ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار روز سه‌شنبه‌اش با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مسکو وضعیت در شهر ماریوپُل در جنوب اوکراین را «مصیبت‌بار» خواند.

Putin Guterres

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین پوتین در این دیدار که نخستین دیدار او با دبیر کل سازمان ملل از ابتدای جنگ اوکراین است، گفت روسیه و اوکراین به گفتگوهای‌شان به شکل آنلاین ادامه می‌دهند و ابراز امیدواری کرد این گفتگوها به نتیجه مثبتی منتهی شود.

پوتین درباره وضعیت شهر ماریوپُل گفت: «وضعیت در آنجا پیچیده - و مصیبت‌بار است. اما در واقع موضوع ساده است. من امروز با اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه صحبت کردم، او گفت عملیات نظامی در آنجا در حال انجام است..نه، عملیات نظامی در آنجا پایان یافته است. هیچ عملیات نظامی در ماریوپُل در حال انجام نیست.»

اظهارات پوتین در دیدار با گوترش پس از اتهامات بوسیله اوکراین درباره گلوله‌باران مسیر انساندوستانه برای خروج از این شهر بندری جنگ‌زده است.

رهبر روسیه جنگجویان اوکراینی را متهم کرد که در پشت غیرنظامیان در کارخانه فولاد آزوفستال پنهان شده‌اند و گفت: «آسان‌ترین کار آزاد کردن آنهاست.» پوتین گفت کی‌یف باید مسئولیت غیرنظامیانی را که در کارخانه فولاد آزوفستال نگهداشته شده‌اند، بپذیرد.»

پوتین به گوترش گفت: «شما درباره مسیرهای انساندوستانه‌ روسی و اینکه کار نمی‌کنند، صحبت کردید. نه، به شما دروغ گفتند. آنها با سیستم ما کار می‌کنند.»

پوتین گفت بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر از مردمی که ماریوپُل را ترک کرده‌اند، «آزاد هستند که به هر کجا می‌خواهند بروند» او گفت «برخی از افراد می‌خواهند به روسیه بروند و برخی به اوکراین.»

 ولادیمیر پوتین در دیدار با گوترش «در اساس» با سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای تخلیه غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوفستال موافقت کرد. این کارخانه آخرین محلی است نیروهای اوکراینی مدافع ماریوپُل در آن سنگر گرفته‌اند. 

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای پس از این دیدار گفت: «بحث‌های پیگیری در این باره در دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل و وزارت دفاع روسیه انجام خواهد شد.»

کد خبر 672631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha