه‌ها برای یافتن آن‌چه در اطراف آن‌ها قرار دارد، از حس بویایی استفاده می‌کنند. وقتی ترکیبات خاصی مانند دی‌اکسیدکربن تنفس ما را استشمام می‌کنند، این رایحه چشم آن‌ها را تحریک می‌کند تا رنگ‌ها و الگوهای خاص بصری را که به میزبان مورد نظر آن‌ها ارتباط دارند، اسکن کرده و به سمت آن حرکت کنند.»

ریفل می‌گوید: «سؤالی که همیشه از من می‌کنند این است که چه‌کار کنیم تا پشه‌ها ما را نیش نزنند. من همیشه می‌گفتم سه نشانه‌ی اصلی وجود دارد که پشه‌ها را جذب می‌کند: نفس شما، عرق شما و دمای پوست. اما در این مطالعه به نشانه‌ی چهارم رسیدیم و آن رنگ قرمز است که نه‌تنها در لباس شما یافت می‌شود، بلکه در پوست همه‌ی افراد با هر رنگ پوستی دیده می‌شود.»

پس اگر دوست دارید پشه‌های خانه مدام دور گوشتان وزوز نکنند و نگویند «بده بزنیم!»، بهتر است بیش‌تر از لباس‌هایی با رنگ‌های سبز، بنفش، آبی و سفید استفاده کنید.

کد خبر 674806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha