سخنگوی پنتاگون با غیرمسئولانه دانستن تهدید روسیه به استفاده از سلاح اتمی، گفت نتیجه جنگ در اوکراین هر چه که باشد، محیط امنیتی اروپا را تغییر داده است.

جان کربی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بامداد پنجشنبه گفت هیچکسی در جهان نمی‌خواهد شاهد تبدیل شدن جنگ اوکراین به یک جنگ اتمی باشد.

کربی طی نشست خبری در پنتاگون، اظهار داشت: «بیش از نیمی از [توپخانه‌های] هویتزر که قرار است ارسال شوند، به اوکراین رسیده‌اند. ارسال مهمات به اوکراین ادامه خواهد یافت و تلاش‌های ما برای کمک به تحویل آنها نیز ادامه دارد».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال منجر شدن درگیری‌های روسیه و اوکراین به یک جنگ اتمی، توضیح داد:‌ « تهدید به احتمال استفاده از سلاح‌های اتمی، غیرمسئولانه است. هیچکس نمی‌خواهد جنگ در اوکراین به یک جنگ تمی تبدیل شود».

سخنگوی پنتاگون ادامه داد: «[ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] می‌تواند با خروج نیروهایش از اوکراین به جنگ پایان دهد و با [ولودیمر] زلنسکی [رئیس‌جمهور اوکراین] برای مذاکره درباره راه حل سیاسی مذاکره کند».

کربی با ادعای اینکه پوتین به هیچ یک از اهداف استراتژیک خود در اوکراین دست نیافته است، تصریح کرد: «تهدید روسیه به استفاده از تسلیحات اتمی، بیانگر گفتمان غیر استانداردی است که یک کشور هسته‌ای می‌تواند داشته باشد».

وی ضمن اشاره به اینکه اوکراین هنوز نیازهای جدی دارد و همه باید به آن کمک کنند، افزود: «ما به صحبت شفاف در مورد کمک خود به اوکراین ادامه خواهیم داد. نتیجه جنگ در اوکراین هر چه که باشد، محیط امنیتی اروپا به دلیل کاری که پوتین انجام داد تغییر کرده است».

پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با مؤثر ادعا کردن تحریم‌های جهانی علیه مسکو، مدعی شد روسیه به دلیل تحریم های اعمال شده علیه خود، قادر به نوسازی صنعت دفاعی خود نخواهد بود. (جزئیات بیشتر)

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

کد خبر 672921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha