ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در صفحه خود در توییتر نوشت که با «رجب طیب اردوغان»، همتای ترکیه‌ای خود «مکالمه تلفنی مهمی» داشته است.

کنفرانس خبری زلنسکی در مترو

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، زلنسکی در این توییت نوشت: «در آستانه گفت‌وگوهای او با (رئیس‌جمهوری روسیه، ولادیمیر) پوتین، بر لزوم تخلیه فوری غیرنظامیان از ماریوپل، از جمله آزوفستال و تبادل فوری نیروهای گرفتار شده، تاکید کردم.»

روز شنبه، زلنسکی بار دیگر تهدید کرد که اگر نیروهای روسیه آخرین مدافعان اوکراینی را که در کارخانه فولاد آزوفستال (یک منطقه صنعتی بزرگ در ماریوپل) نگه داشته شده‌اند، «نابود کنند» از هرگونه مذاکره با مسکو خارج خواهد شد.

این درحالی است که تخمین زده می‌شود، حدود صد هزار نفر در ماریوپل گرفتار شده‌اند؛ شهری که تقریبا به طور کامل تسلیم شده و به کنترل روسیه درآمده است.

صلیب سرخ جهانی نیز در بیانیه خود اعلام کرد که از آنچه در ماریوپل اتفاق می‌افتد «عمیقاً نگران» بوده و خواستار دسترسی فوری به غیرنظامیان در آنجا شده است.

امروز (یکشنبه) تلاش جدیدی برای راه‌اندازی یک راه‌روی بشردوستانه از ماریوپل انجام می‌شود. اما نتیجه آن همچنان نامشخص است.

ترکیه هم با اوکراین و هم با روسیه روابط خوبی دارد و اردوغان نقشی کلیدی در تلاش برای میانجی‌گری به منظور برقراری آتش‌بس بین دو کشور ایفا کرده است. یکی از این دورهای مذاکرات ماه گذشته در استانبول برگزار شد.

کد خبر 672078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha