مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
۲ نفر

حتماً تا به حال اصطلاحات طراح سایت، طراح فرانت اند و طراح بک اند را شنیده اید، اما تا به حال متوجه نشدید که این موارد چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ وظایف این طراحان چیست؟

تفاوت طراح سایت و طراح فرانت اند چیست؟1

 حوزه کاری آن‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟ برای روشن شدن مطلب در ابتدا ساختار وب را تشریح کرده ایم و در ادامه وجه اشتراک و تفاوت‌های این طراحان پرداخته ایم، برای آگاهی از پاسخ این پرسش‌ها با دقت مقاله را تا انتها بخوانید.

طراح سایت کیست و چه وظایفی دارد؟

طراحان وبسایت، در زمینه ایجاد صفحات، کد نویسی و برنامه ریزی ساخت صفحات وبسایت فعالیت می‌کنند، بسیاری از طراحان به صورت عمده، در طراحی صفحات وبسایت اینترنتی ترکیبی از متن، صدا، تصویر و کلیپ‌های ویدئویی را استفاده می‌کنند.

یک طراح وبسایت وظیفه ایجاد، طراحی و چیدمان صفحات وب را به عهده دارد، این کار  بوسیله ی کد نویسی‌ صورت می‌گیرد، در اینجا با دو اصطلاح طراح سایت و توسعه دهنده مواجه هستیم، همانطور که پیش‌تر گفتیم وظیفه طراحان کد نویسی و ایجاد سایت است، اما توسعه دهندگان وظایف متفاوتی را بر عهده می‌گیرند.

توسعه دهنده سایت کیست و چه وظایفی دارد؟

توسعه دهنده وب علاوه بر ساختن سایت وظیفه بهبود عملکرد و نگهداری سایت را بر عهده دارد، تمام موارد مربوط به ظاهر سایت و عملکرد مناسب آن جز وظایف یک توسعه دهنده سایت به شمار می‌رود، در زمینه‌های فنی، توسعه دهندگان بر روی مواردی مثل بهینه سازی سرعت سایت و ظرفیت ترافیکی که سایت در یک مدت زمان معین می‌تواند قبول کند و بدون افت سرعت یا سایر مشکلات فنی به کارش ادامه دهد، فعالیت می کنند، همچنین توسعه دهنده معمولاً به طراحی گرافیکی و اصول برنامه نویسی هم تسلط دارد.

وظایف خاص توسعه دهنده

با توجه به نوع وبسایت، وظایف توسعه دهنده می‌تواند متفاوت باشد، مثلاً یک سایت که در زمینه بازی‌های رایانه ای فعالیت می‌کند، باید از ویژگی‌های گرافیکی به طرز ماهرانه ای استفاده کند، اما در سایت‌های مربوط به تجارت الکترونیک، سایت‌های فروشگاهی یا برخی سایت‌های خدماتی، بهبود کارکرد سایت و امنیت وبسایت اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند، برخی توسعه دهندگان تمام قسمت‌های یک سایت را مدیریت می‌کنند، اما برخی در زمینه‌های خاصی فعالیت می‌کنند، توسعه دهندگان سایت چهار دسته اند:

  • توسعه دهنده فرانت اند یا طراح فرانت اند
  • طراح بک اند یا توسعه دهنده بک اند
  • توسعه دهنده فول استک
  • وبمسترها

فرانت اند سایت چیست؟

به پیچیدگی این اصطلاح دقت نکنید، هم اکنون که در حال خواندن این مقاله هستید با بخش فرانت اند وبسایت سر و کار دارید، هر گونه تعامل بین کاربر و سایت در صفحات وب مرتبط با فرانت اند سایت یا بخش جلویی سایت است، به عبارت ساده، قسمت جلویی سایت شامل طراحی گرافیکی و بخش رابط کاربری است، بیشتر کارهای فنی این قسمت بوسیله ی زبان‌های برنامه نویسی وبسایت مثل HTML،CSS و جاوا اسکریپت انجام می شود.

تفاوت طراح سایت و طراح فرانت اند چیست؟2

توسعه دهنده فرانت اند سایت چه وظایفی بر عهده دارد؟

توسعه دهنده فرانت اند، مسئول بخش‌های ظاهری و بصری یک وبسایت است، طرح بندی ظاهری یک سایت بوسیله ی توسعه دهنده فرانت اند صورت می‌گیرد، فرانت اند دولوپرها با استفاده از ابزارهای طراحی ظاهری سایت، تصاویر و سایر محتواهای مختلف بدنه یک سایت را می‌سازند، در مواردی طراح فرانت اند، حتی برای سایت محتوا می‌نویسد و وظیفه تولید محتوای سایت را بر عهده دارد، وظایف توسعه دهنده فرانت اند سایت شامل موارد زیر است:

  • برنامه‌های کاربردی و جذاب سازگار با وبسایت و موبایل را بر اساس استفاده آن‌ها توسعه دهد.
  • بر بهبود کارکرد سایت نظارت کافی داشته باشد.
  • از زبان‌های مناسب نوشتن صفحات وب استفاده کند.
  • در زمینه کد نویسی و عیب یابی با توسعه دهندگان بک اند همکاری داشته باشد.
  • صفحاتی مناسب نمایش در سیستم عامل‌های مختلف مثل ویندوز، اندروید و ... بسازد.
  • استانداردهای طراحی را رعایت کند و در زمینه برندسازی فعال باشد.
  • در طراحی به روز باشد.
  • رابط کاربری مناسبی طراحی کند.

تفاوت طراح فرانت اند سایت و طراح سایت چیست؟

اما حالا که با مفاهیم طراح سایت، طراح فرانت اند و بک اند به خوبی آشنا شده اید، وقت آن رسیده که به این سوال به صورت کاملا جامع پاسخ بدهیم.

بررسی یک اشتباه رایج

اول اینکه یک اشتباه لغوی در این میان وجود دارد یعنی در واقع چیزی به اسم طراح فرانت اند وجود ندارد، بلکه فرانت اند کارش طراحی نیست، بلکه توسعه دهنده وبسایت است و همانطور که پیش از این خواندید وظایف یک توسعه دهنده با طراح سایت تفاوت دارد.

تفاوت‌ها در قالب یک مثال

فرض کنید می‌خواهید یک ساختمان چند طبقه را احداث کنید، برای ایجاد این ساختمان نیاز به مصالح و پی ریزی دارید، افرادی که مسئولیت تهیه مصالح و پی ریزی ساختمان را بر عهده دارند در حکم طراحان سایت هستند که وظیفه پی ریزی سایت شما را بر عهده می‌گیرند، بعد از پی ریزی نوبت طراحی یک اسکلت فلزی برای ساختمان است، این بخش را به طور مشترک طراحان بک اند و طراح سایت به عهده می‌گیرند، اما حالا که نوبت به دیوار چینی و طراحی نمای ساختمان است، اینجاست که طراحان فرانت اند وارد عمل می‌شوند و سعی می‌کنند نمایی جذاب و کاربر پسند برای وبسایت شما طراحی کنند.

تفاوت در وظایف

دوباره برگردیم به مثال ساختمان، بنا برای پی ریزی، شناژ بندی و تهیه مصالح ساختمان از ابزار خاصی استفاده می‌کند، طراحان سایت هم که وظیفه پی ریزی را دارند از ابزارهایی مانند نرم افزارهای برنامه نویسی سایت، نرم افزارهای طراحی عکس‌های مورد نیاز برای سایت، پالت‌های رنگ و سایر ابزارهای گرافیکی استفاده می‌کنند، توجه داشته باشید که این ابزارها با توسعه دهندگان فرانت اند ممکن است مشترک باشد ولی طراح سایت فقط کارش طراحی و پی ریزی است و ممکن است تعهدی برای ادامه کار سایت و طراحی بلوک‌ها نداشته باشد، با این حال توسعه دهنده فرانت اند برای ساختمان وبسایت شما یک معمار دائمی است که با استفاده از زبان‌های HTML، CSS و PHP همواره بر کیفیت ظاهری مطلوب سایت شما نظارت دارد.

تفاوت در مهارت‌ها

در مثالی که ذکر شد متوجه شدید که طراح سایت مثل یک مهندس عمران، وظیفه انجام امور محاسباتی ساختمان سایت شما را بر عهده دارد، سایت شما را پی ریزی می‌کند و محل دقیق هر یک از اجزا و موقعیت آن را مشخص می‌کند، دامنه و هاست مناسب سایت را انتخاب می‌کند، اما توسعه دهنده فرانت اند بیشتر مشابه یک معمار عمل می‌کند و سعی دارد یک درک هنری و کاربر پسند از فرایند ساخت سایت داشته باشد، او با طراحی رابط کاربری مناسب، عکس‌ها و وبلاگ سایت سعی می‌کند مخاطبان بیشتری را برای وبسایت شما جذب کند و نرخ سئوی سایت شما را افزایش دهد.

تفاوت طراح سایت و طراح فرانت اند چیست؟4

در انتها باید بدانیم

خیلی از مبانی کارهای طراحی سایت ممکن است مشابه توسعه دهنده فرانت اند باشد، اما وظایف آن دو با یکدیگر کاملاً تفاوت دارد، سازنده سایت را می‌سازد و به گسترش و توسعه سایت شما کاری ندارد، توسعه دهنده سعی می‌کند با اتکا به ابزارهای مختلف محتوای سایت را گسترش دهد، بدنه آن را طراحی کند، سایتی کاربر پسند طراحی کند، بر روی نرخ سئوی سایت اثر گذار باشد و بوسیله طراحی کاربری UI و UX ،تجربه لذت بخشی برای مرور کاربر بسازد و از سردرگم شدن کاربران سایت جلوگیری کند، این بود تفاوت‌های کلی طراح سایت وتوسعه دهنده فرانت اند.

کد خبر 673859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha