هواساز هایژنیک یکی از بهترین و کاربردی‌ترین هواسازهایی است که از آن در مراکز مهم و حساس از جمله بیمارستان، آزمایشگاه‌، صنایع غذایی، صنایع دارویی و… استفاده می‌کنند. کاربرد بسیار مهم هواساز هایژنیک باعث می‌شود که افراد در هنگام خرید آن، حساسیت بیشتری به خرج دهند.

image-20240526094241-4.jpeg

یکی از پرکاربردی ترین کاربردهای هواساز هایژنیک در کلین روم است. اتاق های تمیز به اتاقی گفته می شود که خالی از هرگونه آلودگی و ذرات باشد. در بخش هوارسانی اتاق تمیز از هواساز هایژنیک استفاده می شود

هواساز هایژنیک، از قطعات مختلفی ساخته می‌شود و تمامی آنها در کنار هم آلاینده‌های موجود در هوا را تصفیه می‌کنند. بدون شک فیلترهای هواساز هایژنیک به دلیل وظیفه بسیار مهمی که در امر تصفیه هوا بر عهده دارند، بیشتر از پیش مورد توجه قرار می‌گیرند.

تنوع فیلترهای هواساز هایژنیک بالا است و کارفرماها بر اساس نوع پروژه و نیازی که به هوای پاکیزه دارند، این فیلترها را انتخاب می‌کنند. البته هنگام استفاده از هواساز هایژنیک باید بهترین فیلتر انتخاب شود تا در نهایت هوای محیط به بهترین شکل پاکیزه شود. در ادامه این مطلب به طور کامل بهترین فیلتر برای هواساز هایژنیک را معرفی می‌کنیم تا اطلاعات کامل‌تری درباره آن کسب کنید.

بهترین فیلتر هواساز هایژنیک

در ساختار هواساز هایژنیک از فیلترهای مختلفی استفاده می‌شود، بنابراین برای انتخاب بهترین فیلتر، ابتدا باید با بهترین فیلترهای مراحل فیلتراسیون آشنا شوید. انتخاب فیلترهای مختلف علاوه بر تأثیرگذاری در قیمت هواساز هایژنیک، کیفیت تصفیه هوا را هم دچار تغییر خواهد کرد.

در واقع هرچه فیلتر بهتری را برای هواساز انتخاب کنید، قطعاً قیمت آن بالاتر می‌رود و در نهایت تصفیه هوا با قدرت بالاتری انجام می‌گیرد. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، بهترین فیلترهایی هستند که در مراحل مختلف فیلتراسیون هواساز هایژنیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین فیلتر برای هواساز هایژنیک کدام است؟

فیلتر فلزی

عملیات فیلتر هوا در هواساز هایژنیک طی چند مرحله انجام می‌شود که فیلتر فلزی یا فیلتر توری معمولاً در مرحله اول مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلترهای فلزی در مرحله اول ذرات درشت هوا را می‌گیرند و مانع ورود آنها به داخل مراحل بعدی فیلتراسیون هواساز می‌شود. همچنین فیلترهای توری یا فلزی از جنس آلومینیوم یا گالوانیزه هستند و امکان شستشو را برایتان فراهم می‌کنند.

فیلتر پنل یا پلتید (Pleated)

فیلتر پنلی یا پلتید یکی دیگر از بهترین فیلترهای دستگاه هواساز هایژنیک به شمار می‌آید که در مرحله دوم فیلتراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلترهای پنلی به نسبت فیلترهای فلزی مرحله اول قدرت بالاتری دارند و ذرات میکروسکوپی تا اندازه 10 میکرون را هم جذب خواهند کرد.

فیلترهای پنلی معمولاً از الیاف پلی‌استر، پلی اورتان و یا پلی پروپلین ساخته می‌شوند و قاب دور آنها را استیل، پی‌وی‌سی، گالوانیزه یا فایبرگلاس تشکیل می‌دهد. همچنین فیلترهای پنلی به دلیل ساختار زیگزاگی که دارند، مساحت بیشتری را پوشش می‌دهند و در نتیجه جذب آلاینده‌ها توسط آنها بهتر انجام می‌گیرد. برای مرحله دوم فیلتراسیون هواساز هایژنیک، علاوه بر فیلتر پنلی، کارفرماها بر اساس نوع پروژه از فیلترهای دیگری استفاده می‌کنند که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • فیلترهای کیسه‌ای یا بگ فیلتر: جنس این نوع از فیلترها از الیاف مصنوعی است و توانایی جذب ذرات 1 الی 10 میکرون را دارند. راندمان این نوع از فیلترها معمولا بین 45 الی 85 درصد تخمین زده می‌شود. همچنین جنس قاب این نوع از فیلترها مانند فیلتر پنلی است و قابلیت شستشو هم ندارند.
  • فیلترهای کربنی: این نوع از فیلترها قدرت بالاتری نسبت به فیلترهای پنلی و کیسه‌ای دارند، در واقع فیلتر کربنی می‌تواند ذراتی با اندازه 0.01 میکرون را جذب کند و مانع از ورود آنها به مرحله نهایی فیلتراسیون شود. معمولا از این فیلترها برای حذف آلاینده‌هایی مانند بوی ناخوشایند، نیتروژن دی اکسید و… استفاده می‌شود.

فیلترهای هپا (HEPA)

مرحله سوم فیلتراسیون هواساز هایژنیک، مهم‌ترین مرحله برای تصفیه هوا و حذف تمام آلاینده‌ها به شمار می‌آید، به همین دلیل در نکات خرید هواساز هایژنیک تأکید بیشتری روی انتخاب این نوع از فیلترها شده است.

باید از فیلترهای قدرتمندتری برای این مرحله استفاده شود. فیلترهای هپا (HEPA) که با نام فیلترهای حذف ذرات معلق با کارایی بالا هم شناخته می‌شوند، بهترین و مناسب‌ترین فیلتر برای حذف ذرات بسیار ریز هوا به شمار می‌آیند. قدرت فیلترهای هپا در برابر ذرات ریز بسیار بالا است و طبق آزمایش‌های مختلف، حدود 99.99 درصد آلاینده‌ها را جذب می‌کند.

ساختار فیلترهای هپا از فایبرگلاس، پوشال یا حصیر است، به همین دلیل اجازه عبور هوا را می‌دهد، اما مانع از ورود ذرات بسیار ریز (0.3 میکرون) خواهد شد. معمولا فیلترهای هپا را در قالب‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌کنند تا کارفرما بر اساس نوع هواساز هایژنیک آنها را به کار بگیرد. در واقع با استفاده از فیلترهای هپا می‌توان سطح فیلتراسیون را با افزایش و یا کاهش تعداد چین‌های مدیا تغییر داد.

فیلترهای هپا به‌عنوان بهترین فیلتر هواساز هایژنیک قابلیت شستشو ندارند، اما با استفاده از روش‌های مختلفی مانند تکاندن فیلتر یا عبور جریان قوی هوا می‌توانید آن را تمیز کنید. همچنین قیمت فیلتر هپا به نسبت سایر فیلترهای هواساز هایژنیک بالاتر است.

بهترین فیلتر برای هواساز هایژنیک کدام است؟

فیلترهای اولپا (ULPA)

با اینکه فیلترهای هپا کاربرد بیشتری در هواساز هایژنیک دارند، اما فیلترهای اولپا (ULPA) قدرت بیشتری در برابر نفوذ آلاینده‌ها ثبت کرده‌اند. در واقع هواسازهایی که در مرحله آخر فیلتراسیون از فیلتر اولپا استفاده می‌کنند، تا 99.999 درصد مانع نفوذ آلاینده‌ها به هوای محیط خواهند شد.

شاید برایتان سؤال باشد که چرا با وجود قدرت بالاتر فیلتر اولپا، همچنان از فیلتر هپا به‌عنوان بهترین فیلتر برای هواساز هایژنیک استفاده می‌شود؟ فیلترهای اولپا راندمان بالاتری دارند، اما ازآنجایی‌که فیلترهای هپا با قیمت مناسب‌تر جوابگوی بیشتر محیط‌ها هستند، معمولاً از آنها استفاده می‌شود. استفاده از فیلترهای اولپا بسیار محدود است و تنها در صنایع خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن نهایی

انتخاب بهترین فیلتر برای هواساز هایژنیک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارهایی است که خریداران این محصول باید انجام دهند. ازآنجایی‌که فیلتراسیون هواساز هایژنیک در چند مرحله انجام می‌شود، باید چند فیلتر مختلف را برای این دستگاه انتخاب کرد. معمولاً هرچه فیلتراسیون به مراحل پایانی نزدیک‌تر می‌شود، فیلتر دستگاه باید راندمان بیشتری داشته باشد و بتواند با قدرت بیشتری در برابر ذرات ریز مقاومت کند.

در این مطلب به طور کامل بهترین فیلتر هواساز هایژنیک برای تمام مراحل فیلتراسیون را معرفی کردیم تا اطلاعات بیشتر و جامع‌تری درباره آن کسب کنید. اگر همچنان درباره انتخاب بهترین فیلتر هواساز هایژنیک به مشاوره نیاز دارید، با تیم متخصصین {نام شرکت} در ارتباط باشید.

کد خبر 854966

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha