در جریان سفر دبیرکل سازمان ملل متحد به کی‌یف که طی آن او از شورای امنیت سازمان خود انتقاد کرد، چند موشک به پایتخت اوکراین اصابت کردند.

آنتونیو گوترش

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، آنتونیو گوترش گفت این شورا در جلوگیری یا پایان دادن به جنگ در اوکراین شکست خورده است.

او گفت که این منبع ناامیدی، سرخوردگی و خشمی بزرگ بود.

گوترش افزود: «اجازه دهید خیلی واضح بگویم: [این نهاد] نتوانست تمام توان خود را برای جلوگیری و پایان دادن به این جنگ انجام دهد.»

شورای امنیت ۱۵ عضوی سازمان ملل متحد به طور خاص وظیفه تضمین صلح و امنیت جهانی را بر عهده دارد. اما از زمان آغاز جنگ در فوریه، با انتقادهایی از جمله از سوی دولت اوکراین به دلیل کوتاهی در اقدامی مواجه شده است.

روسیه یکی از پنج عضو دائمی این سازمان است و بیش از یک قطعنامه را در مورد مناقشه وتو کرده است.

گوترش عصر پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که پیش‌تر او نیز از شورای امنیت انتقاد کرده بود، صحبت می‌کرد.

گوترش گفت: «من اینجا هستم تا به شما آقای رئیس‌جمهور و به مردم اوکراین بگویم ما تسلیم نخواهیم شد.»

اما گوترش همچنین از سازمان خود دفاع و اعتراف کرد که در حالی که شورای امنیت فلج شده بود، سازمان ملل اقدامات دیگری انجام می‌داد.

او به بی‌بی‌سی گفت: «سازمان ملل ۱۴۰۰ کارمند در اوکراین دارد که برای ارائه کمک، غذا، پول نقد و سایر اشکال حمایت تلاش می‌کنند.»

زلنسکی در جلسه توجیهی روز پنجشنبه گفت که گوترش این فرصت را داشته است که در ابتدا شاهد همه جنایات جنگی روسیه در اوکراین باشد.

به گفته شهردار کی‌یف، در جریان سفر دبیرکل سازمان ملل متحد، دو انفجار در منطقه مرکزی شوچنکو رخ داد و ۳ نفر در آن زخمی شدند.

گوترش همچنین از چندین مکان که اوکراین روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم می‌کند، بازدید کرد. مسکو این اتهام را رد می‌کند.

در شهر بورودیانکا، در شمال غربی کی‌یف، گوترش در مقابل ساختمان‌هایی که در اثر حملات و گلوله‌باران ویران شده بودند، با خبرنگاران صحبت کرد.

گوترش برای نجات هزاران نفر در شهر ماریوپل در جنوب اوکراین نیز درخواست‌هایی را مطرح کرد.

او گفت: «ماریوپل یک بحران درون بحران است. هزاران غیرنظامی به کمک برای نجات نیاز دارند، بسیاری از آنها سالخورده هستند و به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند.»

روسیه تاکنون درخواست‌های مکرر کی‌یف برای اجازه تخلیه آخرین مدافعان اوکراینی و غیرنظامیان محبوس شده در منطقه صنعتی آزوفستال را رد کرده است.

اما گوترش بعدا به بی‌بی‌سی گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه «در اصل» با اجازه دادن به غیرنظامیان برای تخلیه شهر موافقت کرده است.

کد خبر 673073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    1 0
    تازمانی که دبیر کل نوکر و مزدور قدرت های بزرگ است امیدی به سازمان ملل نیست.