همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه برزیل شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا در این کنفرانس خبری متکی در مورد اظهارت اخیر لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر این که هیچ طرحی از جانب ایران برای حل مشکل قفقاز ارائه نشده است، ‌گفت: ‌در گفت‌وگوهای جداگانه‌ با کشورهای منطقه و آلمان در بحث یافتن راهکاری منطقه‌ای برای حل و فصل مسائل قفقاز در دو قسمت ایجاد چارچوبی برای گفت‌وگو و تلاش همکارانه برای حل مسائل قفقاز را مورد بحث قرار دادیم.

وی افزود: سرفصل‌های این گفت‌وگوها در مذاکرات مطرح شد و قاعدتا راهی که بتواند ارائه شود از دل این مشورت‌ها خواهد بود و اگر زمینه قبول آن ایجاد شده باشد ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: مولفه‌های طرح همکاری با کشورهای منطقه مطرح و مورد استقبال قرار گرفت اما طرح مدون در این زمینه در دست اقدام است.

وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد سیاست راهبردی ایران در حوزه‌ آمریکای لاتین اظهار داشت: آمریکای لاتین ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای در حوزه‌های اقتصادی و همگرایی بسیار قوی در حوزه‌های سیاسی و بین‌الملل دارد. مواضع مشترک کشورهای آمریکای لاتین در سال‌های اخیر در نگاه به تحولات بین‌المللی ظرفیتهای بالایی را در منطقه ایجاد کرده است.

به گفته متکی، کشورهایی نظیر برزیل، آرژانتین و کوبا و یا برخی دیگر از کشورها که بعضا عضو اوپک و دارای ذخایر مهم نفت و گاز هستند و از دیگر جهات اقتصادی بالنده می‌باشند در مسیر رشد و شکوفایی قرار دارند.

وی تاکید کرد: ایران راهبرد خود را در توسعه‌ همکاری‌ها در سه حوزه تجارت، صدور خدمات فنی و مهندسی برای اجرای پروژه‌ها در این منطقه و نیز جلب سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ صاحب نام آمریکای لاتین که در حوزه‌های انرژی توانمندی دارند قرار داده است. این تنوع بخشی در روابط امکان استفاده از ظرفیت‌ها را فراهم می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به افزایش اعتبارات تخصیص یافته برای روابط اقتصادی به آمریکای لاتین گفت: این مساله همان متوازن کردن روابط اقتصادی است.

متکی ایران و برزیل را دو کشوری توصیف کرد که دارای مواضع و دیدگاه‌های مشترک در برخورد با تحولات جهانی هستند که در گفت‌وگوهای اخیر با وزیر خارجه برزیل وی بر ضرورت تمرکز بحث‌های هسته‌یی در آژانس و یا عدم استفاده از زور و احترام به تمامیت ارضی کشورها به عنوان فاکتوری مهم که نقض آن‌ها بحران اخیر را در قفقاز باعث شد مورد تاکید قرار داد.

وی ادامه داد: با این رویکرد می‌توانیم منادی این مواضع در صحنه‌های بین‌المللی باشیم. در مورد موضوعات بین‌المللی با آمریکای لاتین احساس همپوشانی داریم و راهبرد ایران به توسعه و تعمیق روابط با آمریکای لاتین استوار است.

متکی پیش از پاسخ به سوالات خبرنگاران با تشکر از وزیر خارجه برزیل به خاطر سفر به تهران این سفر را با هدف بررسی روابط خوب و همه جانبه‌ دو کشور مهم عنوان کرد و گفت: نخست دیدار وی با دکتر احمدی‌نژاد بوده که در این گفت‌وگو پیام رییس جمهور برزیل تقدیم دکتر احمدی‌نژاد شد که در آن به شرایط کنونی جهان و مسائل مختلف اشاره شد.

وی افزود: در گفت‌وگوهایمان بر توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های دو کشور تاکید کردیم که هم‌اکنون روابط دو کشور در مرز دو میلیارد دلار قرار دارد اما ظرفیت‌های موجود بیش از میزانی است که هم‌اکنون اعمال می‌شود.

متکی زمینه‌های گسترده‌ای از صنعت، کشاورزی و انرژی را از حوزه‌هایی عنوان کرد که دو کشور آن را مورد توجه دارند و لذا در گفت‌وگوها، فعال شدن بخش‌های ذی‌ربط کشورها و ارتباط بیشترشان و اجرای پروژه‌ها مشترک و سرمایه‌گذاری را‌ تشویق کردیم.

متکی همچنین از توافق دو طرف برای بازسازی و راه‌اندازی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور که نخستین اجلاس آن سال آینده در برزیل برگزار می‌شود خبر داد.

وی بر ارتقای رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور با هدف آماده سازی زمینه برای دیدار روسای جمهور دو کشور که تا پایان سال جاری تاکید کرد و گفت: همچنین در گفت‌وگوها تحولات حوزه آمریکای جنوبی، خلیج‌فارس، خاورمیانه، آسیای مرکزی و نیز مسائل عراق و افغانستان را مورد بررسی قرار دادیم.

به گفته وزیر خارجه، در بسیاری از موضوعات دو کشور از دیدگاه‌های اصولی و مواضع مشترک برخوردارند.

وی ادامه داد: بحران پولی و مالی در جهان و ادامه مشورت‌ها و نقد سازوکارهای حاکم بر جهان از دیگر محورهای گفت‌وگو بود که بر آن اشتراک نظر داشتیم و بر ضرورت یافتن راهکار نوینی برای مناسبات پولی و مالی جهان تبادل نظرهای خوبی داشتیم.

متکی در خاتمه گفت: دو کشور مصمم هستند نگاهی بلندمدت به روابط داشته باشند و پایه‌های یک رابطه درازمدت را بین دو کشور ایجاد کنند.

کد خبر 67241

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز