نخ‌های رنگین قالی را یکی یکی برمی‌دارند و به تارهای سفید دار قالی گره می‌زنند. آرام و آهسته نقش قالی بالا می‌رود و حاصل هنر و دسترنج خود را به تماشا می‌نشینند. مددجویان ندامتگاه‌ها و زندانیان، در کارگاه‌ فرش بافی اینطور مهارت آموزی می‌کنند.

حاجیلو

همشهری آنلاین- راحله عبدالحسینی: کارگاه آموزش فرش‌بافی به زندانیان را «لیدا حاجیلو» یکی از کارآفرینان شمیرانی برپا کرده. از همان روزهای نخست که قالیبافی را یاد گرفت در اندیشه رشد و توسعه کارش بود و به روزی می‌اندیشید که با این هنر کهن بتواند دستی بگیرد، مهارتی آموزش دهد تا چرخ زندگی گردانده شود. او با راه‌اندازی کارگاه‌های قالیبافی در زندان رجایی شهر کرج توانسته راهی برای کمک خرج خانواده های زندانیان باز کند.

یادگیری یک مهارت و امید به زندگی

او که بیش از ۲دهه پیش قالیبافی را یاد گرفته و کسب و کارش را از یک کارگاه کوچک و نقلی آغاز کرد، می‌گوید: «علاقه من به قالیبافی فقط در حد یادگرفتن و بافتن خلاصه نشد. در دانشگاه رشته فرش را خواندم و برای مقطع دکترا مدیریت بازرگانی را ادامه دادم.» بعد از یادگرفتن زیر و بم و دانش آکادمیک و هنر قالیبافی، حاجیلو به فکر کارآفرینی افتاد.

حاجیلو مدتی در سرای محله دیباجی قالیبافی آموزش داده است. او یک طبقه از منزلش در محله امامزاده قاسم(ع) را کارگاه کرده است، می‌گوید: «آموزش هنر فرش بافی برای افرادی که از زندگی ناامید شدند یا با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، همیشه در ذهن من بود تا اینکه ایده راه‌اندازی کارگاه در زندان‌ها را مطرح کردم و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد.» حالا در زندان رجایی شهر کرج کارگاه فرش بافی دایر کرده و خودش در زندان زنان آموزش می‌دهد. کارگاهی هم برای زندان آقایان برپا کرده است. «قرار است بعد از عیدسعید فطر، کارگاه جدیدی در کمال‌شهر کرج راه افتتاح شود.»

حمایت از خانواده زندانیان

 او در مورد روش کار در زندان‌ها می گوید: «کارها باید درشت بافت باشد. جوری که برای مددجو خسته کننده و کلافه کننده نباشد. چون بافتن باعث آرامش و تمرکز می شود. برخی از کارها به قدری تمیز و ارزشمند بافته شده که برای صادرات مناسب است.» ۳۰ درصد اجرت کار زندانیان به حساب خودشان و ۷۰درصد به حساب خانواده هایشان واریز می شود. «مشکل مالی خانواده های زندانیان زیاد است. از این طریق درآمدی هم برای خانواده های آنان ایجاد می شود.» او حالا کارگاهی به وسعت ۱۸۰۰مترمربع دارد و ۱۵۰ نفر بافتنده حرفه‌ای در آن مشغول کار هستند و روزگار می‌گذرانند. «با نیت خیری که بافتنده‌ها داشتند در روز عاشورای سال گذشته ۵زندانی جرائم غیرعمد آزاد شد.» به گفته حاجیلو در کارگاه دیگری که در محمدشهر کرج دایر کرده فقط افراد بدسرپرست و بی‌سرپرست مشغول کارند تا فرصتی برای آموزش و درآمدزایی داشته باشند.
او می‌گوید: «زمانی که کرونا کرکره کسب و کارها را پایین کشید، کارآموزان کارگاه در خانه مشغول کار شدند. حاجیلو از برنامه آینده خود این‌طور می‌گوید: «افراد معتادی که از دام اعیتاد رها شدند، برای بازگشت به جامعه نیازمند شغل و حرفه هستند که متاسفانه به دلیل سوسابقه نمی‌توانند شغلی داشته باشند. قصد دارم در کمپ بازپروری برای این افراد آموزش قالیبافی را اجرا کنم تا بعد از معضل اعتیاد دچار معضل بیکاری نباشند.»

کد خبر 673669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AU ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    ۳۰ درصد دستمزد به زندانیان و ۷۰ درصد به خانواده‌هایشان داده می‌شود اما به چه قیمتی ؟ به قیمت تمام شده صادرات یا به قیمتی که مسئول برای فرش خود مشخص میکند ، از گذشته تا کنون رج به رج هر فرش از خون و نور چشم بافنده جان گرفته اما ثروت به دست آمده تنها به جیب فروشندگان و صادرکنندگان فرش به بازار جانی رفته است .