مجموع هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۱ با ۰.۷ درصد افزایش به بالاترین رقم خود در تاریخ یعنی ۲۱۱۳ میلیارد دلار رسید.

جنگنده

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس داده‌های جدید مربوط به هزینه‌های نظامی جهانی که امروز توسط مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) منتشر شد، بزرگ‌ترین هزینه‌کنندگان در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده، چین، هند، بریتانیا و روسیه بودند که مجموعا ۶۲ درصد از هزینه‌ها را به خود اختصاص دادند.

این هفتمین سال متوالی است که با افزایش هزینه‌های نظامی در جهان روبرو هستیم.

دکتر دیگو لوپس داسیلوا، محقق ارشد برنامه هزینه‌های نظامی و تولید تسلیحات SIPRI گفت: «حتی در بحبوحه پیامدهای اقتصادی همه‌گیری کووید-۱۹، هزینه‌های نظامی جهان به رکوردهایی دست یافته است. به دلیل تورم، نرخ رشد واقعی کاهش یافت. با این حال، از نظر اسمی، هزینه‌های نظامی ۶.۱ درصد رشد داشته است.»

ایالات متحده بر تحقیق و توسعه نظامی متمرکز است

هزینه‌های نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۸۰۱ میلیارد دلار رسید که ۱.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش داشت. بار نظامی ایالات متحده اندکی از ۳.۷ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ به ۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

بودجه ایالات متحده برای تحقیق و توسعه نظامی (R&D) بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ میلادی اما ۲۴ درصد افزایش یافت؛ در حالی که بودجه خرید تسلیحات در مدت مشابه، ۶.۴ درصد کاهش داشته است. الکساندرا مارکشتاینر، محقق برنامه هزینه‌های نظامی و تولید تسلیحات SIPRI گفت: «افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه طی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که ایالات متحده بیشتر بر فناوری‌های نسل بعدی تمرکز کرده است.

روسیه بودجه نظامی را در آستانه جنگ افزایش داد

روسیه در زمانی که در حال افزایش نیروهای خود در امتداد مرز اوکراین بود، هزینه‌های نظامی خود را ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش داد و به ۶۵.۹ میلیارد دلار رساند. این سومین سال متوالی رشد بود و هزینه‌های نظامی روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی رسید.

لوسی براود- سودرو مدیر برنامه هزینه های نظامی و تولید تسلیحات SIPRI گفت: «درآمدهای بالای نفت و گاز، به روسیه کمک کرد تا هزینه‌های نظامی خود را در سال ۲۰۲۱ افزایش دهد. هزینه‌های نظامی روسیه بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ در نتیجه قیمت‌های پایین انرژی همراه با تحریم‌ها در واکنش به الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته بود.»

ردیف بودجه «دفاع ملی» که حدود سه چهارم کل هزینه‌های نظامی روسیه را شامل می‌شود و بودجه برای هزینه‌های عملیاتی و همچنین خرید تسلیحات را در بر می‌گیرد، در طول سال به سمت بالا بازنگری شد. رقم نهایی ۴۸.۴ میلیارد دلار بود که ۱۴ درصد بیشتر از بودجه در پایان سال ۲۰۲۰ است.

افزایش مستمر توسط خرج‌کنندگان عمده در آسیا و اقیانوسیه

چین، دومین خرج‌کننده بزرگ جهان، در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۹۳ میلیارد دلار به ارتش خود اختصاص داد که ۴.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است. هزینه‌های نظامی چین برای ۲۷ سال متوالی رشد داشته است. پس از تصویب اولیه بودجه ۲۰۲۱، دولت ژاپن ۷ میلیارد دلار به هزینه‌های نظامی اضافه کرد. در نتیجه، هزینه‌ها ۷.۳ درصد افزایش یافت و به ۵۴.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید که بالاترین افزایش سالانه از سال ۱۹۷۲ بود. هزینه‌های نظامی استرالیا نیز در سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است. این میزان، ۴ درصد بوده و به ۳۱.۸ میلیارد دلار رسیده است.

ایران

مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم درخصوص بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۱ مدعی شد که برای اولین بار در ۴ سال گذشته رقم آن به ۲۴.۶ میلیارد دلار افزایش یافته است. پر واضح است که قیمت دلار در مقابل ریال بسیار پایین محاسبه شده است.

براساس جدول بودجه سال ۱۴۰۰، کل بودجه فصل دفاعی و امنیتی ایران ۱۹۸ هزار میلیارد تومان بوده که با احتساب دلار ۲۳ هزار تومانی، معادل ۸.۶ میلیارد دلار آمریکاست.

آلمان

آلمان که سومین خرج‌کننده بزرگ در اروپای مرکزی و غربی است، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۶ میلیارد دلار یا ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف ارتش کرد. هزینه‌های نظامی به دلیل تورم نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱.۴ درصد کمتر بود.

قطر

در سال ۲۰۲۱، هزینه نظامی قطر ۱۱.۶ میلیارد دلار بود که آن را به پنجمین خرج‌کننده بزرگ در خاورمیانه تبدیل کرد. هزینه‌های نظامی قطر در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۴۳۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۰ بود.

هند

هزینه نظامی هند با ۷۶.۶ میلیارد دلار در رتبه سوم جهان قرار دارد. این میزان نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۰.۹ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۳ درصد افزایش داشته است. در تلاش برای تقویت صنعت تسلیحات بومی، ۶۴ درصد از هزینه‌های سرمایه‌ای در بودجه نظامی سال ۲۰۲۱ برای خرید تسلیحات تولید داخلی در نظر گرفته شد.

کد خبر 672325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    16 13
    نظر به اینکه برنامه ریزی دولت در جهت از بین بردن فقر مطلق است بودجه نظامی را افزایش داده ایم .
  • ناشناس IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    10 24
    هزینه های نظامی درایران خیلی زیادشده است واین رقابت تسلیحاتی رادرمنطقه افزایش میدهد
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    25 10
    خخخ ۸ میلیارد دلار کجا و ۸۰۰میلیارد دلار کجا!!!
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    43 21
    بهر جهت ؛ بنازم به قدرت توان نظامی و نیروهای مسلح که در ردیف ابر قدرتها قرار گرفته و هر لحظه و در همه حال و همه جا نام ایران در جهان همچنان خواهد درخشید. چشم حسدودها کور شود.👏👏👏👏👏