چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
۴ نفر

بازار پرزرق و برق مبل یافت‌آباد از بلندآوازه‌ترین مکان‌های منطقه ١٧ است که مشتریان مبلمان و صنایع چوبی را از نقاط دور و نزدیک شهر و کشور به این منطقه جنوبی می‌کشاند. از شکل‌گیری بازار پرمشتری مبل یافت‌آباد زمان زیادی نمی‌گذرد و این بخش از منطقه با سرعت قابل توجهی پوست انداخته است. حکایت شکل‌گیری بازار مبل یافت‌آباد به حدود ٦ دهه پیش برمی گردد.

رابعه تیموری

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: این خیابان در دهه ٤٠ پر از گاوداری و دامداری‌های کوچک و بزرگ بود که لبنیات مصرفی بالانشینان پایتخت را تامین می‌کردند. تعداد این دامداری‌ها در ضلع شمالی خیابان بیشتر بود و محوری را به وجود آورده بودند که تا منطقه ١٨ کنونی امتداد پیدا می‌کرد. قدیمی‌ها و شهروندان بومی و اصیل محله یافت‌آباد که از خوانین و اقوام زندیه، کلهر، ظهره‌وند و تقدیسی‌ها بودند، در کنار خانه‌هایشان از گاومیش‌های بزرگ شیری نگهداری می‌کردند. به همین خاطر، اینجا به گاومیش‌خانه معروف شده بود.

«اصغر نوراللهی» باستانی کار و قدیمی محله یافت‌آباد درباره تاریخچه گاومیش خانه می‌گوید: «روستای گاومیش خانه در جای فعلی خیابان شهید مصطفی هاشم قرار داشت. اهالی گله‌های دام خود را از این محله برای چرا به بیابان‌های اطراف می‌بردند و شب‌ها به روستا برمی‌گرداندند. هر کسی به این محله می‌آمد، در نگاه اول چشمش به گاومیش‌ها می‌خورد.»

حکایت پوست‌اندازی یافت‌آباد | دامداری‌ها به بازار مبل تبدیل شدند

اما در اوایل دهه ۵٠ بیماری‌های دامی شیوع پیدا کرد و گاوداری‌ها و دامداری‌های چهار گوشه شهر، یکی‌یکی تعطیل شدند. در آن زمان بر اجرای ضوابط شهری نظارت چندانی نمی‌شد و بسیاری از دامداری‌های محله یافت‌آباد توسط مالکان به کارگاه‌های تولید مبل و تعمیرگاه‌های ماشین‌آلات سنگین تبدیل شدند.

با گذشت زمان و سرمایه‌گذاری افراد مختلف در صنعت تولید مبلمان، نمایشگاه‌ها و پاساژهای شیک و خوش نقش و نما در لابه لای کارگاه-‌های تولید مبلمان قد کشیدند و به این بازار ظاهری مدرن و امروزی بخشیدند.

حکایت پوست‌اندازی یافت‌آباد | دامداری‌ها به بازار مبل تبدیل شدند

با افزایش تعداد این نمایشگاه‌های تازه‌ساز و خوش‌نما در ٢ راسته خیابان یافت‌آباد، کارگاه‌های تنگ و تاریک که روزگاری دامداری و گاوداری بودند به کوچه‌ها و معابر فرعی بازار رانده شدند و تعمیرگاه‌های ماشین‌آلات سنگین به حاشیه اتوبان آیت‌الله سعیدی نقل مکان کردند.

اکنون بازار مبل یافت‌آباد یکی از بازارهای فرامنطقه‌ای منطقه ١٧ است و در رونق اقتصادی و اشتغال جوانان محله نقش بسزایی دارد.









 

کد خبر 671837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha