روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد که قصد دارد تا پاییز، موشک‌های قاره‌پیمای سارمات (Sarmat) که به تازگی آزمایش شده و قادر به انجام حملات هسته‌ای علیه ایالات متحده است را مستقر کند.

سامارات

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، هدفی که دیمیتری روگازین، رئیس آژانس فضایی روسیه اعلام کرد، هدف بلندپروازانه‌ای است، زیرا روسیه اولین پرتاب آزمایشی خود را در روز چهارشنبه گذشته گزارش داد و کارشناسان نظامی غربی می‌گویند که قبل از استقرار موشک به آزمایش‌های بیشتری نیاز است.

سارمات قادر به حمل بیش از ۱۰ کلاهک هسته‌ای و فریب‌دهنده است و اهدافی را در هزاران کیلومتر دورتر در ایالات متحده یا اروپا هدف قرار می‌دهد.

آزمایش هفته گذشته، پس از سال‌ها تاخیر به دلیل بودجه و مسائل فنی، نشان‌دهنده قدرت‌نمایی روسیه در زمانی است که جنگ در اوکراین تنش‌ها را با ایالات متحده و متحدانش به بالاترین سطح از زمان استقرار موشک در کوبا در سال ۱۹۶۲ رسانده است.

روگازین در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت که این موشک‌ها به‌همراه واحدی در منطقه کراسنویارسک سیبری، در حدود ۳۰۰۰ کیلومتری شرق مسکو مستقر خواهند شد.

او گفت که این موشک‌ها در همان مکان‌ها و در همان سیلوهایی قرار می‌گیرند که موشک‌های «وویه‌وودا» متعلق به دوران شوروی قرار داشته‌اند و جایگزین آنها می‌شوند؛ چیزی که باعث صرفه‌جویی بسیار در منابع و زمان می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روگازین افزود: «پرتاب این ابر سلاح یک رویداد تاریخی بود که امنیت فرزندان و نوه‌های روسیه را برای ۳۰ تا ۴۰ سال آینده تضمین می‌کند.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ماه گذشته گفت: «چشم‌انداز درگیری هسته‌ای که زمانی غیرقابل تصور بود، اکنون به محدوده احتمالی بازگشته است.»

کد خبر 671782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha