سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

آتوسا رقمی: شاخه درخت گیلاس حیاط خانه‌مان قوس برداشته بود، از بس که می‌پریدیم و از آن آویزان می‌شدیم و آن‌وقت خودمان را می‌کشاندیم بالای درخت

 و همان‌طور که دست دراز می‌کردیم و گیلاس‌های سرخ و سفید را یکی‌یکی می‌خوردیم و هسته‌هایش را می‌انداختیم پایین، کتاب تاریخ، ریاضی و هندسه‌مان را هم می‌خواندیم. اما بالا رفتن از درخت گیلاس خانه ما کجا و  بالا رفتن از این درخت‌ها کجا!  

   این درخت‌ها از بلندترین درخت‌های دنیا هستند، برای همین هم بالا رفتن از آنها، مثل بالا رفتن از کوه‌ها و صخره‌های بلند، به وسایل مخصوصی نیاز دارد و همین‌طور تمرکز زیاد؛ چون افتادن از ارتفاع  بیشتر از 120 متر، یعنی یک ساختمان 40 طبقه،‌شوخی نیست.

بالا رفتن از یک درخت 120 متری کار هر کسی نیست و به وسایل خاصی نیاز دارد

اختلاف قد درخت‌های اکالیپتوس رگنانز با درخت‌های اطرافشان آن‌قدر زیاد است که وقتی از این ارتفاع به آنها نگاه می‌کنیم، درخت‌های دیگر به نظرمان  بوته‌هایی می‌رسند که در میان درخت‌های رگنانز قرار گرفته‌اند 

می‌بینی درختان بلند اکالیپتوس رگنانز، چه گل‌های ظریفی دارند!

برگ‌های درخت‌های اکالیپتوس رگنانز سوزنی ‌اند. هر چقدر سن درخت‌ها بیشتر شود، سوزن برگ‌هایشان کوتاه‌تر می‌شود. دلیلش این است که وقتی درخت‌ها بیشتر قد می‌کشند، رساندن آب به همه برگ‌ها سخت‌تر می‌شود؛ وقتی سوزن برگ‌ها کوتاه‌تر شود، به آب کمتری نیاز دارد، به علاوه این که آب کمتری هم از سطح آنها تبخیر می‌شود

   این درخت‌ها، گونه‌ای از درخت اکالیپتوس‌اند به نام «رِگنانز» که در استرالیا رشد می‌کنند و معمولاً ارتفاع‌شان به بیشتر از 100 متر می‌رسد، اما نمونه‌هایی از آنها هم دیده شده که 150 متر ارتفاع داشته‌اند. اکالیپتوس‌های رگنانز که میانگین عمرشان 400 سال است، بلندترین درخت های گل‌دار جهانند. فکرش را بکن، چنین درخت‌های بلندقد و سن‌داری، گل هم می‌دهند! و همه این ویژگی‌ها، علاوه بر ویژگی‌های خوبی که همه درخت‌ها دارند،‌این درخت ها را  به موجوداتی ارزشمند  و شگفت‌انگیز تبدیل کرده است. در عین حال این درخت ها چوب خیلی مرغوبی هم دارند و با آنها خانه هم می‌سازند، برای همین تا به حال تعداد زیادی از آنها از بین رفته‌اند.

   البته مردم همه جای دنیا تا این حد نسبت به درخت‌های کهنسال و شگفت‌انگیز محیط اطرافشان بی‌تفاوت نبوده‌اند و حتی بعد از مرگ آنها هم ازشان مراقبت کرده‌اند. نمونه آن درختی است در «پارک ملی سکوئیا» در کالیفرنیا که سال 1937 میلادی به دلیل حوادث طبیعی از ریشه شکسته و روی زمین افتاده است. تنه این درخت 8/83 متری با قطر 4/6 متر، راه رفت‌و آمد مردم را کاملاً بسته بوده است، با وجود این، چند ماه بعد از این اتفاق، اعضای «گروه مراقبت غیر نظامی» در داخل تنه آن تونلی درست کرده‌اند تا در عین حال که درخت به همان شکل حفظ شود، مردم بتوانند به‌راحتی از جاده عبور کنند.

هر ‌قدر درخت‌ها بلند‌تر می‌شوند، تعداد انواع موجودات زنده‌ای که روی تنه آنها زندگی می‌کنند هم بیشتر می‌شود

تنه «ژنرال شرمن» در پایین‌ترین قسمت آن بیشتر از 11 متر قطر دارد 

«تونل درختی» در پارک ملی سکوئیا در کالیفرنیا.  در دل این درخت سکوئیا تونلی درست کرده‌اند تا راه رفت و آمد جاده باز شود

   می‌بینی، درخت‌های سکوئیا هم از بلندترین درخت‌‌های جهانند، هر چند هیچ‌وقت به پای اکالیپتوس‌های رگنانز نمی‌رسند؛ با وجود این، درخت‌های سکوئیا هم نام خودشان را در رکوردهای جهانی ثبت کرده‌اند: «ژنرال شرمن» نام درخت سکوئیایی است که در کوه‌های غرب نوادا در کالیفرنیا روییده است. این درخت 2200 ساله، با بیشتر از 83 متر قد و 11 متر قطر در پایین‌‌ترین قسمت آن، نزدیک به هزار و پانصد متر مکعب حجم دارد و حجیم‌ترین و سنگین‌ترین موجود زنده جهان به حساب می‌آید.هر چند بالا رفتن از این درخت، که هنوز هم به سرعت دارد رشد می‌کند، آسان‌تر از بالا رفتن از اکالیپتوس‌های رگنانز است، اما هیچ‌کس از آن بالا نمی‌رود، چون حفاظت شده است.

کد خبر 67476

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز